Регистрацията на нов бизнес в България - месец време и пари

Да се започне бизнес не е винаги лесно - човек трябва да има подходяща идея, да бъде предприемчив, да е готов да поеме риск. В България обаче има и допълнителни проблеми пред хората, решили да започнат бизнес - това са бариерите за навлизане, въведени от правителството. Ето по-важните от тях:

Минимален капитал

Според Търговския закон, за да се регистрира капиталово търговско дружество се изисква минимален капитал - за дружество с ограничена отговорност (ООД) този капитал е 5000 лева (поне 70% от капиталът трябва да се внесе преди съдебната регистрация), а за акционерно дружество (АД) е 50 000 лева (поне 25% от капитала трябва да се внесе преди регистрацията в съда). Изискването за наличие на минимален капитал няма никакъв икономически смисъл и по тази причина в над 30 страни такова изискване няма - Великобритания, Австралия, Канада, Нова Зеландия, някои щати в САЩ (например Ню Йорк) и т.н.

За регистриране на едноличен търговец (ЕТ) не се изисква капитал, но ЕТ е подходящ само когато се води едноличен бизнес. Няма изискване за капитал и при събирателното дружество (СД), но то не може да се възприема за аналог на капиталовото дружество, тъй като при СД всеки съдружник е неограничено отговорен за всички задължения на дружеството, дори за такива, които са резултат от действията на други съдружници.

Съдебна регистрация

За съдебната регистрация най-вероятно ще се използва адвокат, на който трябва да се заплати определена цена за извършената услуга. Тази цена в една свободна пазарна икономика би трябвало да се договаря между адвоката и клиента, но в България не е точно така - съществува наредба , която определя минимални размери на адвокатските възнаграждения, които са: за едноличен търговец - 50 лв.; за събирателно дружество - 70 лв.; за дружество с ограничена отговорност - 100 лв.; за акционерно дружество - 250 лв.

Преди получаване на съдебна регистрация трябва да се получи удостоверение за уникалност на наименованието на съответното търговско дружество или едноличен търговец от държавната фирма "Информационно обслужване", което струва между 50 и 80 лева.

Също така за СД, ООД и АД е нужна нотариална заверка на няколко документа - декларация за съгласие и образец от подписа на управителя, както и решение за избиране на управител (в два екземпляра - един за съда и един за банката), което струва най-малко 50 лева.

Преди регистрацията на ООД или АД трябва да се внесе в банка изискуемата част от капитала, за което трябва да се заплати такса според тарифата на съответната банка - това вероятно ще струва около 30 лева. При съдебната регистрация ще трябва да се платят и други такси - например такса за издаване на препис от решението на съда, такса за превеждане на съдебната такса по банков път.

След последното повишение на съдебните такси, регистрацията в съда струва 100 лева за ЕТ, 200 лева за СД, 250 лева за ООД и 1500 лева за АД. Обикновено са нужни между една и три седмици, за да излезе решението на съда и вписването в съдебния регистър. Максималният срок по закон е един месец. Регистрацията на ООД и АД трябва да се обнародва в Държавен вестник, за което също се заплаща такса.

Други регистрации

След регистрацията в съда дружеството или едноличният търговец трябва да се регистрират в регистъра БУЛСТАТ на Националния статистически институт и да получат номер по БУЛСТАТ. Таксите за това са 25 лева за ЕТ, 60 лева за СД и ООД и 120 лева за АД.

В срок от 14 дни след съдебната регистрация дружеството или едноличният търговец трябва да се регистрират в данъчната служба (където получават данъчен номер) и в Националния осигурителен институт (НОИ) (където получават осигурителен номер). В НОИ трябва да се регистрира фактът на започването на дейност на едноличния търговец, докато дружествата трябва да регистрират в НОИ всеки новоподписан трудов договор с нает.

Когато едноличният търговец или дружеството открият банкова сметка, за това трябва отново да бъдат уведомени НОИ и данъчната служба чрез попълване на определени формуляри. Тези регистрации са безплатни, но изискват определено време. Ако за извършването на регистрациите в НСИ, НОИ и данъчната служба (които са между пет и шест) се упълномощи друго лице, за услугата ще трябва да се заплати хонорар, договорен между страните, който ще е най-малко 30 лева.

Разходи по регистрацията

Така за извършване на всичките процедури (които са поне десет на брой) по регистрирането на нов бизнес е нужен около един месец време и минимум 260 лева за едноличен търговец, 465 лева за събирателно дружество, почти 600 лева за дружество с ограничена отговорност и над 2000 лева за акционерно дружество.

Чужд опит

За да получим представа колко скъпо и бавно става регистрацията в България може да посочим, че в някои страни - например Канада, Нова Зеландия, Дания, процедурите по регистрация са 2 или 3, отнемат не повече от 2-3 дни и са значително по-евтини от България. В Нова Зеландия процедурата отнема 2 дни, струва около 40 лева (между 6 и 50 пъти по-евтино от България) и протича по следния начин:

1. Името на компанията се запазва по интернет - отговор се получава в рамките на един час.

2. Компанията се регистрира по интернет - отговор се получава отново в рамките на един час.

3. Управителите и собствениците попълват определени бланки и ги пращат по факса - след като те се проверят се получава отговор по e-mail.

4. Данъчната регистрация се прави чрез изпращане на формуляр по пощата.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?