Рекламата се връща на жълтите павета чрез концесията за велосипеди

Ползването на колело ще е на цената на билета в градския транспорт

Рекламата се връща на жълтите павета чрез концесията за велосипеди

Сто и петдесет рекламни пана се връщат отново на жълтите павета в София. Това ще стане при изграждането на обществен велотранспорт за срок до 12 години чрез отдаване на концесия. Нужната инвестиция се оценява на не по малко от 814 хил. евро.

Концесионерът ще печели основно от разполагането на реклама върху стоянките и по велосипедите. Возенето с колело ще е без пари за първия половин час, а за всеки следващ ще е колкото билета в градския транспорт. В момента той струва 1 лв. и цената му не е вдигана от години. Очаква се обаче да поскъпне напролет след призива на премиера Бойко Борисов и дупката от над 100 млн. лв. в градския транспорт. 

Това става ясно от внесения доклад от столичния кмет Йорданка Фандъкова за предоставяне на концесия за управление и поддържане на система за отдаване под наем на велосипеди и рекламни елементи. Той ще бъде гласуван от Столичния общински съвет (СОС) в четвъртък.

Очакваме в концесионната процедура да се включат големи чужди инвеститори, след като неправителственият сектор е изпратил покани до тях и ги е уведомил за инициативата на общината, каза Зафир Зарков, общински съветник от ГЕРБ.

Идеята е добра, но не е ясно дали ще проработи, коментира Иво Делин, председател на "Велоеволюция" пред Mediapool. Той каза, че практиката в други европейски градове, като например Париж, е общината да изгради мрежата от обществени велосипеди, а след това стоянките да се дадат на концесия. Ако не се пробва обаче, няма как да се разбере, допълни Делин.

От АБВ обаче искат гаранции, че системата ще бъде работеща и затова настояват да се заложат критерии за отчет на концесионера на втората и петата година за ползването на велосипедите.

33 велогардероба с по 20 колелета в широкия център на София

На концесия се дават 33 велогардероба, като във всеки един от тях ще има по 20 колелета, е посочено в документацията. Те трябва да бъдат пуснати до половин година след подписването на договора за концесия, като през този период няма да се дължи концесионна такса.

Велостоянките ще са преместваеми обекти и ще се разположат в широкия център на София по улици и булеварди, както и на станциите на метрото при ЦУМ, НДК, СУ "Свети Климент Охридски".  Ще има и на паметника на Васил Левски и на Лъвов мост.

Няма приложена и одобрена схема как ще изглеждат "велогардеробите". Това ще предложи бъдещият концесионер. Върху тях ще може да се рекламира, като се предвижда общо да бъдат разположени 150 т.нар. "ситилайта". Пет на сто от общата рекламна площ трябва да се предостави на Столична община безвъзмездно, за да може да прави социални и информационни кампании, е посочено в документацията.

В нея е заложено, концесионерът да има право да преотдава колелата и рекламните площи за ползване от трети лица.

Ако има интерес към обществените колелета, концесионерът ще може да изгради и още 15 допълнителни стоянки. Тяхното място не е фиксирано. Идеята е те да са в по-отдалечени райони към които вече има изградени велоалеи, като например по бул."Цар Борис ІІІ" и към кварталите "Надежда", "Младост" и "Люлин".

Колелото на цената на билета за градски транспорт

Първият половин час за ползване на колелото ще е без пари, а всеки следващ час ще е на цената на билета в градския транспорт, е записано в представената документация.

Зафир Зарков обаче обясни, че по време на обсъждането на доклада в комисиите на СОС, се е взело решение само първият час да е на цената на билета за градския транспорт, а всеки следващ да расте двойно. Целта е да не се злоупотребява с ползването на колелата и те да се ползват основно за придвижване.

Бъдещият концесионер трябва да предложи модела на колелото, което да е с уникален дизайн, за да бъде лесно разпознаваемо при кражба. Колелата ще имат вградени джипиеси, а информационна система ще показва колко са наличните в отделните пунктове.

Концесионерът ще бъде задължен да направи и мобилно приложение за ползването на велосипедите, за да могат хората да са наясно в кой момент и къде има налични возила.

Задължение на концесионера е да направи и застраховка на велостоянките и колелата, както и на велосипедистите в случай на злополука, каза Зафир Зарков.

Колелата ще работят от април до октомври

Обществените велосипеди ще могат да се ползват само през топлото време – от април до октомври. През зимата велостоянките няма да работят, защото не се кара колело.

Предложението е работното време да е от 7 до 19 часа. Според някои общински съветници обаче това не е удачно за летните месеци, когато денят е дълъг и хората се прибират по-късно.

Бъдещият концесионер с оборот най-малко от над 1 млн. евро

В концесионната процедура могат да участват компании, които през последните три финансови години имат оборот от малко над 1 млн. евро, е посочено в тръжната документация.

Бъдещият концесионер ще бъде избран чрез комплексна оценка, в която най-голяма тежест ще има годишното концесионно възнаграждение – 40%. То не може да бъде по-малко от 93 хил. лева годишно. Предвижда се обаче да намалява в случай, че общината възложи изграждането на допълнителни велостоянки в по-отдалечените квартали, заради увеличаването на разходите. Така рискът е някой да спечели с висока цена, а накрая да плаща и по-малко от заложените 93 хил. лв. годишно.

Анализът показва, че само от ползването на рекламните площи концесионерът ще има приходи поне от около половин милион лева годишно при 50% заетост. В момента наемането на един "ситилайт" месечно струва около 450 евро.

Предложението на концесионера за годините на концесията ще носи 30% от формирането на оценката. Заложено е, че концесията не може да бъде по-малко от 8 години и повече от 12 години.

Техническите показатели и направените инвестиции ще носят по още 15% в оценката на офертите на кандидатите.

Минималната инвестиция за да заработят 33-те велостоянки се оценява на не по-малко от 814 602 евро, според документацията.

АБВ: Рискът е доколко ще заработи системата

За да бъде системата работеща и велосипедите да се използват от столичани е необходимо да се заложат изисквания към концесионера да представи отчет за ползваните колела пред СОС, коментира Войслав Тодоров, общински съветник от АБВ.

По тази причина от партията предлагат бъдещият концесионер да направи отчет на втората и петата година от концесията. За успешно да се приеме ползването на всяко едно колело поне два и половина пъти дневно за първите две години и 5 пъти дневно – на петата година от концесията, предлагат от АБВ.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?