Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Размисли без страсти за Банско

11 коментара
Размисли без страсти за Банско

Новата година започна ударно с голям протест в отговор на правителствените решения за Пирин. Тъй като казусът е правно-икономически, в тази статия ще представим общия поглед на икономист и правист, които са познати в позициите си в защита на частната инициатива, както и срещу политическата корупция и опитите за овладяване на съдебната система.

Отправна точка на изложеното в този текст са две публикации на ИПИ, които са показателни за позициите ни спрямо корупцията в страната, от една страна и развитието на регионите и конкретно Банско, от друга. Ключов в случая е публикуваният доклад на ИПИ от март 2017 г. "Отстъплението на демокрацията в България”, които описва проявленията на "превзетата” (или "захванатата”) държава – корупцията по високите етажи на властта, овладените институции, зависимите медии, както и разрушителния икономически популизъм. Другият доклад е изготвеният от ИПИ "Икономически профил на община Банско” (август 2016 г.), който е най-актуалният документ с цялостен поглед върху социално-икономическите процеси в Банско. Двата доклада са публични и препоръчваме всеки да ги прочете в тяхната цялост.

Какво се гласува за Пирин?

В края на миналата година правителството разбуни духовете с предложението да се промени Плана за управление на Национален парк "Пирин”, както и да се гласуват промени в концесионния договор. След най-различни политически совалки, в крайна сметка се стигна до гласуване на промени в Плана за управление на Пирин между Коледа и новогодишните празници. Промени в концесионния договор така и не бяха гласувани. Към момента взаимоотношенията между концесионер и държава на практика не са променени, като това може да се случи вследствие на отправено официално инвестиционно намерение.

Причините да се търсят подобни промени са публично известни – в текущия план за управление на Национален парк "Пирин” е забранено всякакво строителство и съответно е абсолютно невъзможно да се мисли за втори лифт или каквато и да е било друга инфраструктура. Промените в плана за управление на Пирин гласят, че в т.нар. "зона за туризъм” (2.2% от парка) и в "зоната на сгради и съоръжения” (0.6% от парка) ще могат да се изграждат писти и съответните съпътстващи съоръжения, като се минава по следния ред – внася се инвестиционно предложение, а то се подлага на екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда. Нормално е, при успешно преминаване през цялата процедура решението за реализиране на инвестиционното намерение да върви ръка за ръка с промени в концесионния договор – такива няма как да има преди да се премине тази процедура.

Нужен ли е втори лифт?

Развитието на зимен туризъм в национален парк неизбежно противопоставя икономическите съображение с екологичните такива. Търсенето на баланс между двете означава, че абсолютна истина няма как да има. Това обаче не пречи да се заема една или друга добре аргументирана позиция. В Икономическия профил на Банско ясно сме посочили, че сред перспективите за развитие на зимния туризъм в региона са подобрението на предлаганата услуга, в т.ч. и достъпността до планината. Ръстът на туристите през последните години е факт (удвояване на пренощувалите лица от 120 до 235 хил. души в община Банско за периода 2008-2015 г.), което неизбежно води и до проблемите с достъпността на планината в зимния сезон – главно поради притока на между 20 и 30 хил. чужденци на месец в периода декември-февруари плюс още около 10 хил. българи на месец в същия период.

Накратко, дори при съществуващата леглова база и туристически поток, без да се правят каквито и да е било нови писти, проблем с качването на тези туристи в планината през зимата има. Ако извадим от уравнението съображенията за корупция и захванати институции, втори лифт, изцяло в рамките на зоните за туризъм и за съоръжения, който е преминал през екологична оценка, е напълно обоснован. Конспиративните аргументи, че 1) няма опашки и снимките са нагласени и 2) нарочно се правят опашки от концесионера, не просто си противоречат, но и играят изключително лоша шега на протестиращите, тъй като насила ги хвърлят в загубен дебат и ги отдалечават от силните им позиции – законност и екология.

Правовата държава и развитието на зимния туризъм в Пирин

Всъщност големият дебат не е за нуждата от втори лифт, а за начина, по който беше взето това решение и за евентуалните злоупотреби, които могат да последват. Макар решението да следва правната логика – ако искаш втори лифт, трябва да промениш плана за управление на Пирин, начинът, по който беше направено това (набързо и между празниците), сякаш сам повика народното недоволство.

Протестът има своите чисто антикапиталистически и ляво-екологични нотки, но в неговата основа лежи едно много просто схващане, а именно, че ако се отвори вратичката за някакви съоръжения в Пирин, правителството, в услуга на нечии бизнес интереси, може да направи един куп глупости във вреда на природата. Аргументът, че има нов план за управление на Пирин, но той се обжалва в съда и затова се правят тези бързи промени в стария, звучи прагматично само на пръв поглед. Проблемът произтича от това, че този аргумент се използва от власт, която не печели никакво обществено доверие по отношение борбата с корупцията. Включването на съответните медии в защита на правителството също не помага, а по-скоро катализира недоволството.

Тук няма да влизаме в генералния спор за законността на строителството в национални паркове – познат като спора за запетайката в член 21 от Закона за защитените територии. Важното в случая по-скоро е какви са гаранциите, че веднъж като се отвори вратата за нови инвестиции в туристическата зона на Пирин, ще се спазят всички законови норми. Ако има инвестиционно намерение и съответно последват екологични оценки, то този процес ще подлежи ли на контрол?

И този казус се озова в съдебната система

Някои събития от изминалата година будят притеснение именно в посока конкретния казус за Банско, за който промяната в плана за управление на Пирин не е първата спорна стъпка. Като първо действие, още през лятото на 2017 г. бяха приети изменения в Закона за опазване на околната среда (ЗООС). С редица текстове се ограничи правото на гражданите и НПО да обжалват административните актове, с които се одобряват оценките на въздействието върху околната среда (ОВОС) на "обекти с национално значение”. Стандартът в България е обжалването на административни актове да се провежда пред две съдебни инстанции, а този закон, без основание, отменя основен принцип в административното право и процес.

Предвид факта, че няма ясно правило как един обект се определя като такъв с "национално значение”, то е напълно възможно и някое съоръжение в Пирин да мине по този ред.

Второто решително действие е властта, която от години е проводник на политически интереси в ущърб на независимостта на съдебната власт, да се сдобие с чисто нов централен административен съд. Предколедно, в услуга на безконтролността на всяко действие на управляващите и подчинената администрация, председателят на правната комисия в парламента предложи изменения в административния процес. Те предвиждат да се създаде нарочен съд, който да разтовари от дела Върховния административен съд (ВАС). В редица случаи новият Централен административен съд ще се явява и касационна инстанция при решения на административните съдилища в страната. Един вид, ако не стигнат политическите усилия да подчиним конкретен административен съд или ВАС, то е време да си създадем нов, който ще решава по щенията на властта.

Протестът е полезен дори с втори лифт

Независимо от различните позиции по този казус, това че годината тръгва с автентичен протест, е добра новина. Автентичен, защото провокира гражданска енергия от широка маса хора, които в голямата си част не са корупционно зависими. Автентичността на протеста няма отношение към отправените искания и заетите позиции по скалата ляво-дясно.

Новината е добра, защото при рекорден икономически растеж и в началото на европейското председателство е най-лесно и съответно опасно да се мълчи за корупцията в държавата – един вид за да не се излагаме пред чужденците. Взаимодействието между купени медии и готвени промени в съдебната система отново показват, че в този казус проблемът не е развитието на туризма в Банско, а провалът в борбата с корупцията у нас. Там трябва да се търсят и решенията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #11

    На икономиста и прависта отговаря любителя на природата. Проблемът в Банско е аналогичен на този в Рила. 7 рилски езера се превърнаха в туристическа атракция. Там няма тоалетни, водопровод, магазини, но това се компенсира със свобода на избора, който всеки турист има. Няма полиция и там можеш да обереш спокойно нечии багаж. В планината няма държава, и можеш да си определиш сам цената. Няма пътища, затова можеш да ходиш, береш, ядеш всичко без ограничение, можеш да палиш огън, да си направиш собствена

  2. Симеонов
    #10

    Питам, понеже не знам: какво стана след лифта на Рилските езера? Раззелениха ли се, опазиха ли се? И то без пукнат хотел, само с единия лифт.

  3. IZV
    #9

    Моля да ме коригират по-запознатите по темата относно процентите. Аз както го разбирам разрешават се строежи САМО за малко над 10 000 декара (2.6% х 403 000 дка площта на парк Пирин), които могат да бъдат разположени в конкретни 48% от парка. Т.е. и двете страни са прави за процентите само дето омаловажаването на 2,6% изглежда тенденциозно.

  4. IZV
    #8

    Ще ви представим безпристрастен анализ където ще ви обясним защо едните са прави да си протестират колкото си искат (браво на тях все така), а другите са прави да си строят каквото си решат! Иначе още от представянето на авторите като борци срещу корупция, за правда и мир, нещата започват да стават подозрителни. Жалко е когато се вижда как иначе интелигентни хора са "принудени" по някакви причини да защитават по доста прозрачен начин странни позиции - в случая позицията за лифта.

  5. olele
    #7

    Викат , че руснаци щели да изкупят Банско, ми пазар брат, хамериканците и евреите да изкарат по-добра цена и да купуват....аз забравих , че 2/3 от евреите са рашани... мани

  6. lubobansko12
    #6

    Правилни разсъждения. Втори лифт - да! Борба срещу бетонясване на още една част от природата, чрез мафоотски трикове - да!

  7. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #5
  8. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  9. Горскио
    #3

    ИПИ и другите, спонсорирани от спонсорът на медияпул "институти" също могат да служат на ченгесарската мафия. Пример са и тези "размисли без страсти". Никой досега с числа не е доказал нуждата от втори лифт.

  10. pepe
    #2

    dimo, не знам какво точно наричаш "млади", защото повечето от най-активните "еколози" са на и около моята възраст - /вече/ 50 :) Искам да кажа - екологията отдавна не е привилегия само на някакви хора на по 20 до 30 години. Иначе останалото е вярно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.