След като обявиха като основна версия за изчезването на на малайзийския пътнически самолет с 239 души на борда на 8 март вероятни преднамерени действия, разследващите насочиха усилията си към детайлно проучване на членовете на екипажа и техните семейства, наземния авиационен персонал и пътниците на борда.
Малайзийската полиция и нейни експерти проучват внимателно симулатора за полети, открит в дома на пилота на изчезналия малайзийски Боинг, предадоха световните агенции, като цитираха съобщение на малайзийското министерство на транспорта.
В съобщението се потвърждават извършените претърсванията в домовете на пилота и на помощник пилота на изчезналата преди повече от седмица машина - капитана, 53-годишния Захари Ахмад Шах, и 27-годишния втори пилот Фарик Абдул Хамид. Разпитани са и членовете на техните семейства.
Министерството на транспорта съобщава още, че се разследва профилът на останалите членове на екипажа, предаде Асошиейтед прес. Проучват се и инженерите, които са били в досег с машината преди полета ѝ от Куала Лумпур до Пекин.
Малайзийската полиция събира сведения за личния, политическия и религиозния профил на пилота и членовете на екипажа на самолета, предаде Ройтерс, като се позова на високопоставен малайзийски представител, чието име не се съобщава.
Проучва се и профилът на 227-те пътници в самолета, повечето от които са китайци, предаде Франс прес. Началникът на малайзийската полиция Халид Абу Бакар потвърди, че правохранителните органи водят разследване, в рамките на което се проверяват не само членовете на екипажа, но и пътниците. Той поясни, че все още някои страни не са отговорили на искането на малайзийските власти да предоставят информация относно самоличността на техни граждани, намирали се в злощастния самолет.
Малайзия официално е поискала от 25 страни помощ за издирването на изчезналия бойнг на авиокомпания Малейжа еърлайнс, съобщи малайзийския министър на транспорта Хишамудин бин Тун Хюсейн. По-рано днес ДПА съобщи, че молба за по-голямо съдействие е отправена към Казахстан, Узбекистан, Киргизстан, Туркменистан, Пакистан, Бангладеш, Индия, Китай, Мианма, Лаос, Виетнам, Тайланд, Индонезия, Австралия и Франция.
На пресконференция в Куала Лумпур министърът на транспорта поясни, че се е обърнал специално към САЩ, Китай и Франция да предоставят допълнителни сателитни данни.
Властите са се свързали с властите на страните, през които преминават северния и южния коридор, през които има вероятност да е потеглила машината, след като някои на борда е изключил апаратурата за връзка със земята и за обозначаване пред радарите и е сменил курса първо на запад.
Според сателитни данни самолетът е можел да се насочи по два коридора - на север към Казахстан и Туркменистан в Централна Азия или към южните части на Индийския океан. Ако той е поел по северния маршрут, е малко вероятно да е прекосил индийското въздушно пространство и над страни кано Афганистан и Пакистан, без да бъде засечен от военни радари.
Два австралийски самолета за морско наблюдение помагат в операцията по издирването на малазийския самолет, предаде ДПА, като цитира австралийския премиер Тони Абът.
Досега двата самолета участваха в издирвателната операция в Южнокитайско море, която обаче беше прекратена, след като се появиха данни, че машината е потеглила в друга посока. Сега самолетите ще бъдат пренасочени в издирвателна операция в Индийския океан.
Новината последва информации, според които последен електронен сигнал от малайзийския самолет може би е бил засечен от сателит на около 1600 километра западно от австралийския град Пърт.
Източник, запознат с оценките на американски разследващи на трагедията, посочи, че вероятно самолетът се е насочил южно в Индийския океан, където вероятно горивото му се е изчерпало и той е паднал във водата.
Китай не спести критики по адрес на Малайзия във връзка с кризата, породена от изчезването на малайзийския самолет, в който пътуваха над 150 китайци, предаде Франс прес.
Вчера Куала Лумпур съобщи, че дезактивирането на системите за комуникации на самолета и рязката промяна на посоката навежда на мисълта за умишлено отклоняване на машината от курса ѝ. "Очевидно е, че съобщаването на толкова съществени информации става ужасно късно, след седем жестоки дни за близките на изчезналите пътници", отбелязва в неделя китайската агенция Синхуа.
"Това закъснение може да се обясни или с неизпълнение на задълженията или с нежелание да се споделя информацията навреме, което би било неприемливо", посочва агенцията.
"При отсъствието или най-малкото липсата на потвърдени информации, огромни усилия отидоха на халос", се отбелязва в анализа на агенцията по повод издирвателните операции в райони, където после се оказа, че самолетът изобщо не е бил.
"Всичко това доказва, че издирванията в последните осем дни са били напълно напразни и са пропускали същественото. Това доказва също така, че хипотезите, които малайзийските власти опровергаваха накрая се оказаха точни", пък пише китайският в. "Пекин таймс".
В интернет пространството критиките са още по-ожесточени. Потребители на социалната мрежа Вейбо обвиняват малайзийските власти в неискреност и в разпространяване на очевидни лъжи.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
0 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.