Сливане на цивилното и военното разузнаване и орязване на правомощията на президента за назначаването на шефовете на специалните служби. Това са част от предлаганата от "Продължаваме промяната – Демократична България" (ПП-ДБ) реформа на сектора, която е получила принципна подкрепа и от ГЕРБ и ДПС.
Съпредседателят на парламентарната група на ПП-ДБ Атанас Атанасов съобщи във вторник, че темата вече е била обсъдена на лидерско ниво.
"За да си позволя да изляза публично и да направя такива заявки – този въпрос е обсъждан на лидерско ниво. Всичко е въпрос на диалог, когато текстовете са готови", каза Атанасов пред Нова телевизия.
Преди две седмици съпредседателят на ПП Кирил Петков публично призова лидера на ГЕРБ Бойко Борисов да реши дали е на страната на президента или ще подкрепи законови промени за службите.
Към момента все още не са представени публично законопроектите за службите на ПП-ДБ.
През 2022 година обаче те внесоха в парламента серия законодателни промени, които преформатират сектора за сигурност, и не получиха подкрепа в тогавашното Народно събрание. Сред предложенията тогава бе, например, преминаването на Националната служба за охрана (НСО) от президента към министъра на отбраната и други, които засега не е ясно дали остават актуални.
Атанасов потвърди обаче, че коалицията ще иска сливането на военното и цивилното разузнаване. Въпросът се е обсъждал многократно през последните повече от десет години, но така и не събра подкрепа.
Според източници на Mediapool резерви към това има и в ГЕРБ, но партията не е излязла с официална позиция по конкретните предложения.
Шефовете на специалните служби пък се предлага да се назначават от парламента, а не с указ на президента.
Пеевски: ДПС подкрепя предложенията
По-късно във вторник депутатът от ДПС Делян Пеевски каза, че ДПС подкрепя принципно идеята за обединяването на цивилното и военното разузнаване. Освен това ДПС принципно смята, че шефовете на службите трябва да се назначават с президентски указ, а да се избират от парламента.
Според Пеевски това не е "обезвластяване на държавния глава" и не е персонален законодателен акт за Румен Радев, а предложения, които са в унисон с конституционните промени, които вече бяха внесени в парламента и които са свързани с промени около президентските правомощия и служебните правителства.
Миналата седмица парламента не прие докладите за работата на ДАНС и цивилното разузнаване, като ПП-ДБ от месеци имат резерви към ръководствата им. Президентът Румен Радев обаче даде серия сигнали, че не е готова да позволи смяната на шефовете им, които бяха назначени от него и служебното правителство на Стефан Янев през 2021 година.
Сливане на разузнаванията
Атанасов обясни пред Нова телевизия, че идеята е цивилното разузнаване – Държавна агенция "Разузнаване" и военното разузнаване да формират единна разузнавателна служба.
По същия начин, както преди години са били слети Национална служба "Сигурност" и военното конктраразузнаване в ДАНС.
"Сърцевината на това, което предлагаме е да се създаде Единна разузнавателна служба. Това е функцията на държавата - да следи рисковете и заплахите, които произхождат отвън. Би трябвало да бъдат посрещнати консолидирано от едно място. За съжаление нашите служби често се занимават с това да се разузнават една друга. Имало е случаи по един и същи въпрос двете разузнавателни служби да имат различни гледни точки”, коментира Атанасов.
ДАНС: Проблеми с източниците
Атанасов, който е бивш шеф на НСС, коментира и проблемите в ДАНС.
"Липса на достатъчно надеждни източници на информация – основно в ДАНС. В доклада е посочено, че на един оперативен работник, който сега се нарича агент, по закон се падат между един или двама сътрудници. Давате ли си сметка какъв е капацитетът? Тоест в рамките на пет работни дни този човек трябва да се срещне с двама души, които да му донесат много надеждна информация”, посочи той.
Кабинетът на Николай Денков вече смени зам.председателите на ДАНС. Смяната на шефа на контраразузнаването Пламен Тончев обаче изисква президентски указ.
"Президентът смени всички шефове на служби"
Предмет на готвената реформа е и моделът, по който се назначават шефовете на специалните служби.
В момента това става по предложение на Министерски съвет и с указ на държавния глава. Това е един от основните лостове за контрол и влияние на президента в сектора.
Преди ден президентът Румен Радев реагира остро на готвените промени.
Реформа в службите не означава да смениш ръководството с "наши хора" от записа, каза Радев.
Атанасов отговори, че "г-н президентът не пропуска повод да се конфронтира с правителството и мнозинството".
"Казвам това със съжаление. Преди две години, когато назначи служебното си правителство, г-н президентът смени по много бърза процедура всички шефове на служби. Всички. Не знам какви са му били аргументите. Може да е имал за някои от тях", каза Атанасов.
Ще бъдат ли сменени шефовете на службите?
Бившият служебен военен министър и секретар по сигурността на държавния глава Димитър Стоянов коментира от своя страна, че "Опраскаха" МВР, време е да "опраскат" и службите явно".
"Дали ще се стигне до смяна на ръководството - няма пряка индикация, има косвена – с неприемането на двата доклада на ДАНС и ДАР”, каза Стоянов.
"Ако бъдат сменени шефовете на службите, дефицитите автоматично ли ще бъдат запълнени?", посочи Стоянов.
По-рано се стигна до силно напрежение между правителството на Николай Денков и Радев заради желанието на кабинета да смени главния секретар на МВР. В крайна сметки президентът подписа указа за освобождаването на главен комисар Петър Тодоров от поста и с друг свой указ назначи главен комисар Живко Коцев.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
16 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Защо?
Те досега нищо не вършеха. В България става това, което наредят чуждите посолства. Поне да се спести някой лев???
Бързо приемайте законите и лишете путлеристкия Резидент от манията му да подкопава Държавата, да саботира Правителството и да готви хаос и преврат, в услуга на рашистките терористи!
Борисе, ти хубаво ги каканижеш тези аргументи, но пропускаш най-тежкия проблем на ДАР, ДАНС и въобще на целия разузнавателен и контраразузнавателен сектор на България. А той е, че почти 80% от хората, които служат там, са или открити путинисти и петоколонници, или с прикрити руски корупционни зависимости, или вербувани и законспирирани агенти на ГРУ и военно-терористичния режим в Кремъл. Тези нехранимайковци не защитават българския национален интерес и никога не са го защитавали, а защитават интереса …
на най-кървавия фашистки режим в днешно време - руския. Затова тези служби трябва да се преструктурират под единно командване и да се въведат задължителни редовни и внезапни полиграфски тестове, а всички които лъснат на тестовете с руски или корупционни зависимости да бъдат освобождавани, като се започне с Румен Радев, за когото дори не е необходим полиграфски тест защото неговите руски зависимости са очевадни и нанасят непоправими щети на България. Той дори не може да схване с промития си мозък, че без интеграцията на българските служби във военно-разузнавателните и отбранителните системи на стратегическите съюзници от ЕС, САЩ и НАТО, България ще е лесна плячка за имперските амбиции на фашистка Русия и изграждащия се пред портите ни турски султанат на Ердоган.
Хайде сега отново безумни напъни, насочени към пряко подкопаване на националната сигурност - конкурирали се били разузнавателните служби и имали били различни оценки и затова трябвало да се слеят? Значи по-важно е военното разунаване и политическото разузнаване да се на едно мнение, а не дали поне едното мнение е верно? Ами, че именно това е ценното, че предвид особеностите на целите и задачите на въоръжените сили съответно на военното разузнаване и на политическото разузнаване двата вида разузнаване …
могат да дават различни оценки или прогнози - именно това е най-ценното. Разузнавателните служби са очите и ушите на държавата и те е добре да са две така както хората и животноте имат по две очи и уши - ако случйно едното бъде повредено поне другото остава, а не се стига до пълно ослепяване и оглушаване - това е изводът до който е стигнала природата в процеса на еволюцията в течение на милиарди години - оцелели са видовете, които имат по две очи и уши т.е. поне двойно осигуряване (някои видове като паяците имат и по-повече очи), всички други видове, които не са имали поне двойно осигуряване не са оцелели. Циклопите съществуват в митовете, приказките и легендите - в истинския свят те не оцеляват. Да не говорим за това, че военното разузнаване има коренно различни задачи от политическото разузнаване. Военното разузнаване се води на тактическо, оперативно и стратегическо равнище от специални подразделения, които са част от различните военни формирования, които всички са подчинени по принципа на единоначалието във войската на един единствен командир. Военното разузнаване се води в интерес на различните видове и родове войски военноморско, въздушно, радиотехническо, химично, биологично и т.н. и т.н. Военното разузнаване естетвено е и агентурно, но напоследък все повече и повече се води с технически средства и методи. Военното разузнаване не е само на стратегическо равнище, както е политическото разузнаване на ДАР. Изглежда, че вносителите на предложението за сливане на политическото и военно разузнаване и представа си нямат как точно работи войската в мирно и военно време и съответно и нейното разузнаване. А именно военното време е това, за което войската се готви и въобще съществува. Сложността и обхватът на военното разузнаване е незимеримо по-голям от този на политическото разузнаване, което естествено също е част и от военното разузнаване, доколкото решенията за война, мир, изграждане на въоръжените сили, участие във военни съюзи, провеждане и участие в ОПМ и т.н. и т.н. са политически решения, пряко засягащи дейността на войската. Освен ако целта на “сливането” не е ДАР да се включи в политическата част на военното разузнаване? Това което обаче би довело до усложнения е въпросът доколкото офицерите от ДАР всички са офицери от Българската армия и всички имат специална военна подготовка? Т.е. дали офицерите от ДАР имат нужната квалификация да минат към военното разузнаване? Естествено, че ДПС ще поддържа обединяването на двата вида разузнаване - знаем как бе създадено ДПС и кой стои зад него? Знаем, и че същата сила стои и зад ГЕРБ и стана безпощадно ясно, особено след 24 февруари 2022 г., че тази сила не е приятел на България. Необходимостта от реформи в разузнавателните и контраразузнавателните служби и в МВР у нас е безспорно очевидна, но унищожаване на военното разузнаване чрез сливане с политическото разузнаване би било пълно безумие и престъпление срещу националната сигурност. Няма войска в света, която да може да изпълнява задачите си, в мирно и военно време, без да има военно разузнаване, което информационно да осигурява операциите на войската. Намерието за сливане на политическото и военно разузнаване ще доведе до вадене на очи (в буквалния смисъл) вместо до изписване на вежди (реформиране). Няма войска без военно разузнаване.
Такъв е моделът в Германия - DNB, и във Великобритания. Там службите не познават провали и редовно тричат путлерастки шпионски мрежи. Даже цял адмирал (Кай Шьонбах) одръстиха в началото на годината. А рундю казачока да се отдава на служебните си задължения - да пише новогодишни речи и да приема паради...