Рекламни фирми недоволстват от конкурса за столичните билбордове

Рекламни фирми недоволстват от конкурса за столичните билбордове

След като конкурсът за билбордовете на София приключи, фирмите, които не спечелиха нито една от 10-те позиции, се сетиха да искат публичност и се заканиха да сезират европейските институции.

В отворено писмо до кмета и председателя на Столичния общински съвет Националната асоциация за външна реклама (НАВР) поиска да знае какъв е съставът на комисията, колко заседания са проведени и има ли протоколи от тях. Асоциацията пита още как след 13 месеца конкурсна процедура и отпадане на определен брой участници в конкурса, поради задължения към Столична община, последните биват реабилитирани, а впоследствие отново отпадат от класацията.

НАВР смята, че в ситуацията на извънредно дългото заседаване на комисията за избор на участници, които да експлоатират рекламните площи в столицата през следващите 10 години, при изтичащата противоречива информация и съмнения за водещите принципи при вземане на решение, е изключително важно да бъде защитена репутацията, както на общината, така и на бизнеса, който се компрометира сериозно.

Кметът подписва класирането за билбордовете

Междувременно столичният кмет Йорданка Фандъкова подписа класирането на фирмите в конкурса за билбордовете, защото този път няма особени мнения. “Не мога да не се съобразя с решението на комисията”, каза Фандъкова.

Противно на логиката Столична община избра в конкурса за външна реклама фирмите предложили най-нисък наем, от което в общинския бюджет ще влязат милиони левове по-малко през следващите 10 години. След повторно класиране на офертите с равни позиции – по четири печелят фирми, свързани с журналистката Диляна Грозданова и с рекламния и медиен бос Красимир Гергов. Две позиции са дадени на австрийския консорциум “ЕПА Медия – Идея Комм” - нов играч на пазара на билбордове на общински терени. Австрийците имат 508 билборда в 23 български града, като в София билбордовете им са на частни терени.

В протестиращата срещу избора Национална асоциация за външна реклама влизат фирмите, които не са контролирани от двамата големи на софийския пазар – Диляна Грозданова и Красимир Гергов, чиито компании пък са обединени в Българска асоциация за външна реклама.

До момента Столична община не намери за необходимо да представи публично какви са цените на отделните кандидати, както и какви точки са получили за историческото си присъствие, мениджърския опит и инвестиционните си намерения – критерии, които се оказаха с по-голяма тежест от потенциалните приходи в общинския бюджет. Липсата на информация доведе до множество спекулации по въпроса.

Съдбата на конкурса за малките реклами остава неясна

В същото време остава неясна съдбата на конкурса за малките рекламни елементи, който тръгна по едно и също време с билбордовете. В четвъртък Столичният общински съвет (СОС) не взе решение по предложението на Георги Кадиев от БСП той да бъде прекратен и да се обяви нов. Причината беше, че точката не стигна до дневния ред, защото архитектурната и стопанската комисии нямаха становища, за разлика от финансовата, която подкрепя това искане.

Не е сигурно, че решение ще бъде взето и на сесията на СОС на 19 юли. Причината е, че архитектурната комисия е поискала две становища от “Правна дирекция” и от “Обществени поръчки” на Столична община дали искането е законосъобразно, каза Орлин Иванов, председател на архитектурната комисия.

За 13 месеца по този конкурс все още не е направена дори оценката на кандидатите по техническите критерии, въпреки че и в двата конкурса участват едни и същи фирми и не би трябвало да представлява някаква сложност. Единственият различен участник при малките реклами е “Рекламна мрежа 5” на артиста Тончо Токмакчиев и сие.

Взехме решение, докато не приключим с единия конкурс, да не се работи по другия, обясни забавянето Елен Герджиков, председател на СОС и член на комисията.

В конкурса за външната реклама участваха 28 компании, които се бореха за малко над 1100 позиции, които ще държат под наем в следващите десет години. Петнадесет бяха кандидатите за десетте пакета за елементите до 12 кв. м (билбордове), а 13 - за тези до 4 кв. м – така нар. малки рекламни елементи. За участието в конкурса фирмите внесоха гаранции от 22 млн. лв. преди повече от година – през май 2011 г.

Споделяне
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?