Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Регионалният министър: Не е време за разширяване на платените пътища

Парламентът възложи на Сметната палата да провери всички поръчки за изграждането на тол системата

1 коментар
Регионалният министър: Не е време за разширяване на платените пътища

Народното събрание реши в петък да възложи на Сметната палата пълна проверка на всички договори за изграждането на системата за събиране на пътни такси, сключени от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Одитът трябва да обхване периода от началото на проектирането на тол системата до края на 2020 г., приеха депутатите с 97 гласа "за", четирима въздържали се и нито един против. Това стана в рамките на разискванията в парламента на депутатски въпроси около приходите от тол системата и надвишаващите ги близо три пъти разходи за внедряването и поддържането ѝ.

По време на изслушването ѝ, регионалният министър Петя Аврамова даде да се разбере, че не смята за провал извършеното досега от правителството по тол системата, както и че не се предвижда скоро да се разшири обхватът на платените пътища за камионите, който бе почти два пъти свит спрямо първоначалните намерения. Тя също така обясни, че реформите стават бавно и призова за конструктивност.

Искането за одит на тол системата бе внесено от БСП още миналата седмица. Сега депутатът на социалистите Георги Свиленски обясни, че милиардите от тол таксите са се оказали мираж и в голяма степен цитира анализа на Mediapool по темата с това заглавие от миналата седмица.

"Министър-председателят и неговите министри ни убеждаваха, че с електронната система за събиране на пътни такси ще се въведе справедливият принцип - който разрушава и мърси повече пътищата, ще заплаща и повече", посочи той.

Равносметката от първата година на толсистемата показва, че водачите на леки автомобили са платили двойно повече от тези на автобуси и камиони. Факт е, че печатницата за пари, както я нарече преди време Борисов, не успява дори да покрие направените инвестиции за изграждането на електронната система, каза още Свиленски.

Той отбеляза, че БСП многократно са настоявали системата да бъде въведена поетапно, като първоначално обхване само автомагистралите, а тарифите да бъдат внимателно комуникирани с транспортния бранш достатъчно по-рано.

От януари до декември тази година са събрани два пъти и половина повече приходи от електронни винетки, отколкото от толтакси. Приходите от винетки възлизат на 258 млн. лв., а от толтакси - на 103 млн. лв., за периода 1 януари - 8 декември 2020 г., припомни Свиленски. Повтори, че заложените в Бюджет 2020 г. приходи от тол такси бяха 450 млн. лв., което означава, че неизпълнението ще е над три пъти.

Свиленски се спря и на това, че първоначално по договор тол системата трябваше да е собственост на държавата, но сега се оказва, че това ще стане едва след пет години и след наливането на нови 141 млн. лв. към вече платените 180 млн. лв. за изграждането ѝ.

Аврамова припомни, че за включване в системата за платено ползване бяха подготвени 10 800 километра републикански пътища. След недоволството на превозвачите обаче те бяха сведени до 6050 км, а таксите бяха значително намалени спрямо първоначално направените разчети.

Няма да е трудно да се увеличи обхватът, но това ще стане в подходящия момент. Не вярвам, че има някой, който да смята, че сега е моментът и времето, в което трябва да предизвикваме трусове, заяви Петя Аврамова от парламентарнат атрибуна.

В условията на кризата с коронавируса, когато запазването на всяко едно работно място е от значение, целта на министерството не е да фалира бизнеси, заявиш тя.

Две години след въвеждането ѝ ол системата е необратим факт и ползите от съществуването ѝ растат с всеки изминал ден, смята още регионалният министър.

Тя цитира данни, според които приходите от тол таксите са нараснали с 6 на сто спрямо постъпленията от миналата година от електронни винетки за МПС над 3.5 тона. По думите ѝ увеличението е въпреки намаляването на превозите.

"Последните две години много неща се изговориха в тази зала и извън нея относно въвеждането на електронната система за таксуване по републиканската пътна мрежа. Фактите са си факти. Нито една политическа атака не може да ги неглижира. От две години България има работеща, надеждна и бърза електронна система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа", заяви Аврамова.

"Бъдещето е в дигитализацията и то не може да бъде спряно. Подобна сериозна реформа не може да се случи за един ден. Така е с всички значими промени, те изискват време, независимо дали са в икономиката, здравния сектор или пътния. Споменете си, че не беше далеч времето, когато ние лепяхме винетни стикери по стъклата на автомобилите си. Днес винетки се купуват онлайн, от удобството на дома, дори направо от телефона. Системата непрекъснато се надгражда с нови функционалности в услуга на потребителите и в помощ на правоприлагащите органи", каза още Аврамова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Pavlova
    #1

    Кой е виновен, че платените пътища за превозвачите са само 6050км? За тези с винетките 6050 ли са? Кой клекна на превозвачите да не го свалят от власт? Този същия сега да си извади кюлчетата и мафиотските стотачки и да ги внесе по сметка на АПИ. Белким поне малко от откраднатото да върне. Пък що каскетя не се намесва за ощетяване на държавата в особено големи размери, знам, ама и вие си знаете.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.