Разширяват обхвата на тол системата и вдигат таксите за камиони и автобуси

Разширяват обхвата на тол системата и вдигат таксите за камиони и автобуси

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е подготвило варианти за увеличаване на обхвата на тол системата и вдигането на таксите за камиони и автобуси за ползването на републиканската пътна мрежа.

Причината е многократно по-ниските приходи в бюджета от тол такси, които трябваше да донесат милиарден приход, но се оказва, че леките коли продължават да издържат пътищата. Така е нарушен справедливия принцип - този, който руши пътищата да плаща повече. Това съобщи министърът на регионалното развитие арх. Виолета Комитова пред БНТ.

Приходите от тол такси и винетки за тази година се очертава да бъдат около 380 млн. лв.

При положение че три четвърти от тези пари идват от винетка и много малка част от товарния трафик, смятаме, че моделът трябва да се обърне, каза арх. Комитова. Според нея повече пари трябва да идват от товарния трафик, защото камионите и автобусите рушат повече пътищата, а не леките коли.

Опитваме се да разширим обхвата на тол системата, обсъждаме точно как да се завишат цените на тол таксите. Идеята е да удвоим приходите и по-голямата част от тях да идват от тежкотоварния трафик, каза арх. Комитова. Тя не посочи с колко ще се вдигнат таксите и дали ще бъде включена и второкласната пътна мрежа в обхвата на тол системата.

През последните две години има области, в които автобуси и камиони не плащат нито стотинка за ползването на републиканските пътища, за разлика от леките коли. Това е така, защото в обхвата на тол системата попадат единствено магистралите и първокласните пътища - едва 3115 км от общо над 20 000 км републиканска пътна мрежа.

Тарифите също не са пипани от въвеждането на тол системата на 1 март 2020 г. Първоначално обявените такси бяха намалени от правителството на Бойко Борисов под натиска от протести на пътния бранш.

Така един автобус пътуващ от София за Бургас например плаща тол такса само от 1 стотинка на километър или общо 3.60 лв. за целия маршрут, посочи арх. Комитова.

За сравнение през 2019 г. - годината преди въвеждането на тол системата приходите в бюджета от винетки възлизаха на 392 млн. лв. През следващата 2020 г. те вече паднаха на близо 379 млн. лв., но тук трябва да се отчете и факта, че три месеца имаше пълен локдаун. Сега обаче се оказва, че картината не е по-различна и през 2021 г. от изнесените данни от арх.Комитова.

Друга възможност за събиране на допълнителен приход регионалният министър посочи глобите за претоварените камиони. Тя даде пример с официални данни от един от митническите пунктове, където до август 2021 г. са установени 27 000 претоварени камиона, които официално влизат в държавата.

Ако за тези 8 месеца се платят дължимите такси, ще бъдат събрани 50 млн. лв., каза регионалният министър и констатира, че контролните механизми на държавата не работят.

"Трябва да има тежки глоби за претоварени камиони. Първо заради пътната безопасност и второ - рушат пътната настилка", заяви арх. Комитова.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес