Рекордна неустойка за 551% бе постигната на пътен търг

Смяната на тръжните правила и битката за поръчки родиха нови абсурди

Рекордна неустойка за 551% бе постигната на пътен търг

В битката за печелене на обществени поръчки беше постигнат нов рекорд за дадена неустойка от 551%. Това стана по време на търга за пътен ремонт по европрограмата за трансгранично сътрудничество България – Румъния.

Пътните търгове по тази програма се проведоха по нови правила и може да се каже, че са тест за предстоящите 15 пътни търга по програма “Регионално развитие”. Различното при тях е, че цената не е решаваща за избора на победителя, защото има само 30% тежест.

Избира се икономически най-изгодната оферта, която включва общо пет показателя. Освен цената, другите са неустойките за изпълнение и в срок, които имат по 20% тежест, както и  график на ангажираност на ключовите експерти (10%) и неустойката, ако експертите нарушат графика (20%).  Това обаче дава възможност, според участници в търговете, да се печели с абсурдни неустойки.

“Трейс” разбива конкуренцията

Това става по време на обществена поръчка за ремонт на 21 км от пътя Славяново – Пордим, Плевенска област, спечелен от обединението “Трейс Пордим”,  в което влизат “Трейс Груп Холд” и “Пи Ес Ай”. Двете компании се контролират от Николай Михайлов.

Ремонтът на пътя се финансира с 5.044 млн. лв. по програмата за трансгранично сътрудничество България – Румъния.

В търга участват шест компании, като обединението “Пътища Запад”, в което влизат варненската “Пътища и мостове” и “Монолит София”, не са били допуснати до отваряне на ценовите оферти.

Останалите пет участника дават близки цени от 4.5 млн. до 5.1 млн. лв. за изпълнение. Най-ниска е офертата на сдружение “Пордим 2012”, в което влизат “Пътстрой 92” и “Пътна компания” и двете собственост на Цоло Вутов. Най-висока е предложената цена от “ПСТ Холдинг”, която се контролира от Васил Божков.

Цената на победителя “Трейс Пордим” е трета – 5.013 млн. лв. Обединението на Николай Михайлов обаче разбива конкуренцията с размера на предложената неустойка от  551%, в случай на установено нарушение в графика на всеки един от ключовите експерти. За това то получава максималните 20 точки. Останалите четирима кандидати са дали 100% неустойка и взимат по 3.63 точки.

Това означава, че ако пътната агенция установи нарушение по този показател, “Трейс” ще трябва да плати над 27 млн. лв. неустойка, нещо което едва ли ще се случи, съмняват се останалите участници.

Ще поискаме обосновка за рекордната неустойка, казаха от агенция “Пътна инфраструктура” пред Mediapool. От “Трейс” отказаха да коментират предложената неустойка, защото процедурата все още не е приключила и комисията не е излязла с решение.

“Трейс” взима и максималните 10 точки по графика за ангажираност на всеки един от ключовите експерти. Останалите четирима кандидати имат по над 9 точки по този показател.

За срока на изпълнение и качеството всичките петима участници получават максималните 20 точки, защото са посочили един и същ процент.

Без състезание по друг търг за трансгранично сътрудничество

Без състезание пък беше спечелен друг търг по програмата за трансгранично сътрудничество между България и Румъния от варненската “Инжстройинженеринг” на Пламен и Силвия Стилиянови.  Компанията ще ремонтира 9 км от пътя Александрия - Коритен – Северняк в Добричка област за 4.15 млн. лв., което е близко до прогнозната стойност от 4.29 млн. лв.

В търга са участвали още две фирми - “Пътно строителство Добрич” и варненската “Хидрострой”, която се управлява от общинския съветник от ГЕРБ във Варна Николай Пашов. Те обаче са отстранени заради нередности в техническата документация и не са били допуснати до отваряне на офертите.

Пътните търговете по програмата за трансгранично сътрудничество може да минат като неуспешен тест, при който цената да не е водеща за избора на победител.

От пътната агенция увериха, че правилата по 15-те обществените поръчки по оперативна програма “Регионално развитие” за 155 млн. лв. нямат нищо общо с тези по трансгранично сътрудничество. И при тях ще се залага на икономически най-изгодната оферта, но показателите ще са други, твърдят от пътната агенция. Плановете са търговете да бъдат обявени до края на януари,  за да може пътните ремонтите да започнат най-късно до началото на лятото.

От пътния бранш се заканват, че ако в правилата отново има възможности за абсурдни изисквания, ще има масово обжалване на търговете.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?