Развитите, а не развиващите се пазари ще са мотор за световния растеж

Развитите, а не развиващите се пазари ще са мотор за световния растеж

Развитите пазари ще бъдат най-вероятният източник на печеливш растеж, а конкуренцията на бързо развиващите се пазари ще се повиши. Така смятат 60% от анкетирани 1400 висши мениджъри от целия свят в изследването "Надпревара за растеж" на одитната и консултантска компания "Ърнст енд Янг". Данните от изследването бяха разпространени във вторник.

Този резултат е в контраст с прогнозите на световните компании отпреди 12 месеца в подобно научно изследване на одитната компания, когато очакванията за общ растеж са били съсредоточени в развиващите се пазари.  

Въпреки икономическото възстановяване бизнесът усеща бизнес средата в непосредственото бъдеще като много по-предизвикателна, като 85% очакват конкуренцията на пазара да се увеличи през следващите две години.

Резултатите показват, че през следващите две години ще се наблюдава по-интензивно съсредоточаване върху икономическия растеж, като анкетираните посочват, че пазарът е по-разнообразен и непостоянен, отколкото преди кризата. Паричните резерви са под натиск като почти половината съобщават за спад в цените, а почти една трета - за увеличение на разходите за работна ръка и по основните пера. 

Според Джей Ниб, отговарящ за пазарите в Европа, Близкия Изток, Индия и Африка в "Ърнст & Янг", "развиващите се пазари предлагат огромен потенциал за растеж, но с повишаващата се конкурентност на световните пазари компаниите преоценяват пазарните си стратегии. Тези пазари представят сложни предизвикателства и постигането на печеливш растеж в краткосрочен план не е лесно, защото конкуренцията се увеличава най-бързо в тези пазари".

Според експерта при сегашния икономически климат "вероятно предприятията ще отделят допълнително внимание на развитите пазари, където възможностите за краткосрочна печалба са по-големи".

Критична иновативност

Иновациите стават все по-важни за оцеляването за 71% от респондентите и над половината от компаниите въвеждат нови продукти или услуги, за да увеличат продажбите си. Компаниите съсредоточават усилията си и в търсене на растеж в съществуващи пазари, като 58% искат да продават нови продукти и услуги на пазари, на които вече присъстват.

63% отчитат, че увеличаването на иновациите за даден продукт е по-успешно от трансформацията му.   

По този повод Джей Ниб коментира, че "компаниите трябва да имат готовност да отговарят на бързата промяна в търсенето, икономическите условия и пазарите. Скоростта е ключовата характеристика на лидерите в различните сектори и ще става все по-важна в един все по-конкурентен световен пазар. Компаниите, които демонстрираха бързина и гъвкавост и продължиха да правят нововъведения по време на кризата, сега събират плодовете на тези усилия, а другите компании ще трябва да последват техния пример, за да осигурят бъдещите си успехи."  

Натиск върху резервите

Очакванията за бъдещи увеличения на цените са ниски - почти 60% от анкетираните очакват повишение на цените, равно или по-ниско от инфлацията. Резервите са притиснати и от инфлацията при ключови пера - 29% от анкетираните отчитат инфлация при разходите и 31% отчитат инфлация при разходите за труд. В развиващите се пазари в частност предвиждат бързо нарастване на разходите за труд поради повишената конкуренция. Това е най-силно изразено в Индия, където 55% отчитат инфлация при разходите за труд.

Финансиране на растежа

Проучването разкрива неспособност или нежелание да се прибегне до капиталовите пазари, като повече от половината от компаниите планират да финансират бъдещо разрастване от паричните си резерви. По-нататъшните усилия за увеличаване на наличните оборотни средства ще бъдат от съществено значение. Независимо от ниските лихвени проценти само 36% от респондентите обмислят използването на заем за финансиране на растежа си.  

Значимост на репутацията

Марката и репутацията се посочват като най-важния фактор за конкурентоспособността от 61% от респондентите. С насочването на вниманието си отново към растежа компаниите изглежда единодушно отчитат значението на търговската марка при изграждането на лоялност.

Много е вероятно да станем свидетели на съответно повишаване на маркетинговите усилия през следващите две години, посочват в проучването експертите на "Ърнст енд Янг".

Управление на заинтересованите страни

Управлението е една от най-големите области на промяна по отношение на начина, по който компаниите се конкурират. Бизнесът се отдалечава все повече от сервилния начин на мислене и се насочва към по-активно управление на заинтересованите страни и предприема редица мерки в тази насока. Почти половината от компаниите са подобрили прозрачността и комуникацията със заинтересованите страни през последните две години, а една-трета въвежда допълнителни нефинансови отчети.

Конкурентност в разходите

Икономическата криза принуди компаниите да се съсредоточат върху конкурентността на разходите си, за да защитят както резервите си, така и пазарния си дял. Въпреки това, ако сравним лидерите с други респонденти в изследването, е налице съществена разлика в бъдещите им намерения. Докато 31% от ниско ефективните компании продължават да се фокусират върху намаляване на разходите с повече от 10%, много високо ефективни компании вече са постигнали ефективност на разходите и се насочват към разнообразяване на продукцията си и разширяване на пазарния си дял. Очаква се натискът върху компаниите с по-високи разходи да се увеличи, което да свие пазарния им дял в краткосрочен план, се казва още в изследването. 

Споделяне
Още от Бизнес