Рекламите в центъра на София - по-малко и по-малки

Билбордовете на общински имоти ще се слагат централизирано

Рекламите в центъра на София - по-малко и по-малки

По-малки и по-малко реклами и по-строги правила за т. нар. аквариуми към заведенията ще се опита да наложи Столичната община. Билбордовете по улици и тротоари ще се поставят централизирано - от общинско дружество или специално избрана фирма. Рекламите по покривите на сградите на най-централните места в София като площад "Народно събрание", Ларгото или площад "Св. Неделя" ще изчезнат съвсем.

Това предвиждат промени в общинската наредба за външната реклама и преместваемите обекти, внесени от главния архитект Здравко Здравков и общински съветници от ГЕРБ, БСП и СДС.

Мотивите са, че части от града са пренаситени с външна реклама и преместваеми обекти - павилиони, зимни градини към заведения и други, което е променило облика на града и е понижило "естетическите качества на средата".

Според новите правила реклами по тротоари, улици и други обекти, които са общинска собственост, ще могат да се слагат само от централизирано избрано дружество. То ще е или общинско, или частно, избрано с обществена поръчка. Целта е това да подобри контрола над незаконна реклама. Всички билбордове и преместваеми обекти ще се поставят по предварително одобрени схеми.

По-малко

Ако новите разпоредби бъдат приети, рекламите по покривите на сградите в центъра на града трябва да бъдат свалени. Тази разпоредба ще важи за бул. "Цар Освободител", за площадите "Народно събрание", "Ал. Батенберг", "Св. Неделя", за "Орлов мост" и пространството около паметника на Васил Левски. Свалянето на рекламите от покривите, както и всичики останали правила, свързани с билбордовете, ще се прилагат след изтичането на разрешенията за поставяне, които по сега действащата наредба са за срок от 10 години. Според новите правила те ще са с двойно по-малък срок.

Въвеждат се забрани да се поставят билбордове на открито с видео или анимирани реклами, с мигащи или движещи се светлини. Изисква се, ако рекламите на дадено съоръжени се сменят, то интервала между отделните послания да е поне 8 секунди, а всяка смяна да става за не повече от секунда. Дигиталните рекламни елементи трябва да притежават и използват автоматични възможности за затъмняване.

Най-големите реклами на открито могат да са с площ от 60 кв. метра от едната страна. Големи билбордове (с площ над 12 кв. метра) може да има само по основните булеварди и големи улици, както и в прилежащите на тези улици имоти. Те ще се поставят по схема, одобрена от главния архитект и приета от Столичния общински съвет.

По-малки

В по-широкия център рекламите трябва да са двойно по-малки. Вместо разрешената сега площ от 4 кв. метра, в бъдеще билбордовете ще могат да са максимална площ от 2 кв. метра. Тази разпоредба ще засегне бул. "Витоша" и площадите "Руски паметник", "Лъвов мост", "Македония", "Славейков", "Възраждане", както и градината пред Народния театър "Иван Вазов".

Освен това ще е позволено пред магазини и заведения на тези места да се изкарват само маси и столове. Забранени ще са щендерите за излагане на стоки, както и хладилните витрини.

Изисквания

Зимните градини пред заведенията трябва да се поставят само пред лицевата страна на обекта. Пространството, което заемат, не може да е по-широко от широчината на самия търговски обект. Така, ако едно заведение няма да може да разпростира т. нар. аквариум пред съседния магазин например. Забранява се също поставянето на платформи, на които да се слагат масите и столовете, освен ако теренът, на който ще се слагат, не е наклонен и с денивелация над 10%, или ако това не е разрешено със схемата за поставяне. Подобни платформи масово са инсталирали кафенетата и ресторантите по бул. "Витоша".

Ще бъдат въведени и технически изисквания към зимните градини, тентите и чадърите на търговските обекти. Те ще бъдат определени допълнително, а идеята е обликът им да бъде унифициран. В изискванията дори ще бъде заложено какъв да е цветът на чадърите или тентите.

При разполагането на масите и столовете пред заведенията ще се иска те да не пречат на другите търговски обекти в съседство. Освен това трябва да има поне 2 свободни метра за преминаване по тротоара. Не се допуска поставяне на хладилни витрини върху изградени тротоари.

Според вносителите това ще направи публичната среда по-достъпна. При две нарушения на правилата за преместваемите обекти и рекламите, договорите на търговците с общината за поставянето на маси и столове навън ще бъдат прекратявани предсрочно.

По-малко "визуален шум" по фасадите

Ограничения се предвиждат и за рекламите по витрините на магазини и заведения. Те не може да заемат повече от 20% от площта на витрините и витражите. Така няма как да има магазини, на които целите прозорци са облепени с реклами.

Запазва се възможността при ремонт на фасадата на сгради, върху скелето да се поставят рекламни пана. Ако зданията са в центъра, на тях трябва да е изобразена фасадата, а рекламата да е не повече от 30% от площта. Тези реклами могат да стоят за максимум година, а ако става въпрос за реставрация на стара сграда - година и половина.

Фирмените надписи по покривите на нежилищни сгради пък вече ще може да са само от букви, съобразени с височината на сградата и не може да съдържат други форми и изображения.

Споделяне
Още от Бизнес