Разрешиха превоза на деца през нощта

Разрешиха превоза на деца през нощта

Депутатите разрешиха нощните ученически пътувания при окончателното гласуване на промените в Закона за автомобилните превози в петък. С днешното гласуване народните представители отхвърлиха забраната за случайните превози на ученици (екскурзиите) да се извършват през тъмната част на денонощието, която влезе в сила в края на май тази година. Те приеха нощното пътуване за деца и ученици да остане, когато става въпрос за част от организирано пътуване с обща цена.

Депутатите отхвърлиха предложението на колегата си от ДСБ Иван Иванов, който в сряда предложи нощното пътуване при ученици да се ограничи само до 30 км. в рамките на една община и то само като трансфер, част от общ туристически пакет. Иванов беше предложил да се запише, че ако трансферът надхвърля посочените километри, туроператорите трябва да осигуряват нощувка за децата. Според него чрез ограничението ще се постави спирачка пред туроператорските фирми да превозват пътници, кацнали примерно през нощта на летище София до летни и зимни курорти.

Отпадането на забраната за нощните ученически пътувания в последната минута и само с два гласа “за” повече породи напрежение сред управляващите в БСП. В кулоарите на парламента заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев обвини индиректно съпартийника си – депутатът от БСП и заместник-председател на транспортната комисия Радослав Илиевски, в обслужване на икономически интереси на туроператорски фирми. “Бих казал, че се защитават интересите на туроператорите”, коментира заместник-министърът на транспорта след гласуването на текстовете.

Петърнейчев каза, че Министерството на транспорта принципно подкрепя предложението за 30-те километра ограничение, но не му е била дадена думата, за да изрази официално тази подкрепа. Той призна, че приемането на промените в Закона за автомобилните превози е станало прибързано заради изискване на Европейския съюз и отхвърлянето на важния текст, който защитаваше живота и сигурността на децата при организираните екскурзии, се дължи на неразбиране на текста от парламентарната транспортна комисия.

Георги Петърнейчев поясни, че след месец-два транспортното министерство планира да внесе нов текст в Закона за автомобилните превози, с който да се ограничат нощните превози на деца и ученици с автобус.

Депутатът от ДСБ Иван Иванов коментира, че предложението да отпадне забраната за превоза на деца в тъмната част на деня е предложена от депутатите на ДПС, но в комисията по транспорт и телекомуникации е била подкрепена и от депутатите на БСП. Според него, най-скандалното е, че отпада и европейската категоризация на автобусите.  

“Този текст беше заличен, което дава възможност на рейсове, които не отговарят на изисквания, свързани с мощност, окачвания, спирачна система и с комфорт да бъдат използвани”, коментира Иванов.

Предложението да отпадне забраната за нощен превоз на ученици е на Държавната агенция по туризъм (ДАТ), оправда се зам.-председателят на комисията по транспорт Радослав Илиевски. Мотивите на ДАТ да иска отпадането на текста беше, че ако пътниците пристигат със самолет през нощта, те трябва да се превозят до хотела и да се настанят в него. Той поясни, че нищо лошо няма да се случи, защото Министерството на транспорта ще издаде наредба, чрез която ще ограничи рискованите превози и изискванията към туроператорите, които ще имат право да организират ученически екскурзии. Според Илиевски, председателят на ДАТ Анелия Крушкова също е поела ангажимент да не се случват тези пътувания.

Проблемът с екскурзиите на учениците, при които превозът на децата се извършва през нощта, за да се спестяват средства за нощувки в хотел, беше поставен след трагедията “Лим”, при която загинаха 12 деца от Свищов. На 4 април 2004 година автобус с 34 ученици на възраст от 12 до 16 години и 7 преподаватели падна в река Лим по пътя между Приеполе и Биело поле в Черна гора на връщане от екскурзия в Хърватска.   

Още по темата
Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?