Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ремонтът на 1600 км пътища продължава да се бави

България ще иска двегодишно удължаване на заема от ЕИБ

15 коментара
Ремонтът на 1600 км пътища продължава да се бави

Ремонтите на около 1600 км пътища няма да могат да приключат в срок и България ще поиска удължаване на договора с Европейската инвестициона банка (ЕИБ) с две години. Това съобщиха от агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) в отговор на Mediapool.

Причината е, че от предвидените в бюджета около 85 млн. лв. за съфинансиране, 45 млн. лв. се пренасочват за спешен ремонт на три моста на магистралите “Тракия” и “Хемус”.

По план ремонтът на пътищата трябваше да приключи през есента на 2013 г., но през 2010 г. по искане на финансовия министър Симеон Дянков обектите бяха замразени заради строгата фискална политика, която страната реши да спазва.

За пет години – шест завършени обекта

Така за пет години все пак бяха завършени шест обекта с обща дължина от 335 км. Това е около една четвърт от програмата “Транзитни пътища V”. За тях са платени близо 230 млн. лв. за строителство, авторски и строителен надзор. Това са участъци от пътя село Баня до магистрала “Тракия” (лот 9), пътя през прохода Шипка (лот 10), Мъглиж – Гурково (лот 11), Русе – Силистра (лот 19) и Силистра – Добрич (лот 20). Последният шумно открит обект в края на юни е пътният възел “Меден рудник” край Бургас.

Наполовина е приключила и работата по ремонта на участъците от пътя Нова Загора – Симеоновград (лот 3). Тук основната причина за довършването на пътя през Симеоновград е забавянето на общината да подмени водопроводната и канализационна мрежа по пътя убиец, където през 2011 г. навръх Великден шестима младежи загинаха премазани от пиян шофьор.

В строеж са 13 лота

В момента се работи по 13 лота с обща дължина от 913 км пътища за 780 млн. лв., казаха от АПИ. Размразяването на тези обекти стана възможно, след като през 2011 г. най-накрая фирмите и ръководството на АПИ в лицето на тогавашния председател на управителния съвет Сергей Михалев стигнаха до компромис и актуализираха цените, с които компаниите бяха спечелили търговете. Причината за промяната беше, че поръчките бяха играни през 2008 г. при съвсем различни цени на горива, битум, материали и труд. Въведе се т.нар. инфлационен индекс, който отчита стойността на цената на дизела и битума по данни от производителя “Лукойл България”, а за материалите и труда се взимат данните на Националната статистика. Тъй като нафтата и битумът са сред основните материали за строителството на пътища, тяхната тежест в индекса е 65%.

Въвеждането на инфлационния индекс отпуши работата по проектите и през 2012 г. плановете на пътната агенция са да приключи работата по четири от лотовете. Предсрочно заради летния туристически сезон в края на юни беше пуснат пътния възел край Бургас “Меден рудник” (лот 25).

До края на юни по план трябва да приключи и ремонтът на 86 км от пътя Бургас – Елхово (лот 6), но засега не е имало официално откриване на трасето.

През ноември пък трябва да са готови 72 км от първокласния път Дуранкулак – Каварна (лот 21), както и 42 км от Кюстендил – Дупница и обходите на двата града (лот 25).

Рязането на лентите на останалите десетина обекта е планирано за 2013 г.

Липсват пари за нови търгове

Така от мащабната програма остават за изграждане още осем обекта с дължина 352 км. Индикативната им стойност е близо 220 млн. лв. с ДДС. Ремонтът на близо 52 км от пътя Дупница – Самоков (лот 23 Б) вече беше игран на два пъти, но все още няма сключен договор между АПИ и победителят сдружение “Пътища Самоков”.

За лот 2, който обхваща 35 км от второкласния път Гурково – Нова Загора плюс обходите на двата града, пък липсва проектна документация.

За седем обекта - лотове 1, 2, 7, 15, 16 А, 16Б и 24 трябва да се проведат търгове. През тази година обаче това няма да се случи, защото няма средства, каза председателят на управителния съвет на АПИ Лазар Лазаров.

По първоначално сключения през 2007 г. договор с ЕИБ отпаднаха също така два лота заради трудности в проектната фаза. Това са 40 км от пътя Враца – Мокрен (лот 8Б) и близо 13 км от обходите на Български извор и Луковит (лот 13).

Отделно заради съдебното дело на България с гръцката “Продефтики”, пътят Разлог – Гоце Делчев – Садово (лот 22А) ще бъде платен със средства от бюджета. С национални средства ще се финансира и рехабилитацията на четири виадукта, две големи съоръжения и 8 пътни връзки от магистрала “Тракия” (лот 27).

От програмата отпадна и 2-километротавата отсечка от околовръстния път на София от Симеоновско шосе до Бизнес парка в “Младост ІV”, която беше открита на 13 юни за рождения ден на премиера. Причината е, че участъкът беше построен със средства по оперативна програма “Регионално развитие”.

Договорът с ЕИБ ще бъде удължен с две години

За да бъде усвоен целият финансов ресурс от 705 млн. евро по програма “Транзитни пътища V”, ще поискаме две годишно удължаване на договора с ЕИБ, каза Лазар Лазаров.

Финансовият договор между България и ЕИБ беше подписан на 27 август 2007 г. в София, а през 2010 г. беше актуализиран, без да се променят финансовите параметри. Заемът от ЕИБ е в размер на 380 млн. евро, а съфинансирането от държавния бюджет, в това число и разходите за плащане на ДДС, възлиза на 325 млн. евро. Усвояването на средствата изтича на 31 декември 2013 г.

От 2007 г. досега по частта от заема от ЕИБ са преведени пет транша на обща стойност 128 млн. евро, което е около една трета от средствата. Досега на фирмите са платени 165 млн. евро за свършения обем работа, по данни на АПИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #15

    Гордоста на ББ няма стане. Корупция.

  2. Анонимен
    #14

    Разбира се че ще се пренасочват за магистрали а по второкласните и третокласните ще продължаваме да си трошим колите ! Някой ще каже ли колко са събраните пари от винетки и КОЛКО километра пътища са ремонтирани - нали затова ни ги вземат ? Ако въобще такива са направени ...

  3. Анонимен
    #13

    Предлагам да възстановят Строителни войски, вместо да раздават социални помощи.

  4. Анонимен
    #12

    Най-много се краде от магистралите и енергетиката. В тях е заложена провокацията и безогледния грабеж. Няма партия и цвят интересът е паричките да се получават навреме в черните партийни каси. Останалото е беззначение.

  5. Анонимен
    #11

    Пътищата на България се нуждаят от 4-5 милиарда евро за да се приведат в европейски вид. Ние ги нямаме парите, нямаме капацитет от строителни фирми и не можем да спрем движението по всички пътища. Затова се избират някои от тях и възниква недоволство защо този участък а не друг, където пътувам аз например. Това е работа за поне 10 години, така че ще трябва да се въоръжим с търпение. Дано поне ремонта е качествен , за да не се налага да се ремонтира ремонтираното.

  6. Анонимен
    #10

    "И понеже ГЕРБ е гроб за БСП/БКП,ще гласувам за Бойко..." Е те това е! Важно на Вуте да му е зле. -Геле, ГЕРБ е гроб за България!

  7. Анонимен
    #9

    Според мен, забавянето се дължи на това, че фирмите близки до Борисов, които трябва да печелят всички държавни поръчки, от години работят на пълни обороти и нямат ресурс да поемат още работа.

  8. Анонимен
    #8

    Много обичам тикви,които строят пътища и физкултурници,които хващат престъпниците!Харесвам пожарникари ,които режат ленти,защото за разлика от електората на Станишко аз ям асфалт! И понеже ГЕРБ е гроб за БСП/БКП,ще гласувам за Бойко,каквото и да пише в Mediapool!Защото имам очи не само за да чета,но и за да гледам какво става около мен!

  9. Анонимен
    #7

    Значи става дума за 6 завършени обекта при две правителства.
    Тогава какви ленти реже (на всеки сантиметър ли), нашия премиер всеки ден, та даже по едно време разправяше, че си събирал лентичкитв и вече имал 2400, ли бяха, във всеки случай над 2000 лентичкк?
    Няма ли кой да му изчисли само горивото, което харчи за хеликоптери и мощните премиерски коли за цялата му свита? Да не говорим, че всеки път там се стичат и десетки телевизии, както и отговорни гербери от района и цялата тази огромна армия

  10. Нима някой иска да ни каже, че пътищата са в лошо или дори отчайващо състояние и с нуждаят ос спешен ремонт, които правителството решава да забави допълнително! Няма и не може да има такова нещо, другари! Първо, всичко е цъфнало та въразло, барабар с пътищата! Второ , Гроб са толкова мъдри и винаги взимат правилните решения! Трето, ЕИБ дава прекалено ниски лихви! А България както добре знаете е богата държава, и за това "мъдреците" от Герб са преценили правилно, че нямаме нужда от чак пък толкова ниски лихви!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.