Трамвай №5, който се движи по едно от най-натоварените трасета в София – бул. "Цар Борис ІІІ", спира на 10 април.
За около година между Съдебната палата и трамвайно ухо "Бъкстон" ще се движат автобуси. Временните спирки вече са направени, видя репортер на Mediapool.
Причината е започващият основен ремонт на трасето. Обществената поръчка беше спечелена от дружеството ВДХ - новото име на "Водстрой 98". Компанията се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски, според признанията на премиера Бойко Борисов. След като той обяви това, фирмата беше купена от бившия пътен шеф Велико Желев. Той е собственик на още една голяма строителна компания "Хидрострой". Именно работници на "Хидрострой" направиха и временните спирки, на които ще спира автобус №5, докато тече ремонтът.
Две години без най-натоварения трамвай
Реконструкцията на трамвайното трасе от 16 километра е разделена на два етапа. В първия, който е по-тежък, трябва да бъде ремонтиран участъкът от Съдебната палата до ж.к."Бъкстон". Във втория етап ремонтът ще продължи до обръщалото в кв. "Княжево".
Целият ремонт трябва да приключи за две години, като всеки един от етапите трябва да бъде изпълнен за година.
Така през 2022 г. зоната от Съдебната палата до Руски паметник трябва да се превърне в парк - със затревени релси, пешеходни пространства, велоалея, малки площадчета, детски площадки и места за отдих, съгласно одобрения проект.
Общо за двата участъка ще бъдат подменени релсовият път, контактната мрежа, уличното осветление, телекомуникациите, ВиК-мрежата.Заложено е и изграждане на поливна система за зелените релси.
Обещанията на Столична община са след реконструкцията по обновената линия да се движат нови безшумни трамваи, каквито сега минават по бул."България".
Поръчка за над 40.5 млн. лв. от втори опит
ВДХ спечели поръчката за ремонта на трамвайното трасе с цена от 40.5 млн. лева без ДДС, каквато беше и прогнозната стойност. Общо шестима бяха кандидатите, като до отварянето на цените бяха допуснати четирима.
Най-ниска цена от близо 39.9 млн. лв. предложи "Трейс груп холд", но компанията получи ниска оценка за техническото си предложение и по тази причина остана на трета позиция в крайното класиране.
Ценовите оферти на другите двама кандидати "ПСТ Груп" и "Щрабаг" бяха по-високи от прогнозната стойност.
Това е втората обществена поръчка за ремонта на трамвайното трасе. Първата беше спечелена от "Джи Пи Груп" през 2018 т. Компанията обаче сама се отказа от подписването на договор, след като беше замесена в скандал с усвояването на еврофондовете и премиерът Бойко Борисов нареди да бъде извадена от проекти с европейско финансиране.
Финансирането на трамвайното трасе е от оперативната програма "Региони в растеж". Той е част от по-мащабен проект за интегриран градски транспорт в София за 125 млн. лв..Сумата включва освен ремонта на трасето на трамвай №5 и закупуването с 44.8 млн. лв. на 13 нови трамвайни мотриси, които да обслужват линията, и надграждане на интелигентната система за управление на трафика.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Софийската община фаворизира без мярка метростроителството. Тя пренебрегва софийския трамвай, който в течение на столетие се справяше с превозите на софиянци, а и сега превозва приблизително толкова пътници (91 млн през 2014 г.), колкото метрополитена (91 млн през 2017 г. съгл. Столичен елтранспорт ЕАД). Даже и там (бул. „Христо Ботев“, бул. „България“, ул. „Граф Игнатиев“, ... ), където в хода на благоустройствени мероприятия можеше без допълнително усилие да бъде разширен трамвайният релсов път …
от архаичното 1009 мм-ово междурелсие до общоприетия стандарт - 1435 мм, това не се прави. Много оживено обаче биват обсъждани вида и цвета на настилките, фугите, перките на „акулите“, но не и действителната дилема пред софийския трамвай:
„междурелсие от 1009 мм или от 1435 мм“
Модернизацията на трамвайния път в София бе започната от кмета Междуречки в 1981 година и продължена от кмета Янчулев в 1995 година. Те построяват 39 км стандартен трамваен релсов път с междурелсие от 1435 мм и с това стават пример за градоустройствена приемственост, въпреки че двамата изповядват противоположни политически възгледи. Но вместо да продължи днес да осъществява верния замисъл на „Междуречки-Янчулев“ Общината ни предлага идеи като т.нар „зелен трамвай“ по бул. „Македония“ или „съжителство на трамвай с пешеходец“ по „Графа“. Това са еко-кокетиращи идеи, лишени от превозен, а и от хигиенен смисъл. В действителност те нанасят големи щети на спокойствието и здравето на софиянци с това, че възпрепятстват модернизацията на трамвайният релсов път и произтичащото от това подобряване на сигурността, скоростта и капацитета на трамвайния превоз.
Общината обаче упорства: "Реконструкцията, която предприемаме, е с добър проект [за „зелен трамвай”] и се прави възможно най-качествено, защото трамвайното трасе ще се ползва години напред от всички софиянци." (в. 24 часа/23 януари 2019). Как ще постигнете това „възможно най-качествено“, щом запазвате архаичното трамвайно междурелсие от 1009 мм!
Двугодишният опит с т.нар. „зелен трамвай“ на самия пл. „Руски паметник“ трябваше да ни научи, че превръщането на най-интензивно използваната градска повърхнина, каквото е уличното платно в тревна площ е без положително оздравително въздействие. Прекопаването на 2-метрово напречно сечение от гранитна улична настилка, за да станела уж-зелена площ унищожава пропускателен капацитет от 6000 коли / 24 часа. Забавянето-затрудняването на толкова много коли, работата им на място или в търсене на обход, замърсява градския въздух мно-о-о-ократно повече от хигиенизиращия ефект на „зелената площ“, създадена на мястото на уличната настилка.
А и зрителния ефект от „трамвайната зеленина“ е оспорим. Вгледайте се в кръговия участък на вече осъществения т.нар. „зелен трамвай“ около Руски паметник. Зелените чимове, положени до релсите само за една година деградираха до кална лента – резултат от вибрациите на трамвайните коли, от прекомерното навлажняване на улеите покрай релсите, от замърсяването с масла, с химикали за чистене и от баналната нечистотия, която ще се трупа до трамвайния път. Да не говорим за това, че една единствена, заблудила се кола прави ровище от трамвайното „озеленяване“. ст.н.с.Iст. д-р арх. Христо Генчев
2 години да мъчиш хората по разбития булевард с тъпчене в автобуси, за няма и 8км трасе... Крадене, крадене, крадене... То Фандъковица прави 2 перона на спирките пред Пирогов "само" 6 месеца... и после от тогава насам същите се разпадат повече от останалите стари спирки, непипани от нейните некадърни ръчички.
Не, с толкова много спирки и светофари няма кан да стигнеш за 20 минути. Обаче напоследък по маршрутите на трамваите напоследък масово се кастрят спирки, така че не виждам проблем и от маршрута на 5цата тия безмозъчни амеби да отрежат спирки и после комирът да се хвали, че направил скоростен трамвай. Впрочем новите трамваи купени за 5 с ервопари, са вече тук и се амортизират по други линии от поне година-две...
Е, това за Водстрой не можех да го предвидя. Както и няма отговор на въпроса защо това се прави дни преди изборите. Отговорът е известен само на Маг Фидан.
Няма нито дума дали ТМ5 ще бъде скоростен (premetro), почти като метро. Иначе не виждам смисъл да се харчат толкова пари за ремонт на трасето. Т.е. ако времето за пътуване от Княжево до Съдебна палата не стане 20 мин. , значи, че ГЕРБ си продължава пладнешките кражби в София.