Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ремонт на ремонта на правилата за пътуване в транспорта на София

Абонаментът за една линия се връща от 15 март, глобата за нечекирани карти отпада

1 коментар
Сн. БГНЕС, архив

Правилата за пътуване в градския транспорт на София бяха променени по-малко от два месеца, след като влязоха в сила. От 15 март се връщат картите за една линия, чиято продажба спря от 1 януари. Отпадна глобата от 3 лева за нечекирана, но валидна карта за транспорта. Въведени бяха и нови временни цени на картите за ученици, студенти и докторанти заради решението на правителството да субсидира по-голяма част от стойността на транспортните документи за тези групи. Тази мярка обаче важи от 1 февруари до края на годината.

Промените бяха гласувани на заседанието на Столичния общински съвет в четвъртък.

Без глоба за валидиране

Общинарите решиха да отпадне глобата от 3 лева, ако пътник не маркира иначе валидната си абонаментна карта. Тя беше въведена от 1 януари, но не се прилага с устно разпореждане на кмета Йорданка Фандъкова заради недоволството на пътниците. Подобна санкция имаше до 2016 г., а стойността ѝ беше 1 лев.

Самото валидиране на картите остава задължително, но няма наказание, ако не се прави.

Аргументът за въвеждане на санкцията беше да се накарат хората да се чекират в транспорта, за да може да се събират по-точни данни за натовареността на линиите и начините на пътуване в транспорта. Тя пък трябва да се използва за подобряване на маршрутите и разписанията на обществения транспорт. Освен това валидирането на картата при качване на пътника е и застраховка при евентуален инцидент с превозното средство, защото ще е ясно, че съответният човек е бил в него.

Аргументът за отпадането на санкцията е, че не е редно да се налага на хора, които иначе имат валидни превозни документи и са редовни пътници.

И така, ако картите за транспорта може да не се валидират, то чекирането на билетите за време си остава задължително, а ако не се направи, има глоба от 40 лева.

Карти за 1 линия от 15 март

Картите за една линия от наземния транспорт или само за метро се връщат от 15 март. Те ще се продават на цените, на които се предлагаха преди отпадането им от началото на годината. Персонализираните карти за една линия от наземния транспорт ще струват 23 лева, а анонимните – 28. Картите за метро ща се съответно 35 лева за тези със снимка и 42 лева за тези без.

Промени обаче има при стойността на документите за ученици, студенти и докторанти. Те първо бяха върнати на цените от преди отпадането им – 9 лева месечна карта за една линия за ученици и студенти и 16 лева – за докторанти. След това бяха въведени и временни цени, които важат от 1 февруари до края на годината. Те са 6.90 лева за ученици, студенти и докторанти за наземен транспорт и 9 лева за метро. Допълнителните временни тарифи се налагат заради решението на правителството да поеме по-голям процент от стойността на картите за тези групи пътуващи. То обаче важи до края на годината.

Бяха временно намалени и картите за ученици, студенти и докторанти за всички линии. Те ще се продават срещу 15 лева до края на 2023 г. отново по същата причина.

Върнати бяха и картите за пенсионери за една линия, които от 15 март ще могат отново да се купуват за 11 лева.

Картите за метро и една линия бяха премахнати с аргумента, че така хората ще се пренасочат към по-дългосрочни документи като годишната карта, чиято редовна тарифа е 365 лева. По информация на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) най-евтините абонаменти са ползвани от около 35 000 души средно преди да бъдат отменени. Не е ясно каква част от тези хора са се насочили към друг друг вид карти и билети или пък са спрели да ползват градския транспорт. За първите седмици на тази година обаче са продаден 25 000 годишни карти, а през първите 4 месеца на действие на новите правила, които поетапно влизаха в сила от септември 2022 г., са продадени толкова годишни карти, колкото за цяла година преди това, коментира директорът на ЦГМ Димитър Дилчев.

Връщане на пари

Заради въведените от правителството допълнителни помощи за пътуване, съветниците намалиха и цената на годишната карта за студенти, ученици и докторанти на 180 лева. До момента годишните карти за ученици и студенти бяха по 200 лева. За докторанти нямаше отделен документ, но те можеха да се възползват от отделен документ за младежи до 26 години на цена от 250 лева.

Хората, които вече са купили карти на по-високи цени, ще могат да получат един безплатен месец и да ползват тези документи 13, а не 12 месеца. Имат възможност и да поискат разликата да им бъде върната. Ще се връщат и парите за купени годишни ученически карти за деца от 7 до 10 години. Те вече пътуват безплатно, а за целта трябва да им бъде извадена пластика от пунктовете на ЦГМ. За децата до 7 години пътуването продължава да е само с хартиени карти, които се издават на две места в столицата.

Автобус на поискване

Общинският съвет одобри и предложението за откриване на нова автобусна линия за довеждащ транспорт през кв. "Манастирски ливади", "Павлово" до трамвайно ухо "Бъкстон". Автобусите по нея ще започнат да се движат от средата на март и ще спират на част от основните спирки на градския транспорт в районите, както и на още 40 точки за спиране, слизане и качване по желания на пътниците. Заявки ще се правят през приложение или чрез индикация на шофьора. Автобусите ще се движат всеки ден от 6.30 до 22.10 ч. в интервал на движение от 16 до 18 минути. Ще могат да се ползват с всички превозни документи.

По-високи заплати

Прието беше и споразумението, с което се увеличават заплатите на работещите в градския транспорт. Възнагражденията им ще нараснат със 150 лева от 1 март и с още 150 лева от 1 септември. До ръста се стигна след протести от страна на синдикатите в транспорта.

Новите заплати ще увеличат недостига на средства в сектора и той ще трябва да бъде покрит с пари от общинския бюджет.

По-лесно паркиране за електрически коли

Съветниците решиха да отпадне изискването собствениците на електромобили да си вадят стикери от ЦГМ, за да паркират безплатно в синя и зелена зона. Издаденият им от КАТ зелен регистрационен номер вече ще бъде достатъчно условие за безплатно паркиране на територията на Столична община. За вече регистрираните електрически автомобили не е задължителна подмяната на регистрационните номера и за тях се запазва досегашната практика. Дава се възможност за подаване на заявление в ЦГМ за вписване в регистър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мазен Кумунис
    #1

    Пак доктора на науките Бойко Велики е виновен? ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.