Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Референдумът на Полша за членство в ЕС

0 коментара

Полското правителство е изправено пред нелека задача, ако иска кампанията му за убеждаване на поляците в изгодата от членството в ЕС да бъде в съзвучие с мислите на обикновените хора като Славомир Подолски. Той е контрольор по качеството в Люблинската фабрика за лекотоварни автомобили на банкрутиралата Деу. Не се замисля много-много дали на референдума идната година да подкрепи или да отхвърли желанието на Полша да стане членка на ЕС. "Повече ме вълнува работата и как ще издържам жената и бебето. Като живеем с ежедневните си грижи, нямаме време да мислим за такива неща", каза Подолски, един от 400-те работници, които все още работят в Люблинския завод, където преди четири години работеха 5000 души.

Лявото полско правителство вчера сложи началото на кампания за информиране на поляците за ЕС. Кабинетът знае, че трябва да привлече вниманието на хора като Подолски, ако иска да е сигурен, че ще спечели референдума.

Макар че социолозите предричат лесна победа за привържениците на присъединяването на Полша към ЕС, анализаторите предупреждават, че поляците знаят малко за ЕС, а "еврофобите" са в подем.

"Тази кампания ще бъде като факел, който осветява пътя ни към правилния избор в гласуването", заяви премиерът Лешек Милер при откриването на информационната кампания.

Милер беше казал, че ще подаде оставка, ако на референдума бъде отхвърлено влизането на Полша в ЕС, защото резултатите от гласуването ще бъдат тълкувани и като вот на доверие в неговото правителството, начело на което стоят бивши комунисти. Анкетите сочат, че подкрепата за членството в ЕС ще бъде около 55-60 процента, освен ако не се задълбочи рецесията в слабата полска икономика.

ДА СТИГНЕМ ДО КОЛЕБАЕЩИТЕ СЕ

"Сега може и да изглежда, че нещата са в кърпа вързани. Но ако икономиката неочаквано тръгне надолу и антиевропейските активисти изпаднат в истерия, тогава положителните резултати от референдума могат да се окажат в опасност", каза Беата Рогуска, социолог от Центъра за изследване на общественото мнение.

Правителствени служители твърдят, че целта на кампанията не е да бъдат спечелени евроскептиците, а да се стигне до онези поляци, които още не са решили как да гласуват и да се опровергава неверната информация за ЕС.

" В някои села на хората им е било казано, че в ЕС те ще трябва да плащат данък за подпомагане на хомосексулните двойки или че евтаназията щяла да стане задължителна за хората над 70 години", каза Зджислав Мах, декан на Факултета за европейски изследвания на краковския Ягелонски университет.

"Като цяло равнището на знания за ЕС е ниско, има много слухове и очевидни лъжи, които объркват представата на поляците какво могат да очакват, когато влезем в ЕС", добави Мах.

Анкетите, отчитащи само предпочитанията на онези, които смятат да участват в референдума, показват стабилна подкрепа за ЕС от 65-75 процента, но правителството не иска да рискува.

ШЕГИТЕ НАСТРАНА

Успоредно с мащабната рекламна кампания под лозунга "Европейски съюз без тайни", ще бъдат направени и 50 едноминутни филми за живота в ЕС. Поляците обаче не бива да очакват лесни посланията.

В съседната Чешка република подобна информационна кампания направи ЕС за смях. В един от чешките рекламни клипове се задаваше въпросът вярно ли е, че в ЕС когато от рулото тоалетна хартия остане един метър, то предупреждава потребителя, че е към края си. Посочен бе открит телефон, на който чехите бяха подканвани да питат, за да получат повече информация.

"Не бихме могли да направим нещо толкова лековато", смята Ришард Страус, висш служител в държавната информационна служба за ЕС.

"В нашата страна, ако политик се появи в телевизионно студио без връзка, половината от зрителите се чувстват обидени". Според социолозите полските селски стопани и обитателите на малките градчета е по-вероятно да бъдат настроени антиевропейски, отколкото средностатистическият поляк. Това прави ролята на Католическата църква, която по принцип е много силна в селските райони, още по-важна.

Църквата, ръководейки се от проевропейските възгледи на папата-поляк Йоан-Павел Втори, обикновено е заставала зад присъединяването. В същото време Църквата е обезпокоена, че като влязат в ЕС, поляците ще възприемат по-светски начин на живот.

Радикални католически организации като Радио Мария, което има 8 милиона слушатели в страна с 38 милиона население, от години заливат страната с антиевропейска реторика.

Подкрепени от религиозни радикали, "еврофобската" Лига на полските семейства и популистката партия Самоотбрана спечелиха места в парламента на изборите през есента и подкрепата за тях расте.

Правителството, в което влиза и земеделската Полска селска партия, много ще внимава дали да прави някакви отстъпки, особено в преговорите с Брюксел за сериозните субсидии за аграрния сектор.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.