Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рекордните 51 млн. лв. ще бъдат налети за е-управление през тази година

Липсата на административна информационна среда блокира европроекти за 28 млн. лв.

12 коментара

Рекордните над 51 млн. лв. се готви да изсипе правителството през 2012 г. за реализирането на стратегическата си цел - въвеждане на е-управление.  Това става ясно от пътната карта за изпълнение на стратегията за е-управление, представена от зам.-министъра на транспорта и информационните технологии Валери Борисов по време на комитета за наблюдение на оперативна програма “Административен капацитет” (ОПАК) в края на 2011 г.

Реализирането на стратегията за е-управление ще струва общо над 204 млн. лв. до 2015 г., като бюджетът за тази година е най-големият. Средствата се очаква да дойдат основно от ОПАК. За целта са предвидени 110 млн. лв. за периода 2007 – 2013 г. От тях към момента са договорени близо 91 млн. лв., а са изплатени 25 млн. лв. Това става ясно от портала за управление на евросредствата ИСУН.

Ефектът от оползотворените досега средства обаче клони към нулата, защото все още не е създадена административната информационна среда (АИС), която е необходима, за да може отделно изгражданите системи на държавни ведомства и общини да се свържат в едно цяло.

Стратегията предвижда до четири години да има е-управление в сферите на държавната власт, общините, здравеопазването и правосъдието, като системата е отворена и може да се включват поетапно и други сектори. Отговорността за изграждането на АИС е на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Параграф 22

Липсата на АИС блокира изпълнението на 48 проекта за 28 млн. лв. по схемата за подобряване обслужването на гражданите и бизнеса чрез развитие на е- управление по ОПАК. От тях 35 са общински, а останалите на държавни ведомства и областни администрации.

Въпреки че договорите бяха сключени през 2009 г., а срокът им за изпълнение беше около една година, към момента са приключили само два проекта, според ИСУН. Това са проекти за е-управление на Народното събрание (456 хил. лв.) и на Националния център за информация и документация (677 хил. лв.)

Три са прекратените договори – на област Велико Търново (658 хил. лв.), Патентното ведомство (745 хил. лв.) и община Златица (253 хил. лв.).

От ОПАК отчетоха, че са завършени 7 проекта, други 20 били пред приключванe, а всички проекти ще бъдат завършени окончателно до лятото на 2012 г. Според програмата сроковете са били многократно удължавани по искане на общините и държавните институции.

От местните власти обаче казаха, че не могат да приключат проектите заради липсата на сертификат за АИС. Документът се издава от МТИТС. Това била причината за многократното удължаване на сроковете. В крайна сметка, понеже не е ясно кога транспортното ведомство ще е готово със създаването на инфосистемата, е било постигнато споразумение с управляващия орган по ОПАК да не им се иска сертификата, за да могат да завършат проектите, обясниха от Националното сдружение на общините пред Mediapool. Плановете на МТИТС са АИС да е готова догодина.

Със средства по ОПАК са финансирани предимно малки общини, които не разполагат със собствен ресурс за е-управление като Асеновград, Баните, Белово, Бобов дол, Борино, Брусарци, Попово и други. Те трябваше да внедрят е-услуги за гражданите и бизнеса, като размерът на безвъзмездната помощ се движи от 300 хил. лв. до 700 хил. лв. Най-големият проект е на община Варна за 2.1 млн. лв.

Без нови договори за е-управление в общините

След като през 2011 г. беше прекратена схемата за финансиране на държавни ведомства и общини за е-управление по ОПАК, през тази година не се предвижда да бъде отваряна нова. Това показва индикативната годишна работна програма на ОПАК.

Така трета година подред няма да има възможност за финансиране с европейски пари на проекти за е-управление на общини и държавни ведомства въпреки “значителния интерес към тази схема”, според отговора на ОПАК до Mediapool.

Причината е, че в момента се прави оценка на техническото изпълнение на досегашните проекти и постигането на заложените цели. На базата на тази оценка ще бъдат планирани в бъдеще процедури, свързани с разработване на административни услуги по електронен път, посочиха от ОПАК.

Оперативната съвместимост на системите ще струва 7 млн. лв.

Осигуряването на оперативната съвместимост на системите в администрацията ще струва 7 млн. лв. Толкова се готви да даде ОПАК на Министерството на транспорта до края на март. Досега ведомството спечели евродоговори за 19.6 млн. лв., за да реализира първия етап от е-управление в страната. Ефектът е, че на този етап са усвоени едва 207 хил. лв., а проектът беше удължен с една година до март 2013 година.

Заради забавеното внедряване е-управление, през октомври беше сменен зам.-министърът на транспорта и информационните технологии Първан Русинов и щафетата пое Валери Борисов. "Наложи се от един месец аз да ръководя електронното правителство, а това преди две години съм го възложил на него... Искам и там за 8 - 10 месеца да приключим с електронното правителство", аргументира смяната премиерът Бойко Борисов.

Още 3 млн. лв. ще бъдат дадени по ОПАК през тази година за е-правосъдие. Средствата ще бъдат получени от Министерството на правосъдието и Висшия съдебен съвет. С тях трябва да се  осигури оперативната съвместимост между информационните системи в съдебната власт и единна среда за обмен на документи с държавната администрация.

Е-управление в държавата се въвежда от десетина година – още от времето на правителството на Симеон Сакскобургготски. Няма официални данни колко средства досега е похарчила държавата в преследването на тази цел, казаха от МТИТС. Причината е, че дейностите са се осъществявали от различни агенции и министерства през годините, като всеки е действал самостоятелно. Със сигурност обаче мое да се каже, че сумата е десетки и дори стотици милиони левове, като варира от 80 млн. до 300 млн. лв., според различни публикации в пресата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    Аз пък да Ви кажа на всички, че все още и към момента не съществува реално Единната Среда за Обмен на Електронни Документи (ЕСОЕД), а никой в МТИТС не може да каже дали изобщо ще заработи такова чудо. Демонстрацията от 06.12.2011 г. е една нагласена работа за масовата публика.

  2. Анонимен
    #11

    Борисов: "Наложи се от един месец аз да ръководя електронното правителство......" :))))))))))))))))))))))

  3. Анонимен
    #10

    Бездънната яма, открита още от покойния Калчев и задълбочена от Бърборино, е зейнала и поглъща все повече и повече от НАШИТЕ ПАРИ! Докога?

  4. Анонимен
    #9

    Не се хабете напразно ! АИС със сигурност означава "Автоматизирана информационна система" Има една Наредба за оперативна съвместимост и информционна сигурност (ноември 2008), но там става дума за компютри (и комуникации), а не за компоти

  5. Анонимен
    #8

    Ей сега вече опашките из институциите сигурно ще могат да кандидатстват в ГИНЕС.

  6. Анонимен
    #7

    Некадърността и крадливостта блокират усвояването на евросредствата.

  7. Анонимен
    #6

    Статията показва пълно неразбиране на материята. За каква АИС се говори тука, необходимо е наличието на Единна среда на елелтр.правителство. Такава има изградена и е напълно работеща. АИС са системите на различните институции, които трябва да се подвключат. Разбира се някои имат АИС и то повече от една, а други ни една към момента. На мен лично не ми е ясно как ще се координират и конртолират от страна на изпълнителната власт 100-ците проекти, като те разполагат с ниско платени чиновници. За сравнение, в ИТ сектора един ПМ с всичкия си е минимум 5000 лева на месец. Проблемите са чисто административно-организационни и кадрови.

  8. Анонимен
    #5

    скъпи медиапулци - оправете си часовника и не заблуждавайте людето.

  9. Анонимен
    #4

    Е-управление може и да няма,но някои хора яко ще се нагушат! Ще има и за пържолки,и за апартаменти!

  10. Анонимен
    #3

    На кого ли му пука,че това са парите на хората с увреждания,на пенсионепите,на хората с минимални доходи,изобщо на "...лошия матриял..."...?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.