Разследващите не вярват на експертизата за пожара във влака София-Кардам

Разследващите не вярват на експертизата за пожара във влака София-Кардам

Прокуратурата не е доволна от първата голяма експертиза за пожара във влака София – Кардам, в който изгоряха 9 души, смятайки я за непълна и необоснована. Според наблюдаващия делото обвинител Валери Мирчев, хипотезата на експертите, че обемът и разположението на пътнически багаж, както и наличието на флакон със запалими газове, са основните причини за трагедията, не се опира на всички обстоятелства около инцидента.

"Пътническите чанти може да са допринесли за разрастването на пожара, но едва ли са го предизвикали, а и не те са причината за смъртта на девет души, които можеха да излязат невредими, ако вратите на кушет-вагоните бяха отключени", каза Мирчев във вторник.

Пожаро-техническата експертиза, на която следствието възлагаше големи надежди, оставя много въпроси без отговор. Мирчев е натоварил експертите по разследването с обемен списък от въпроси, чийто отговор се очаква в едномесечен срок. Налага се по-задълбочен анализ на събрания доказателствен материал, обясни Мирчев. Злополучният влак от София за Кардам се запали на 28 февруари тази година.

Проблеми в отоплителната система на влака и трите чанти, които я запушвали и "възпрепятствали топлообмена", са само една от хипотезите за възникването на пожара и за нея няма достатъчно убедителни доказателства. В момента се работи по версията запалването да е резултат от счупена неонова лампа – нещо, за което говорят очевидци, но беше определено като "абсурдно" от експертите в началото на разследването.

"Не разглеждаме вариант пожарът да е терористичен акт. Теоретично, такъв сценарий съществува, но на практика доказателства за това липсват. Може на някои хора да им "се иска" трагедията да е терористичен акт, за да се измести фокуса от всички институции и лица, които носят отговорност", казаха пред Mediapool от прокуратурата.

Преди около месец от следствието обясниха, че ще има допълнителни действия, които да установят поведението на длъжностни лица, допуснали наличието на прекалено много багаж, липсата на информация относно рисковете при неправилна експлоатация на отоплителната система, заключените врати на кушет-вагоните, както и хората, отговорни за техническото състояние на вагоните. Отговорите на тези въпроси може да отнемат поне шест месеца.

Споделяне
Още по темата
Още от България