Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рекламният бизнес вече открито може да си има и медии

9 коментара
Рекламният бизнес вече открито може да си има и медии

Съществуващата 12 години в Закона за радиото и телевизията (ЗРТ) забрана за съвместяване на рекламна и медийна дейност от едно и също лице отпадна в сряда с гласуването на второ четене промени в закона.

Поправката не бе предвидена във внесения от Министерския съвет законопроект, а инициативата дойде в парламентарната комисия по култура, гражданско общество и медии от нейната председателка Даниела Петрова от ГЕРБ.

Забраната бе въведена навремето с аргумента, че ако на собствениците на рекламни агенции бъде позволено да притежават и медии, това би открило възможности за манипулиране на рекламния пазар.

Според вносителката на идеята за промяна обаче така или иначе забраната и досега е била лесно заобикаляна. Даниела Петрова отрича инициативата ѝ да е в полза на конкретни лица, като например един от най-големите играчи на рекламния пазар Красимир Гергов, който официално се води "консултант" на електронни медии като бТВ, Pro.bg и BBT.

Според Петрова промяната е наложителна за развитието на пазара с оглед на цифровизацията, в която за всички трябва да има равноправни условия за участие.

Половината програма европейска, но ако е възможно

Европейската продукция в телевизионните програми трябва да обхваща половината (50 на сто) от годишно програмно време, записаха още депутатите в ремонтирания ЗРТ. Те обаче оставиха "вратичка" в закона, като към изискването за 50-процентната европейска квота добавиха уговорката "когато това е практически възможно".

По силата на приетите законови поправки най-малко 12 на сто от европейската квота задължително трябва да бъде предназначена за европейски произведения от независими продуценти. В тези 12 процента не влизат новините, спортните предавания, телевизионните игри, рекламите, както и повторенията на европейските предавания.

Квотата освен това няма да важи за местните телевизионни оператори.

Депутатите отхвърлиха предложението на левицата в квотата от 50 процента да влиза задължителен 25-процентен дял за оригинално произведена българска продукция. Въвеждането на подквота не третира равнопоставено продукциите от европейските страни, заяви Гинче Караминова от ГЕРБ.

Около десет държави в ЕС имат задължителен дял за оригинални национални програми, заяви Стефан Данаилов. Той заедно с Петър Корумбашев бе внесител на поправката, която според левицата би стимулирала българското производство, а оттам - и националната идентичност.

Ние не сме "против" българските продукции, но в законопроекта не може да има думи като "български", което е дискриминационно, каза Искра Фидосова - съпредседател на ПГ на ГЕРБ. Тя обясни, че примерите на левицата за въведена квота за национална продукция в някои европейски страни, важи само за националните им телевизии.

От Синята коалиция не подкрепиха подквотата за българска продукция с аргумента, че тя потиска свободата на пазара и принципа за конкуренция. Трябва да има свобода на избора на телевизионните доставчици и ако българските продуценти са талантливи и предлагат качествени продукции, то процентът на българските предавания ще е повече от исканите 25, каза Асен Агов.

Парламентът прие и по-големи санкции за доставчиците на медийните. Така например, ако наруши условията на лицензията, операторът може да понесе максимална глоба от 7000 лева. Сега максимумът на тази санкция е 5000 лева. При разпространение на програми без уредени авторски права СЕМ може да наложи глоба от 7000 до 30 000 лева.

По четири програми в национален и регионален обхват ще разпространяват БНТ и БНР чрез електронни съобщителни мрежи за наземно цифрово разпръскване, предвижда още законът.

Друга поправка предвижда Съветът за електронни медии (СЕМ) да отчита дейността си два пъти в годината, а не веднъж годишно, както беше досега. Заседанията на СЕМ освен това вече ще трябва да бъдат публични, като изключения ще бъдат обсъждания на защитена от закона информация.

Измененията въвеждат и нова форма на търговски съобщения - продуктовото позициониране, което се състои във включване или споменаване на продукт, услуга или търговска марка в самото предаване срещу заплащане. Този вид реклама се разрешава за филми и сериали, в спортни и забавни продукции и се забранява в новини, религиозни и детски предавания. Специално ограничение е въведено за обществените доставчици като БНТ, на които продуктово позициониране е позволено само във филмите и сериалите.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Рони
    #11

    не влизат в графа "европейски" надявам се!

  2. Шумкаров
    #10

    Българските също да се считат за европейски!За да нямаме повече Горан Брегович на Нова година, да се намали дела на турските сериали, да се прекратят инициативи от рода "Година на руската култура", а да станем съпричастни на европейската култура и програми.Ако искаме да станем европейци!

  3. Европеец
    #9

    ЕК започна съдебна процедура срещу България заради правила за възрастните хора 28 януари 2010 | 14:42 | Агенция "Фокус" Брюксел. Европейската комисия започна днес съдебна процедура срещу България и призова страната да осигури прилагането на правилата за предоставяне на честоти за алармени системи за възрастни хора и слухови апарати, съобщиха от пресслужбата на ЕК. България не е спазила правилата на ЕС, според които радиочестотната лента 169 Mhz трябва да стане налична за приложения със социален характер и за електронни устройства.

  4. Баба Гица
    #8

    Браво бе. Как успяхте да сътворите такава простотия?

  5. 112
    #7

    Когато става въпрос за собствения им интерес, веднага залагат задължителни квоти. Къде отиде глобализацията? След като убихме производството и селското стопанство с глобален внос, що да не си внесем и китайски филми и програми?

  6. Фон Щрьом
    #6

    стари проблеми.Вижте кабелните телевизии.

  7. Новинарка
    #3

    има ли някакъв орган,който да контролира какво излъчват кабелни и сателитни оператори? И за какво всъщност им се плащат не-малки месечни абонаменти. Повторение на едни и същи тъпи сериали до умопомрачение. А Канал 1, БТВ и Нова как въобще го допускат да се излагат с турската си плява.

  8. УБО
    #2

    Където е текло, пак ще тече!Вече и на повърхността.

  9. Непримиримият
    #1

    "Всеки е длъжен да си плаща данъците, НО само когато е възможно". Гарантирам ви много добри приходи в бюджета.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.