Редица заводи у нас спират работа

Електротехниката засега удържа положението

Редица заводи у нас спират работа

Най-големите фирми, поддоставчици за автомобилостроенето, спират работа, алармираха от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ).

Русенският завод "Линамар България" ("Монтюпе") съобщи, че спира работа от 30 март до 10 април.

В друга русенска компания "ВИТТЕ Аутомотив" от 16 до 20 март са в отпуск 30% от работещите, а от 23 до 27 март - други 30%. От 30 март ще спре работа цялото производство, като засега прекъсването е обявено за две седмици.

Причините са спрени производства на европейските автомобилопроизводители и доставчици, а от друга страна - невъзможността за осигуряване безопасността на работещите (безопасен транспорт, разстояния между работните места и т.н.). Ръководството на компанията е притеснено, че китайските поддоставчици възстановяват производството си, а конкурентните поддоставчици от Мексико не са спирали работа и вероятността българската фабрика да бъде изместена от мексиканците е много голяма.

Друга ключова фирма, пожелала анонимност, временно спира работа изцяло в двата завода за две седмици - поради въведеното извънредно положение и временното спиране на производството в заводите на клиентите им.

Японската "Язаки" вече обяви, че спря работа и в трите си завода до 6 април, което засяга около 5600 работници.

Според АИКБ поддоставчиците за автомобилостроенето са в тежка ситуация. От една страна, те изпадат в невъзможност да извозват работещите, голяма част от които живеят на 70-80 км. от завода, поради коронавируса. От друга – сблъскват се със започващата криза поради спиране на европейските фирми, произвеждащи автомобили. Не е изключено при ненамеса от страна на държавата отделни производства да бъдат изнесени в други страни.

Проблеми има и в корабостроенето.

"Бургаска корабостроителница" остава без работа. Има договор с Русия за ремонт на определени кораби по график. Руските специалисти, които трябва да присъстват и консултират дейностите по ремонта, не могат да дойдат в България.

Договорът за ремонт на руски кораби не е прекратен, но изпълнението му се отлага неопределено във времето. Забавят се и срокове за доставка на материали от западните страни. Вместо за 10-12 дни доставките стават за 20-25 дни.

Най-големият кораборемонтен завод "Одесос" във Варна довършва ремонта на кораб, но не е ясно кога и как ще пристигнат други кораби за ремонт, за които има договор, тъй като от тези страни не могат да пристигнат специалисти, контролиращи ремонта.

"Корабно машиностроене", Варна, също спира работа за две седмици. Не може да експедира изработена продукция за Италия.

В тежка ситуация са и редица фирми от другите подсектори на машиностроенето, за което браншовата камара е сигнализирала нееднократно.

Засега в електротехниката все още няма спрели заводи, но някои компании се оплакват, че започват проблеми с доставките на материали поради блокирането на транспорта, коментира пред Mediapool изпълнителният директор на Българската асоциация по електроника и електротехника Орлин Димитров.

По думите му поради затваряне на големи заводи в Западна Европа скоро се очаква и намаляване на капацитета на производството. Огромен проблем за сектора е осигуряването на предпазни средства за служителите и организацията на работа в условията на засилени противоепидемиологични мерки.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?