Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рекордни инвестиции в мрежата и дигитализацията на софийското ВиК

0 коментара
Рекордни инвестиции в мрежата и дигитализацията на софийското ВиК

Концесионерът на столичната водоснабдителна и канализационна мрежа "Софийска вода" планира да вложи рекордни за последните 12 години инвестиции в подобряване на състоянието на системата и в дигитализация на услугите си през 2022 г., без да вдига цената на водата, като съществен принос за това има произвеждания собствен ток от метан танкове на пречиствателната станция за отпадни води. Поскъпване ще има през следващата година, но предстои да стане ясно какво ще е то. Това обявиха от дружеството пред журналисти в сряда.

Над 51 млн. лв. ще вложи тази година дружеството, в което основен акционер е френската "Веолия". То увеличава постоянно инвестициите - през 2021 г. например те са надхвърлили 40 млн. лева, при планирани 38.9 млн. лв.

Сега определените средства ще са за изграждането на над 40 км нови и рехабилитиране на съществуващи водопроводи и канализация. Сред тях по-мащабни проекти са реконструкцията на водопроводи в кварталите "Младост" и "Люлин", които ще гарантират надеждност на водоснабдяването за над 350 000 столичани. На довеждащия водопровод за ж.к. "Младост" поетапно се подменят много проблемни участъци и инвестиционният проект е на стойност 1,1 милиона лева. Подменят се и 1.6 км от довеждащия водопровод за резервоар "Модерно предградие" на стойност 4 милиона лева, който водоснабдява Люлин.

Дружеството ще развива географската информационна система (ГИС), която е "пътната карта" за ВиК съоръженията в града. В реално време ще се предоставя бърза и точна информация при присъединяване към ВиК мрежата, при рехабилитационните дейности, за техническите отдели от Столична община и др. ГИС системата ще дава възможности и на потребителите само с един клик да подават сигнали и прецизно да обозначават местоположението си.

"Дигитализацията остава приоритет за нас. Първо защото така можем в реално време да управляваме водоснабдителните системи по-качествено, ефективно и бързо. Второ – защото така предоставяме все повече модерни услуги и удобства. Близо 50% от потребителите ни използват дигитални услуги, а 200 хиляди използват електронни фактури. Тази година активно разширяваме дигиталните възможности и в много отношения сме първата ютилити компания в България, която внедрява иновации като отворено банкиране и други интерактивни услуги", каза Васил Тренев, изпълнителен директор на "Софийска вода".

След като съвсем наскоро дружеството въведе услугата pay-by-click, с която клиентите могат да платят задълженията си през профила си в интернет сайта и мобилното приложение, избирайки сами от коя банкова сметка да наредят директно плащането, предстои още по-бързата и лесна услуга pay-by-link. Тя ще позволи директно плащане на сметката през линк от електронната фактура, която получават по мейл. В момента се подготвят системите така, че да не се налага физическо присъствие и всяка услуга, за която клиентите идват в офисите, да може да се заяви и получи онлайн, посочиха от концесионера.

През тази година се въвеждат и иновативни технологични решения за повишаване на ефективността на мрежата, която се следи с умни устройства. Основните водопроводи, които се намират извън населените места, вече се обследват с помощта на сателитни снимки и така се откриват скрити течове и се предотвратяват аварии, припомня дружеството.

То се похвали с това, че продължава да поддържа най-високото качество на водата, което е над нормативно определеното. През 2021 г. показателите на водата съответстват на 99.22 на сто от нормативните изисквания, надхвърляйки целевото съответствие за този ключов показател, заложено от регулатора, посочи Тренев.

С изграждането на новия метан танк в Пречиствателнат астанция за отпадни води край Кубратово "Софийска вода" миналата година достигна 85 процента от енергията на компанията да бъде произведена в обектите на дружеството. "Мечтата ни е този процент да достигне 100, като имаме конкретни идеи за проекти, за да можем напълно да постигнем енергийна независимост. Виждаме, че в турболетните времена, в които живеем, това да доставяме сами енергията ни дава сигурност и устойчивост и ценовият шок не е толкова значителен за нас", заяви заместник-изпълнителният директор на "Софийска вода" Станислав Станев.

Любомир Филипов - директор "Стратегически партньорства и регулиране", посочи, че през 2021 г. "Софийска вода" е успяла да намали загубите на вода до под 40 процента.

Националната цел до края на 2026 г. е загубите на вода да бъдат 49 на сто - тоест в София тази национална цел вече е постигната. Аварийността на ВиК мрежата също е другият показател, който дружеството стриктно следи. Постигнати са 87 броя аварии на 100 км канализационна мрежа, като заложената цел от КЕВР по този показател е 159 броя. Друг интересен показател е ефективността на изграждането на водомерното стопанство. През 2021 г. 91,67 на сто от водомерите са сменени и валидирани от дружеството. Заложената цел за изминалата година е била 88 процента.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.