Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ремонт на централна жп гара в София с 30 млн. евро от ЕС

Прокуратурата проверява евротърга за жп линията Димитровград – Свиленград

7 коментара
Снимка: БГНЕС

Централна жп гара София ще бъде ремонтирана с 30 млн. евро по оперативната програма "Транспорт“. Това обяви Стилян Кротнев, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти“ в Национална компания "Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).

 

Планирано е търгът да бъде обявен през февруари 2012 г., съгласно одобрената индикативна годишна програма. В момента условията се съгласуват с управляващия орган на програмата, посочи Кротнев.

 

Първи поскъпнал жп европроект

 

Единственият изпълняван европроект в железниците – строителството на отсечката Свиленград – турска граница е поскъпнал с 10.3 млн. лв., съобщи още Кротнев. Причината за оскъпяването е повдигане на нивелетата на железния път, както и възложени допълнителни дейности.

 

Ремонтът на 16 км жп линия от Свиленград до ГКПП "Капитан Андреево“ се изпълнява от чешката компания "ОХЛ ЖС“. Тя спечели търга с цена от близо 70 млн. лв. Компанията изпълнява дейностите по график и обектът ще бъде пуснат в срок в края на юни 2012 г., обеща Кротнев. Досега на чехите са изплатени близо 56 млн. лв.

 

Строи се още в жп участъка от Михайлово до Калояновец, който е част от договора за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас, т.нар. жп магистрала "Тракия“. Този търг беше спечелен българо-италиански консорциум "Джи Си Еф – СК 13 – Трейс Рейлинфра Консорциум“ с цена от 315 млн. лв.

 

По другия сключен договор за ремонт на жп линията Септември – Пловдив тече само проектиране. Не е ясно кога ще започне строителството, защото търгът за строителен надзор се обжалва, обясни Кротнев.

 

Втори провал за жп линията Димитровград – Свиленград

 

Строителството на жп линията Димитровград – Свиленград отново е поставено на риск, след като прокуратурата се зае да проверява проведения търг. Отсечката трябваше да е готова още в края на 2010 г. със средства по ИСПА, но това не стана, след като италианската "Асталди“ се отказа и България загуби 70 млн. евро безвъзмездна помощ.

 

Така 66-километровия жп участък беше вкаран за финансиране в оперативна програма "Транспорт“ с индикативна стойност 207 млн. евро. Отсечката беше разделена на три позиции. Първата - за ремонта на жп отсечката Димитровград – Харманли, беше спечелена от гръцката компания "Терна“ с цена 136 млн. евро. Този търг се видя съмнителен на СДС, защото е имало оферта с по-ниска цена от 40 млн. млв. Най-евтиното предложение за 96 млн. лева беше на обединението "Трансюжстрой – Станилов", които обжалват търга.

 

Втората позиция за ремонта на жп линията от Харманли до Свиленград беше спечелена от сдружение "Железопътна инфраструктура 2011“ с цена 116.5 млн. лв. В обединението влизат "Пътностроителна техника“, контролирана от Васил Божков, и австрийската "Порр Техновал“. Двете компании строят и същия участък на шосейната магистрала "Марица“.

 

Управляващият орган на оперативна програма "Транспорт“ се надява проверката на прокуратурата да не попречи на одобрението на апликационната форма на проекта.

До края на годината очакваме Европейската комисия да одобри финансирането на жп линията Първомай – Свиленград, каза Галина Василева, ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Транспорт“.

 

Освен този евродоговор прокуратурата проверява още поръчки на НКЖИ с "Енерджи груп 2003“, в чието управление е Йордан Илиев, брат на бившия общински съветник от ГЕРБ в София и лидер на ромската организация ДРОМ Илия Илиев, съобщи при акцията на МВР вътрешният министър Цветан Цветанов на 2 декември. По думите му става въпрос за сключени неизгодни договори, от които НКЖИ е претърпяло вреди за 50 млн. лв.

 

“Нямам притеснения от проверката, всичко е направено по правилата. Не знам на някой от ръководството на компанията да е повдигнато обвинение“, каза Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ пред Mediapool.

 

От европарите за железниците вече са договорени над 600 млн. евро, което е 94% от бюджета. Платените към момента средства са близо 133 млн. евро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #7

    Къф ремонт бе, нали ще закриваме БДЖ-то.

  2. Анонимен
    #6

    До 4: Ами защото ГРОБ са същите, без разлика. Даже много по-алчни. Още ли не си ги разбрал?

  3. Анонимен
    #5

    Стига с тия ремонти бе, нали я ремонтирахте преди 2 години? ИЛИ ОТНОВО ТРЯБВА ДА ПЪЛНИТЕ ГУШИТЕ НА ПРИЯТЕЛЧЕТАТА И СПОНСОРИТЕ НА РАЗБОЙНИЧЕСКАТА ВИ БАНДА?

  4. Анонимен
    #4

    Кротнев и Алексиев са червени кадри на комунистите. Герб защо ги държат там да правят корупция и анекси ? Алексиев е човек на бившия транспортен - Пътър Мутафчиев и със сигурност работи за него .

  5. Анонимен
    #3

    преди няколко години имаше 'анонимен' архитектурен конкурс. спомням си че журито вместо да отстрани проекта на братчето на главния архитект (който си беше написал името на таблата) го постави на първо място, но без паричната награда от 15 000лв!!! за наказание ;) сега хонорара за проектиране сигурно ще е поне 1 милон лева. по този проект ли ще се прави реконструкцията?

  6. Анонимен
    #2

    Не ми харесва концепцията на централна гара, по-точно това, че пътниците трябва да минават под земята. Можеше да се направят няколко терминала от типа на гара Виктория, гарата на Будапеща и много други европейски гари, където удобството на хората не е жертвано заради удобството на влаковете.

  7. Анонимен
    #1

    Ама Кротнев още ли не се е уплашил от НКЖИ и не е избягал оттам? Бас държа, че скоро ще го направи!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.