РБ предлага уеднаквена съдебна практика и 4% такса върху обжалваната претенция

Мълчаливо съгласие за мързеливите чиновници и есемес известия, предвиждат внесени поправки в АПК

РБ предлага уеднаквена съдебна практика и 4% такса върху обжалваната претенция

Реформаторският блок внесе в четвъртък в парламента предложения за промени в Административнопроцесуалния кодекс, които ще доведат до ускоряване на правосъдието, ще уеднаквят прилаганите съдебни практики и ще превърнат сегашния чиновнически мълчалив отказ в мълчаливо съгласие. Също така ще се въведе 4% такса върху обжалваните от граждани и фирми данъчни претенции или ревизионни актове, за да се намалят излишно водените процеси, които само харчат от ресурса на съдебната система.

Според вносителите на корекциите така ще се намалят съществено делата, при които Върховният административен съд (ВАС) действа и като първа, и като касационна инстанция, което по принцип е съществен недостатък на всяко съдопроизводство по света.

Промените дават перспектива за ускоряване на административното правосъдие като резултат от електронизацията. Процесът на доказване ще се съсредоточи само в първата инстанция и като се акцентира върху изискването за прилагане на изчерпателни писмени доказателства още към жалбата и изчерпване на доказателствените искания в жалбата. Идеята е, че преди съдебното производство вече е имало административно производство, в което е имало процес на доказване на претенциите.

Въвеждането на мълчаливото съгласие ще създаде предпоставка за постепенен преход от презумпция за мълчалив отказ към презумпция за мълчаливо съгласие в подходящите за това случаи. Мълчаливото съгласие е инструментът, чрез който най-лесно се игнорира бездействието на администрацията. Едновременно с това се въвежда неограничената отговорност на държавните служители и лицата, заемащи политически постове при бездействие на виновните длъжностни лица, което довежда до настъпване на мълчаливо съгласие, посочва се в мотивите към законопрооекта.

Наказания за непроизнесен отказ в срок

Като допълнителни гаранции срещу бездействието на чиновниците се предвижда административните съдилища да следят за мълчаливите откази и да изискват доказателства дали е имало произнасяне в срок. Ако това не е направено, съответното лице ще бъде наказвано.

Предвижда се, когато Върховният съд се произнася като първа инстанция, делото да се разглежда в състав от един съдия, с изключение на случаите, когато се разглеждат жалби срещу актове на колективни органи или подзаконови нормативни актове или когато това е единствената съдебна инстанция. В този случай обжалването ще става пред тричленен състав на същия съд. Това значително ще облекчи натоварването на съдиите от Върховния административен съд. Съставът от трима съдии при касационното обжалване дава достатъчно гаранции за компетентност при разглеждане на делото. На практика при петчленните състави в повечето случаи съдиите само подписват вече изготвеното решение, без да имат време да вникнат в него, аргументират се вносителите.

Премахва се седемчленният състав при производствата за отмяна, който показа редица несъвършенства при функционирането си, включително трудности при формирането му.

Въвеждат се бързи срокове за насрочване на делата, като освен това се поставя за цел допълнително ускоряване да започне от 2018 г., посочват още представителите на Реформаторския блок

Постановените актове веднага в интернет

Предвижда се и много по-съществено въвеждане на електронната идентификация и електронните съобщения. Едновременно с това ще се зачитат и правата на гражданите, които нямат достъп до Интернет. Призоваването ще се третира само като специфичен вид съобщения. Уведомяването пък за вече постановени актове на решаващите органи ще става чрез връчването им, когато това е възможно и практически обосновано, а не чрез съобщения за изготвянето им. Въвежда се задължение за всички органи да публикуват максимално бързо постановените от тях актове на интернет страниците си.

Край на противоречивите отсъждания но едни и същи казуси

Кодексът предвижда опростен, не губещ време, но ефективен механизъм за уеднаквяване на съдебната практика в отделенията на ВАС. "Не е тайна че противоречивата практика в някои от отделенията на ВАС надхвърля допустимото. А без уеднаквена съдебна практика няма справедливо правосъдие", пишат вносителите. Според тях специализираните в дадена материя съдии бързо могат да уеднаквят практиката си и това да е механизъм, от които да няма отклонения при отсъжданията.

Имуществен праг за претенции срещу ревизии

При разглеждането на данъчни дела ще се въведе имуществен праг за подаване на касационни жалби срещу ревизионни актове. Нормален правен принцип е на касационно обжалване да подлежат само дела над определен материален интерес. Производството по обжалване на ревизионните актове включва една административна и две съдебни инстанции, като в случая се премахва последната инстанция по дела с нисък материален интерес.

Разглеждането на жалбите срещу актове с малък материален интерес от две инстанции е достатъчна гаранция за законосъобразността и правилността на решенията. По този начин ВАС съд ще се произнася само по дела, по които има значим материален интерес, което ще позволи същите да се разглеждат и анализират по-задълбочено и всеобхватно.

Предлага се въвеждането на 4% държавна такса за подаване на касационни жалби, което ще ограничи злоупотребата с правото на жалба. В момента таксата за касационно обжалване на ревизионни актове е 25 лв., което не отговаря на пазарните условия, нито е достатъчно да покрие разходите на съда. При обжалване на ревизионните актове е налице ясен материален интерес. В тези случаи повдигнатият пред съда спор е с изключително имуществен характер, което предполага и въвеждането на пропорционална такса по подобие на гражданските имуществени спорове.

Имайки предвид риска от понасяне на разноските по делото съразмерно на отхвърлената част от жалбата, страните ще се въздържат да подават касационни жалби в случаите, в които ясно разбират, че нямат основателни аргументи. По този начин ще намалеят данъчните дела, гледани от ВАС и ще може делата да се насрочват и решават в по-кратки срокове - както в интерес на страните в процеса, така и в обществен интерес, мотивират се Реформаторите.

От друга страна, за да не се затруднява жалбоподателят и да не му се задържат парични средства, които може да използва в търговската си дейност, както и да не се налага увеличение на бюджета на администрацията, се предвижда държавната такса да не се внася към момента на подаване на касационната жалба, а да се плаща след приключване на делото и да се понася от страната, чиято претенция е претенцията.

Така ще има първа безплатна съдебна инстанция, която гарантира достъп до съд като защита срещу администрацията, а недоволният от произнасянето на съда ще плаща такса. В момента заливането на Върховния административен съд с касационни жалби го лишава от възможност внимателно да обмисля решенията си и да обобщава съдебната практика. В съответствие с принципа на равенство, таксите при касационно обжалване се отнасят за всички страни в производството, като същевременно се отчитат и различията във финансовите възможности на гражданите и останалите страни.

Над 20 млн. лв. повече приходи в системата

Тази промяна ще доведе и до увеличение на приходите в бюджета от събираните съдебни такси.

За предложените промени ще са необходими първоначално 4.1 млн. лв. допълнително на съдебната система, но от тях ще има чисто финансов ефект.

Съгласно годишния доклад на Националната агенция по приходите (НАП) за 2014 г. в резултат на проведения данъчен контрол за издадени 11 327 ревизионни актове, по които допълнително разкрити приходи са над 1.716 млрд. лв. Съгласно годишния доклад на НАП за 2014 г. се обжалват 35 % от издадените ревизионни актове. При предвиждане за намаляване на данъчните дела с 20 % ще се достигне обжалване на 28 % от издаваните ревизионни актове. При материален интерес по обжалваните актове в размер на 28 % от допълнително разкрити приходи за 2014 г., а именно в размер на 480.735 млн лв., остойностяването на допълнителния приход от съдебни такси е изчислен от Реформаторите на 19.229 млн. лв. (4 % върху обжалваемия интерес).

Ако се приеме, че се обжалват 50 % от решенията на Комисията за защита на конкуренцията, то материалният интерес по постъпващите дела, би бил 4.294 млн. лв. Оттам приходите от държавни такси се остойностяват в размер на 171 757 лева на база на отчетната статистическа информация за дейността на КЗК за 2013 г.

Този размер е приблизително равен на всички годишни приходи от държавни такси на АССГ съгласно доклада му за 2013 г., което демонстрира значителността на увеличението от постъпления от държавни такси в бюджета на съдебната власт, и в случай в бюджета на ВАС и административните съдилища, посочват вносителите.

_______________

Този документ е  създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България.

Споделяне
Реформирай това!

Проектът "Реформирай това!“ ще следи провеждането на управленски реформаторски мерки. Имаме амбицията да "реформираме“ и медийния подход към случващото се като сбор от отделни събития, за сметка на самите процеси.

Ако имате позиция, мнение или въпроси, с които да допринесете към темата, може да се свържете с нас тук.

Проектът се финансира в рамките на програмата за подкрепа на НПО в България по финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014 г.

Всички писмени материали в рубриката ‟Реформирай това!“ са създадени с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието се носи от Фондация ‟Инфо спейс“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България (www.ngogrants.bg).

Още по темата
Още от Реформирай това!