Реформата в отбраната налага и модерен закон за резерва

Ген. Ангелов, какво налага неотложното приемане на закон за резерва на въоръжените сили и защо тази тема е важна за гражданите?

Обществените отношения, свързани с резерва на въоръжените сили, са уредени непълно, половинчато и най-важното - не отчитат взетото вече от Народното събрание решение за преминаване към изцяло професионална армия от 2010 година. Основаването на абсолютната задължителност на службата в резерва за всички български граждани ще отпадне след 2010 г. и затова трябва да се предвидят нови категории резерв в зависимост от подготовката на и разпределението по предназначение. Въпросът е от изключителна важност и се нуждае от бързо решение, защото касае буквално всеки български гражданин. Както е известно, по конституция всеки български гражданин има задължението да участва в отбраната на страната, това е въпрос на дълг и чест.

Така, че трябва да се намерят формите, процедурите и механизмите, по които гражданите да се подготвят и да участват задължително в едни случаи и доброволно в други случаи, в отбраната на страната в мирно време. Във военно време вече преобладава задължителния характер на това участие. Самата конституция не прави разлика между мъже и жени по отношение на защитата на страната.

Какви са вижданията по отношение създаването на Национална гвардия?

Националната гвардия (аз предпочитам да я наричам Гражданска гвардия) на България не би трябвало да следва едно към едно примера на САЩ. Защото там тя е част от въоръжените сили и в мирно време и участва на практика в операции на въоръжените сили на САЩ по целия свят.

Съюзът на офицерите от резерва "Атлантик" беше инициатор на дискусия "Офицерите от резерва - естествен мост между въоръжените сили и гражданското общество", спонсорирана от Демократическата комисия към правителството на САЩ. Проведената в началото на седмицата кръгла маса в Пловдив, в която участваха експерти и политици, обсъди ролята на офицерите от резерва за укрепването на гражданската сигурност, перспективите за създаване на Национална гвардия и нормативното регламентиране на тези взаимоотношения. О. р. генерал - лейтенант Аню Ангелов представи концепция за изготвянето на закон за резерва на въоръжените сили.

В България не можем да имаме такива ангажименти, нямаме сили и възможности за това. От друга страна е необходимо органите на местната администрация, областните управители, да имат сили и средства, с които да въздействат при различни кризисни ситуации в рамките на тяхната област или община. Целта на тези сили е да подпомагат службите по гражданска защита, например при ликвидиране на последствия от бедствия, аварии и катастрофи, така също и службите на МВР по борба с наркотрафика и охрана на важни обекти на територията на областта.

Така се разчита на доброволното участие на гражданите, които обаче ще бъдат въоръжени, когато е необходимо, а не както доброволните отряди, предлагани от МВР.

Участието на гражданите при осигуряването на вътрешната сигурност ще им помогне да се подготвят за изпълнение на дълга, който имат, при защитата на страната по време на война.

По какви причини се бави внасянето на подобен законопроект, дали пак можем да заподозрем някакви междуведомствени интриги или препъване?

Не. По принцип Националната гвардия или Гражданската гвардия може да бъде оня инструмент, който ще подпомогне изпълнението на този прословут Закон за управление при кризи, който все още стои между първо и второ четене в парламента, а преди това стоя дълго в процес на подготовка. Има, разбира се, и ведомствени интереси кой да води "бащина дружина".

Ние имаме виждания по законодателството. Дори предлагаме да се създаде министерство на извънредните ситуации или агенция за извънредните ситуации, която да поеме координацията между различните служби при наистина извънредни ситуации. За съжаление в България най-често това се поема като съгласуваност между министерството на отбрана и министерството на вътрешните работи и Държавна агенция "Гражданска защита", но тая съгласуваност съответно се взема или се достига ad hoc при създадена вече ситуация.

Задължително е още следващото Народно събрание в началото на своята дейност да приеме и закон за резерва заедно с останалите пет различни закона, които вече бяха промотирани от министерството на отбраната да заменят Закона за отбраната и въоръжените сили.

Резервистката служба е особен вид служба и особен инструмент в ръцете на държавата, в ситуации на изключителна опасност да се създаде възможност за използване на допълващи сили.

Определеният с Военната доктрина лимит от 100 000 човека е далеч от максималните мобилизационни възможности на нашата страна.

Ние сме имали случаи, когато националната сигурност е поставяна пред огромна заплаха, да мобилизираме до 600-700 хиляди души в нашите въоръжени сили.

Вие предвиждате ли така ситуация да се случи?

Колкото и малка да е вероятността, трябва да се предвижда като възможност. Може да има 0,01 процента вероятност, но трябва да има процедури, механизми и законови възможности да се създадат такива сили. Те не могат да се създадат тогава, когато възникне самата ситуация.

Споделяне

Още от България