Реформи в дъщерните дружества на БДЖ заради спада на приходи

Вместо един управител товарните и пътническите превози ще имат мениджърски екипи

Реформи в дъщерните дружества на БДЖ заради спада на приходи

Дъщерните дружества за товарните и пътническите превози на държавните железници ще бъдат преобразувани с цел засилване на мениджърските екипи, които ще поемат по-големи отговорности за корпоративното управление на двете компании, за да излязат те от влошаващото се тяхно състояние.

Това е решил Съветът на директорите на компанията майка "Холдинг БДЖ" и намерението е било подкрепено от министъра на транспорта Росен Желязков, съобщиха от БДЖ във вторник.

Така досегашните "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози" от дружества с еднолична ограничена отговорност стават еднолични акционерни дружества. Вместо по един управител, те ще имат съвети на директорите, които ще вземат решения и ще провеждат корпоративната политика на компаниите.

Причината за реформата е, че оформеният оперативен модел на работа в двете компании не е на необходимото ниво, а ключовите финансови и обемни показатели бележат спад. Това налага преразглеждане на организационните структури и основните бизнес процеси и привеждането им към модерни управленски методи, за да могат да отговорят на своите предизвикателства в съвременните условия.

Според "Холдинг БДЖ"  преобразуването ще позволи на товарните и пътническите превози да се поосвободят от административно-бюрократичната тежест, да се фокусират върху основната си дейност и да станат модерни дружества.

Бъдещите мениджърски екипи на дружествата ще поемат по-големи отговорности, които ще са разпределени между членовете на управата, които ще имат различни квалификации и професионален опит.

Управлението в периода на преобразуване на двете дружества ще се осъществява от екип от до трима души, който да бъде основата на бъдещите съвети на директорите. Те ще трябва да подготвят и бюджетите на товарните и пътническите превози за 2020 г..

Действащите управители на дружествата  Христо Иванов и Любомир Илиев са отказали да участват в новия управленски формат, допълват от железниците. Затова в началото управлението на дружествата ще се извършва съвместно от управител и прокурист, като се провеждат допълнителни разговори с доказани експерти в железопътния транспорт с опит в управлението на частни и държавни компании.

Преобразуването на "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози" в ЕАД се очаква да приключи до края на месец януари 2020 г., а окончателното привеждане на дружествата към изискванията на Закона за публичните предприятия - до края на месец септември 2020 г.

"В този едногодишен период задачите на "Холдинг Български държавни железници“ ЕАД ще включват определяне на стратегията за развитието, приемане и контрол на изпълнението на бюджетите, разпореждане с активи, принципно одобрение на обществени поръчки с голяма значимост за работата на дружествата, изчистване на наследените дългови взаимоотношения със собственика, с което да подготви дружествата за самостоятелно управление, водено от единодушни, а не от еднолични решения в рамките на съвременните пазарни условия", допълва се в съобщението на държавните железници.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес