Рекордните 51 млн. лв. ще бъдат налети за е-управление през тази година

Липсата на административна информационна среда блокира европроекти за 28 млн. лв.

Рекордните над 51 млн. лв. се готви да изсипе правителството през 2012 г. за реализирането на стратегическата си цел - въвеждане на е-управление.  Това става ясно от пътната карта за изпълнение на стратегията за е-управление, представена от зам.-министъра на транспорта и информационните технологии Валери Борисов по време на комитета за наблюдение на оперативна програма “Административен капацитет” (ОПАК) в края на 2011 г.

Реализирането на стратегията за е-управление ще струва общо над 204 млн. лв. до 2015 г., като бюджетът за тази година е най-големият. Средствата се очаква да дойдат основно от ОПАК. За целта са предвидени 110 млн. лв. за периода 2007 – 2013 г. От тях към момента са договорени близо 91 млн. лв., а са изплатени 25 млн. лв. Това става ясно от портала за управление на евросредствата ИСУН.

Ефектът от оползотворените досега средства обаче клони към нулата, защото все още не е създадена административната информационна среда (АИС), която е необходима, за да може отделно изгражданите системи на държавни ведомства и общини да се свържат в едно цяло.

Стратегията предвижда до четири години да има е-управление в сферите на държавната власт, общините, здравеопазването и правосъдието, като системата е отворена и може да се включват поетапно и други сектори. Отговорността за изграждането на АИС е на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Параграф 22

Липсата на АИС блокира изпълнението на 48 проекта за 28 млн. лв. по схемата за подобряване обслужването на гражданите и бизнеса чрез развитие на е- управление по ОПАК. От тях 35 са общински, а останалите на държавни ведомства и областни администрации.

Въпреки че договорите бяха сключени през 2009 г., а срокът им за изпълнение беше около една година, към момента са приключили само два проекта, според ИСУН. Това са проекти за е-управление на Народното събрание (456 хил. лв.) и на Националния център за информация и документация (677 хил. лв.)

Три са прекратените договори – на област Велико Търново (658 хил. лв.), Патентното ведомство (745 хил. лв.) и община Златица (253 хил. лв.).

От ОПАК отчетоха, че са завършени 7 проекта, други 20 били пред приключванe, а всички проекти ще бъдат завършени окончателно до лятото на 2012 г. Според програмата сроковете са били многократно удължавани по искане на общините и държавните институции.

От местните власти обаче казаха, че не могат да приключат проектите заради липсата на сертификат за АИС. Документът се издава от МТИТС. Това била причината за многократното удължаване на сроковете. В крайна сметка, понеже не е ясно кога транспортното ведомство ще е готово със създаването на инфосистемата, е било постигнато споразумение с управляващия орган по ОПАК да не им се иска сертификата, за да могат да завършат проектите, обясниха от Националното сдружение на общините пред Mediapool. Плановете на МТИТС са АИС да е готова догодина.

Със средства по ОПАК са финансирани предимно малки общини, които не разполагат със собствен ресурс за е-управление като Асеновград, Баните, Белово, Бобов дол, Борино, Брусарци, Попово и други. Те трябваше да внедрят е-услуги за гражданите и бизнеса, като размерът на безвъзмездната помощ се движи от 300 хил. лв. до 700 хил. лв. Най-големият проект е на община Варна за 2.1 млн. лв.

Без нови договори за е-управление в общините

След като през 2011 г. беше прекратена схемата за финансиране на държавни ведомства и общини за е-управление по ОПАК, през тази година не се предвижда да бъде отваряна нова. Това показва индикативната годишна работна програма на ОПАК.

Така трета година подред няма да има възможност за финансиране с европейски пари на проекти за е-управление на общини и държавни ведомства въпреки “значителния интерес към тази схема”, според отговора на ОПАК до Mediapool.

Причината е, че в момента се прави оценка на техническото изпълнение на досегашните проекти и постигането на заложените цели. На базата на тази оценка ще бъдат планирани в бъдеще процедури, свързани с разработване на административни услуги по електронен път, посочиха от ОПАК.

Оперативната съвместимост на системите ще струва 7 млн. лв.

Осигуряването на оперативната съвместимост на системите в администрацията ще струва 7 млн. лв. Толкова се готви да даде ОПАК на Министерството на транспорта до края на март. Досега ведомството спечели евродоговори за 19.6 млн. лв., за да реализира първия етап от е-управление в страната. Ефектът е, че на този етап са усвоени едва 207 хил. лв., а проектът беше удължен с една година до март 2013 година.

Заради забавеното внедряване е-управление, през октомври беше сменен зам.-министърът на транспорта и информационните технологии Първан Русинов и щафетата пое Валери Борисов. "Наложи се от един месец аз да ръководя електронното правителство, а това преди две години съм го възложил на него... Искам и там за 8 - 10 месеца да приключим с електронното правителство", аргументира смяната премиерът Бойко Борисов.

Още 3 млн. лв. ще бъдат дадени по ОПАК през тази година за е-правосъдие. Средствата ще бъдат получени от Министерството на правосъдието и Висшия съдебен съвет. С тях трябва да се  осигури оперативната съвместимост между информационните системи в съдебната власт и единна среда за обмен на документи с държавната администрация.

Е-управление в държавата се въвежда от десетина година – още от времето на правителството на Симеон Сакскобургготски. Няма официални данни колко средства досега е похарчила държавата в преследването на тази цел, казаха от МТИТС. Причината е, че дейностите са се осъществявали от различни агенции и министерства през годините, като всеки е действал самостоятелно. Със сигурност обаче мое да се каже, че сумата е десетки и дори стотици милиони левове, като варира от 80 млн. до 300 млн. лв., според различни публикации в пресата.

Още от Бизнес