Рекламата в дигиталните медии изпревари телевизиите

Глобалните рекламни инвестиции нарастват до 589.5 милиарда долара, в България ръстът ще е с 3% през 2018 г.

Рекламата в дигиталните медии изпревари телевизиите

Дигиталните медии изпревариха телевизиите в глобален мащаб по привлечена реклама. През 2018 г. се предвижда инвестициите в дигитална реклама да надхвърлят 38% от общите разходи за реклама, докато делът на телевизиите ще остане на 35.5% от общия медиен бюджет. В България обаче инвестициите в телевизията остават високи - около 55%. Това показва доклад на глобалната комуникационна група "Дентсу Ейджис Нетуърк" (Dentsu Aegis Network№ за разходите за реклама.

Прогнозите са глобалните рекламни инвестиции да нараснат до 589.5 милиарда долара през тази година, което е ръст от 3.6 на сто спрямо 2017 г. Те са направени въз основа на данните от 59 държави.

Забелязват се големи разлики в темпа на растеж на отделните пазари. Германия, Индия и САЩ дават прогноза за бъдещи увеличения на медийните инвестиции, докато традиционно големи пазари като Китай, Русия и Великобритания очакват забавяне, посочват от глобалната комуникационна група.

Видеото и социалните медии ще бъдат най-силният двигател за ръста на дигиталната реклама, основно на смартфон устройства.

Инвестициите в мобилна реклама изместват категорично назад инвестициите в десктоп и на глобално ниво ще достигнат до над 121 милиарда долара.

Събитията през 2018 г., които се очаква да стимулират растежа на рекламните разходи, са зимните олимпийски и параолимпийски игри в Южна Корея, Световната купа на ФИФА в Русия и изборите за Конгреса на САЩ.

На фона на този ръст обаче още по-ясно се забелязва разликата в темпа на нарастване на медийните разходи на отделните пазари. Германия, Индия и САЩ прогнозират увеличение на тези разходи, докато традиционно големи пазари като Китай, Русия и Великобритания очакват забавяне. Обединеното кралство например е намалило наполовина прогнозата си за ръст - от 5.9% на 2.9%, за настоящата година, обосновавайки се с процеса по Брекзит и свиването на разходите на домакинствата, което автоматично ще доведе до съкращаване на маркетинговите бюджети.

За България прогнозираният ръст на рекламните инвестиции за 2018 г. се очаква да е 3% на годишна база, като основният двигател за това остава телевизията, но с все по-нарастващ дял на дигиталната реклама, в частност мобилните и програматик решения, и социалните медии.

Прогнозите са за тройно увеличение в разходите, които компаниите ще направят за програматик, и близо двойно - за инвестициите в мобилна реклама у нас през тази година. Това се отразява и на маркетинг инвестициите в социалните медии у нас за 2018 г., където се очаква разходите за мобилна реклама окончателно да детронират тази през десктоп.

Коментирайки последните прогнози за рекламните инвестиции, главният изпълнителен директор на "Дентсу" Джери Булман каза: "Последните прогнози за рекламните разходи показват пазари в трансформация, а не в рецесия. Предизвикателството, пред което се изправят компаниите днес, е да успеят да управляват своите марки в неравностойна икономическа среда, като същевременно се съобразяват с все по-развиващите се технологии и иновации. На много пазари именно иновациите в лицето на мобилните решения, гласовите активации и новите ad-tech играчи са тези, които осигурят нови източници на растеж и тази тенденция ще продължи и през 2018 г."

"Успехът в тази среда изисква единен поглед на глобално ниво, благодарение на подходящите платформи и системи, но също и гъвкавост и умения да работим с по-широка екосистема от технологии, която позволява да се фокусираме върху разбирането на потребителя, използването на данни за да достигнем реални хора, релевантността на кампаниите с крайна цел бизнес растеж", казва Джери Булман.

Още от Бизнес

За или против машинното гласуване?