Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Реформата в средното образование мина на първо четене в парламента

10 коментара
Реформата в средното образование мина на първо четене в парламента

След четиричасова дискусия мнозинството в парламента подкрепи на първо четене реформата в средното образование. Депутатите приеха с 81 гласа "за", 13 - "против" и двама въздържали проектозакона за предучилищното и училищното образование, който просветното министерство подготвя в продължение на две години и половина.За да се приеме законът, депутатите удължиха работното си време, което стана повод за критики.

Председателят на парламентарната образователна комисия Огнян Стоичков от "Атака" призова законопроектът да бъде разгледан в редовното време и отбеляза, че е станало навик парламентът да приема важни закони в края на работния ден. Лютви Местан (ДПС) коментира, че това, което правят управляващите, е законодателен волунтаризъм. Образователният министър Сергей Игнатов пък заяви, че с промените се бърза, тъй като 15-ти септември наближава.

Промените предвиждат основно образование да се получава след завършен седми клас, а не както досега - след осми. Няма да повтарят годината учениците до ІV клас, а от V клас ще може да се преминава в VІ и с една двойка, но при условие, че ученикът има минимум четворки по останалите предмети. От учебната 2016-2017 г. на предучилищна подготовка задължително ще трябва да ходят децата, навършили 4 години. Дотогава тя е задължителна за петгодишните, ако учебната година съвпада с навършването на възрастта.

Родители, които не осигуряват присъствието на децата си в детската градина или в училището, ще се наказват с глоба от 50 до 150 лв., а при повторно нарушение - от 100 до 500 лв., предвиждат одобрените текстове

Право на държавна субсидия от 2016 г. ще имат частните детски градини и училища за осъществяване на задължителното предучилищно и училищно образование. По този начин таксите в частните училища и градини ще намалеят със стойността на издръжката, която държавата ще плаща.

От Коалиция за България и "Атака" се обявиха срещу отпускането на държавни средства за частните училища, тъй като в момента се закриват държавни структури.

Плащането на държавна субсидия за частните училища би струвало10 млн. лв. допълнително на година. “Смятаме, че през 2016 г. тази сума ще е по силите на бюджета, благодарение на строгата финансова дисциплина“, коментира Игнатов. По думите му, частните училища и градини са в конкурентна среда и при този демографски срив не може да се очаква там масово да " нахлуят" деца. В същото време повече семейства ще могат да си позволят частно образование за децата си.

Според законопроекта основното образование от I до VII клас се дели на начален етап от I до IV клас и прогимназиален – от V до VII. Както и сега учениците ще се явяват на изпити за външно оценяване след четвърти и седми клас, като външното оценяване след седми клас е обединено с изпитите за вход към гимназиите.

Средното образование, което е от VIII до XII клас също е разделено на два етапа. Първият гимназиален етап е от VIII до X клас включително. След завършен десети клас учениците отново се явяват на външно оценяване. Вторият гимназиален етап е от XI до XII клас, след което учениците се явяват на държавни зрелостни изпити.

Учениците, които през учебната 2012-2013 година са в VII клас, ще приключат обучението си по старите програми и планове, но ще имат завършено основно образование. Досега основното образование се придобиваше след завършен VIII клас. Амбицията на образователното министерство е поетапно да бъде въведена целодневна форма на обучение за учениците до седми клас. Засега са обхванати първокласниците и второкласниците.

През учебната 2013-1014 година по новите програми и планове ще започнат да учат учениците, които са в първи, пети и осми клас и в продължение на няколко години поетапно ще бъдат обхванати учениците от всички класове. Всички в заварено положение ще продължат обучението си по програмите и плановете, по които са приети.

Училищата също са разделени на няколко вида, според новия закон. Началните са за ученици от първи до четвърти клас, основни – от първи до седми клас включително, гимназии – от осми до XII клас, средни – от първи до XII клас. Прави се изключение за по-малките населени места и се допуска образуването на обединени училища от първи до десети клас.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    от статията не става ясно има ли такса предучилищна подготовка в общинските детски градини??

  2. Анонимен
    #9

    Очевидно депутатите ни дори не са добри родители. Съгласни са децата и внуците им да получават първо запознанство с наука и социум в средата на задължителната детска градина. Колкото и префърцунена да е детската градина, в която ще настанят децата си, тя няма да им даде топлотата и грижата на едно семейно възпитание и въвеждане в света на книгите и разнообразното свободно общуване с добронамерени и искрено ангажирани хора от всички възрасти на семейния кръг. Но очевидно депутатите си знаят, че не могат да дадат на децата си нищо, защото самите те са цинични и кухи лапачи без грам ценности.

  3. Анонимен
    #8

    Е-де, е-де, не може така. Така всички деца ще се идиотизират. Какво ще стане, ако някое закъса в пустинята и трябва да си изчисли нещо за ремонт на колата? Или дори да попадне на пазара в Маракеш, а са му откраднали телефончето? Децата трябва да могат тези елементарни неща, а не са стават готованци. Няма да им натежи да могат да смятат и писмено. Мен ВЕЧЕ гимназистите ме гледат като че ли съм марсианец в магазина, когато си казвам сметката, изчислена на ум. Ужас, не са ме видели да вадя никаква машинка,

  4. Анонимен
    #7

    Съжалявам, че не се включих в обсъждането на закона овреме, а сега е късно. Все пак ще изокам : Чл. 1 на закона трябва да гласи : Забранява се на просветните чиновници на министерско и регионално ниво, университетски преподаватели и вся остальная сволочь писачи на учебници да тормозят децата, за да трупат пачки. Точка. Умни хора са измислили свръхкомпютри, извършващи милиарди математически операции в секунда, а нашите деца са принудени да изписват някакви колонки от по 10-на реда, за да изчисляват

  5. Анонимен
    #6

    Имаме чудесна система за следване (старата), прекрасни и умни деца и едно безпомощно същество с маломерен интелект за министър - Сергей Игнатов.

  6. Анонимен
    #5

    В допълнение към 3 и 4: И да живеят Доменинико Скарлати, Джоакино Росини, Лудвиг ван Бетовен, Уилям Шекспир, Жак Превер, Иван Вазов, Йордан Йовков, Елин Пелин, Христо Смирненски, Винсент ван Гог, Александър Сергеевич Пушкин, Пинк Карагеоргиев Флойд и Лед Евлогиев Цепелин! Някога имаше образование, защото хората знаеха какво е и знаеха, че искат децата им да знаят, а и самите деца искаха да знаят. След това някога се навъдиха всякакви, които нищо не знаят и стремежът им стана да ровят в образованието, за да го сведат до собственото си незнание. Това е простата истина. (А тук отдолу ми пише да въведа думата antical. Дали ще помогне?)

  7. Анонимен
    #4

    До Павел Лазаров. Основното и средното ни образование има нужда от ИСТИНСКА ИДЕЙНА НАЗАДНИЧАВОСТ, което означава системата да се възстанови в стабилното състояние от 70-те години на миналия век, заедно с пълната матура и освобождаването от нея най малко с 5 в средния курс, като само се добавият часове по компютри и се включи работата им с тях в самото обучение.

    Такава идейна назадничавост би била ИСТИНСКА ИДЕЙНА НАПРЕДНИЧАВОСТ, защото нищо в образованието не се е променило, за да се променя и системата.

  8. Анонимен
    #3

    1. Да не се остава от 1 до 4 клас. 2. Да няма оценки до 4 клас. 3. Да се преминава с двойки. 4. Основното образование да бъде до 7 клас. Всичко това е писано от деб*или. Писано е от деб*или и да се ходи на училище преди 7-годишна възраст (най-много от 6-годишна по желание на родителите) и да се организира целодневно обучение. Това е терор върху децата и опит на милиционери за налагане на военизирано общество. Подготвителната година изобщо е иди*оти*зъм, а ходенето на училище от 4-годишна възраст е за 4-ти километър. Децата имат нужда от семейно внимание, домашни занимания и свободно време за игри и общуване. Това са хора имб*ецили, илит*ерати, ана*лфа*бети и психопати.

  9. Павел Лазаров
    #2

    В този смисъл, никаква реформа не е минала на първо четене в парламента, ами е минала една АНТИРЕФОРМА.

  10. Павел Лазаров
    #1

    Становището на Проект "Новото образование" по този законопроект е публикувано на 26.03.2012 г. (на адрес http://bglog.net/Obrazovanie/68364) и казва накратко, че: "Основният и достатъчен за провала на настоящия проектозакон недостатък е неговата идейна назадничавост." Това означава, че той е провал независимо дали ще го приемат и на второ четене или не!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.