Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рекордна неустойка за 551% бе постигната на пътен търг

Смяната на тръжните правила и битката за поръчки родиха нови абсурди

9 коментара
Рекордна неустойка за 551% бе постигната на пътен търг

В битката за печелене на обществени поръчки беше постигнат нов рекорд за дадена неустойка от 551%. Това стана по време на търга за пътен ремонт по европрограмата за трансгранично сътрудничество България – Румъния.

Пътните търгове по тази програма се проведоха по нови правила и може да се каже, че са тест за предстоящите 15 пътни търга по програма “Регионално развитие”. Различното при тях е, че цената не е решаваща за избора на победителя, защото има само 30% тежест.

Избира се икономически най-изгодната оферта, която включва общо пет показателя. Освен цената, другите са неустойките за изпълнение и в срок, които имат по 20% тежест, както и  график на ангажираност на ключовите експерти (10%) и неустойката, ако експертите нарушат графика (20%).  Това обаче дава възможност, според участници в търговете, да се печели с абсурдни неустойки.

“Трейс” разбива конкуренцията

Това става по време на обществена поръчка за ремонт на 21 км от пътя Славяново – Пордим, Плевенска област, спечелен от обединението “Трейс Пордим”,  в което влизат “Трейс Груп Холд” и “Пи Ес Ай”. Двете компании се контролират от Николай Михайлов.

Ремонтът на пътя се финансира с 5.044 млн. лв. по програмата за трансгранично сътрудничество България – Румъния.

В търга участват шест компании, като обединението “Пътища Запад”, в което влизат варненската “Пътища и мостове” и “Монолит София”, не са били допуснати до отваряне на ценовите оферти.

Останалите пет участника дават близки цени от 4.5 млн. до 5.1 млн. лв. за изпълнение. Най-ниска е офертата на сдружение “Пордим 2012”, в което влизат “Пътстрой 92” и “Пътна компания” и двете собственост на Цоло Вутов. Най-висока е предложената цена от “ПСТ Холдинг”, която се контролира от Васил Божков.

Цената на победителя “Трейс Пордим” е трета – 5.013 млн. лв. Обединението на Николай Михайлов обаче разбива конкуренцията с размера на предложената неустойка от  551%, в случай на установено нарушение в графика на всеки един от ключовите експерти. За това то получава максималните 20 точки. Останалите четирима кандидати са дали 100% неустойка и взимат по 3.63 точки.

Това означава, че ако пътната агенция установи нарушение по този показател, “Трейс” ще трябва да плати над 27 млн. лв. неустойка, нещо което едва ли ще се случи, съмняват се останалите участници.

Ще поискаме обосновка за рекордната неустойка, казаха от агенция “Пътна инфраструктура” пред Mediapool. От “Трейс” отказаха да коментират предложената неустойка, защото процедурата все още не е приключила и комисията не е излязла с решение.

“Трейс” взима и максималните 10 точки по графика за ангажираност на всеки един от ключовите експерти. Останалите четирима кандидати имат по над 9 точки по този показател.

За срока на изпълнение и качеството всичките петима участници получават максималните 20 точки, защото са посочили един и същ процент.

Без състезание по друг търг за трансгранично сътрудничество

Без състезание пък беше спечелен друг търг по програмата за трансгранично сътрудничество между България и Румъния от варненската “Инжстройинженеринг” на Пламен и Силвия Стилиянови.  Компанията ще ремонтира 9 км от пътя Александрия - Коритен – Северняк в Добричка област за 4.15 млн. лв., което е близко до прогнозната стойност от 4.29 млн. лв.

В търга са участвали още две фирми - “Пътно строителство Добрич” и варненската “Хидрострой”, която се управлява от общинския съветник от ГЕРБ във Варна Николай Пашов. Те обаче са отстранени заради нередности в техническата документация и не са били допуснати до отваряне на офертите.

Пътните търговете по програмата за трансгранично сътрудничество може да минат като неуспешен тест, при който цената да не е водеща за избора на победител.

От пътната агенция увериха, че правилата по 15-те обществените поръчки по оперативна програма “Регионално развитие” за 155 млн. лв. нямат нищо общо с тези по трансгранично сътрудничество. И при тях ще се залага на икономически най-изгодната оферта, но показателите ще са други, твърдят от пътната агенция. Плановете са търговете да бъдат обявени до края на януари,  за да може пътните ремонтите да започнат най-късно до началото на лятото.

От пътния бранш се заканват, че ако в правилата отново има възможности за абсурдни изисквания, ще има масово обжалване на търговете.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #9

    Поредната българска шмекерия. Няма нещо, което да не можем да изопачим.

  2. Анонимен
    #8

    EEBASI MAMATA!! OT 10 Godini s tova se zanimavam ama po oligofrenichna sistema ot tazi za tezi turgove ne sum vijdal. Boje pazi Bulgariya. I vsichki nas Vun i Izvun neya.

  3. Анонимен
    #7

    Ето това се казва тежест в поръчковите условия...Тази тежест лесно се управлява и дава превес на "правилната" фирма..

  4. Анонимен
    #6

    Nov nachin za razpredelenie na darjavnite porachki.Ako Pravitelstvoto beshe tolkova produktivno v izmisliane na nachini za sazdavane na rabotni mesta,vmesto za shemi za urejdane na NASHITE,veche shtiahme da vnasiame kitaici za da zapalvame rabotnite mesta.

  5. Анонимен
    #5

    Акционер съм в Трейс, както и в Холдинг Пътища. Мога да споделя задоволството си от високият Професионализам при ръководството на Трейс, които наложиха нов участие в държавни поръчки. Само до преди 2-3 години практиката беше свързана с порочни модели за печелене при които обикновенно 1 и 2 се отказваха от проекта и печелише 3 със значително по-висока цена. Не намирам нощо лошо в предложената неустойка, това може да се разтълкува и като гаранция за добре свършена работа.

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #4
  7. Анонимен
    #3

    аз предлагам 1551 % неустойка. Вземете изберете мен ! Като свърши поръчката фирмата изпълнител се закрива или пререгистрира под друго име и неустойката ще я търсят от оня дето духа. Що за тъп критерий?

  8. Анонимен
    #2

    Изобретателността на нашенеца няма граници. ЩОМ СТАВА ДУМА ЗА ДАЛАВЕРИ.

  9. Анонимен
    #1

    ми 50% от неустойката , да са с банкова гаранция и готово.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.