Ремонтът на "Графа" стигна до ОЛАФ: подменени материали и преправяне на проекта в крачка

От "Спаси София" смятат, че общината незаконно е променила материала за виброизолация на релсите по "Граф Игнатиев". Сн. Mediapool

Неправителствената организация "Спаси София" е изпратила сигнали за нередности по проекта за ремонт на столичната ул. "Граф Игнатиев" до европейската служба за борба с измамите ОЛАФ, както и до българските власти. Причината е промяна на проекта в крачка, довела до използването на различен материал за виброизолация на трамвайното трасе.

Според организацията това действие на общината е в нарушение на Закона за обществените поръчки, а освен това реално положеният материал няма да е достатъчно ефективен, за да предпази околните сгради от вибрациите на преминаващите трамваи. Със замяната му били спестени и около 160 000 лева от изпълнителя на проекта "Джи Пи Груп". От компанията отхвърлят това твърдение.

От организацията искат оставката на заместник-кмета на София по транспорта Евгени Крусев, който е подписал всички документи по обществената поръчка, назначил е комисията, която е работила по нея, както и промяната на проекта. Самият Крусев отхвърли пред бТВ обвиненията в нарушение на закона и в избор на по-некачествен материал за виброизолация. По думите му промяната на проекта се наложила, понеже първоначалният вариант бил със съществени проблеми и можел да доведе до сблъсък на разминаващи се трамваи и наводняване на трасето при валежи. Това твърдят и от "Джи Пи Груп", и от "Столичен електротранспорт", които смятат, че полаганият материал е добър и няма опасност сградите да пострадат от вибрациите.

Няколко часа по-късно кметът Йорданка Фандъкова обяви във Фейсбук, че дирекция "Вътрешен одит" прави пълна проверка на "обстоятелствата, довели до необходимостта от изменение на проекта за релсовия път по ул. "Граф Игнатиев" в хода на изпълнение на строително-монтажните дейности". Тя отхвърли твърденията, че с промяната на материала ще се спестят пари на "Джи Пи Груп", тъй като "цената на новия материал се доказва от изпълнителя и се одобрява от възложителя - Столична община". Освен това за работата се заплащала реалната цена на материалите, а не тази за материал, която няма да бъде вложен. "Общественият интерес е да не бъде платено повече за нещо, което струва по-малко при промяна на материалите, и това е разписано като процедура в договора", коментира кметът.

Въпреки уверенията ѝ от БСП поискаха оставката ѝ.

Подмяната

Основното нарушение в проекта, според "Спаси София", е промяната в изискването за материал, който да се ползва за виброизолация на трамвайните релси. В техническото задание при обявяването на поръчката за избор на изпълнител е посочено, че трябва да се използва един вид материал, който е по-мек и лек. Почти всички кандидати в поръчката включват в офертите си продукт, който отговаря на минималните изисквания на общината.

С изключение на консорциум около компанията "ПСТ Груп" (тя взе другата голяма поръчка за ремонт на центъра с евросредства), която предлага материал с по-голяма тежест и от рециклирани материали на фирма "Пандрол" (Pandrol). За това и "ПСТ Груп" е отстранена от поръчката. От компанията коментираха, че отстраняването им е основателно и за това не са го обжалвали.

Победителят – фирмата "Джи Пи Груп", предлага виброизолационна подложка (слага се под релсите), която отговаря на изискванията и е производство на австрийската фирма "Гетцнер" (Getzner).
След сключването на договора с "Джи Пи Груп" и започването на строителството, проектът за трамвайното трасе е променен на 29 юни с решение на Общинския съвет по устройство на територията. Според "Спаси София" причината е становище на председателя на борда на общинското дружество "Електротранспорт" Асен Тасев, в което се казва, че заложеният първоначално материал не е подходящ и трябва да се използва друг, с параметри, които отговарят на изделието на фирма "Пандрол". Становището му се основава на оглед на подобна виброизолация, използвана в метродепо в София. Според Тасев тя се къса лесно, попива вода и не е подходяща за трамвайните релси. От "Спаси София" твърдят, че изпробваният от Тасев материал е различен от първоначално заложения за ремонта на "Граф Игнатиев".

От организацията отбелязват, че Асен Тасев е бил част от комисията по избора на изпълнител на обществената поръчка и е подписал отстраняването на "ПСТ Груп".

Според юристи, консултирали "Спаси София", промяната на проекта в последствие при положение, че заради несъответствие с него е отстранен един от участниците, е нарушение на Закона за обществените поръчки.

Според зам.-кмета по транспорта Крусев промяната в проекта се прави заради много по-сериозни проблеми в него – недостатъчно добро отводняване и нужда от изменение на геометрията на релсите, за да не се стигне до челен сблъсък между разминаващи се трамваи. Крусев обясни това в интервю за бТВ, след като беше излъчен репортаж по сигнала на "Спаси София".

Подробности

Във Фейсбук Фандъкова обясни, че експертният съвет е разгледал искане на "Столичен електротранспорт" за необходимостта от преработка на проекта в частта "релсов път". Съветът е възложил "изработването на нов инвестиционен проект, с който да се намерят решения за отводняването на релсовия път, промяна на кривите при ул. "Алабин", така че трамваите да могат да се разминават без светофар и цялостно решение за околорелсовата еластична виброизолационна система, в съчетание с носеща конструкция тип "плаваща плоча", което е довело до промяна на един от влаганите материали, както и изпълнение на дренажна система".

Становището ми, публикувано от "Спаси София", не е официален документ. Зам.-кметът Евгени Крусев може и да не се съобрази с него", коментира Асен Тасев пред Mediapool. Той обясни, че заседанието на експретния съвет е разглеждало становище на друг човек от "Столичния електротранспорт". В него основното искане било да се преработи проектът, тъй като кривата на релсите при "Алабин" била така направена, че трябвало да се сложи светофар, за да не се сблъскат трамваите, или пък ватманите да прибират страничните огледала при разминаване. Той потвърди и за проблем с отводняването. Тасев предложил да се сложи друга виброизолационна подложка, тъй като тази на фирма "Гетцнер" нямала сертификат за влагане при конструкция от типа "плаващи плочи". А плаващи плочи са бетонните плочи под релсите, които трябва да се местят при движение. Освен това материалът, който изолира релсите на повърхността бил на фирмата "Пандрол". Ако и под релсите се сложел техен продукт, гаранцията на материалите по трасето се вдигала на 10 години. В противен случай щяла да е само 5, а след изтичането ѝ отговорни за дефектите са от "Столичен електротранспорт".

Тасев обясни още, че в първоначалния проект на инж. Румен Борисов била заложена подложката, която действително се използва при ремонта. В последствие той променил решението си и обществената поръчка е обявена с другия материал. Тасев обясни, че участвал в комисията по търга в качеството си на експерт. "В техническите изисквания от проектанта пишеше само, че виброизолационната подложка трябва да е с тежест 5 кг на кв. метър. За по-добри от базовите параметри се дават допълнителни точки. Според мен по-голяма тежест трябва да носи повече точки, защото иначе трябва да слагаме стиропор", коментира Тасев. Проектантът Борисов обаче бил на обратното мнение.

Тасев все пак подписал документите по избора на изпълнител, за да е солидарен с останалите членове.

По-късно обаче, когато се стигнало до строителството и от документите за проекта пристигнали в "Столичен електротранспорт", той говорил с Крусев, че има пропуски, които трябва да се поправят - геометрията на линиите, отводняването и подложката. Зам.-кметът му възложил да ги даде писмено, а в последствие се задействала и процедурата за подмяна на проекта. Тя обаче е започнала по становище на друг служител на "Столичен електротранспорт".

Тасев каза още, че технологията и материалите, използвани на ул. "Граф Игнатиев" вече са прилагани в София - при ремонта на трамвайно трасе в "Овча купел". "Там вече две години няма проблеми", коментира той и добави, че проектант и на този обект е бил инж. Борисов, а виброизолационната подложка е на "Пандрол". Добави, че разликата в цената на сменения и полагания материал е 60 евроцента на кв. метър.

От "Джи Пи Груп" също обявиха, че "цените на различните производители към момента на избора им са идентични". "Разликата, ако има такава, е единствено и само в полза на възложителя, без това да окаже влияние на качествата на изпълнения релсов път", коментираха от дружеството.

От там също обявиха, че техническият проект за подмяната на релсите "имаше явни пропуски в целостта си, както и липсващи решения по част "Конструкции", "Геодезия" и "Отводняване". Добавиха, че той е променен, след като експертният съвет сравнил проекта на инж. Румен Борисов и предложението за промяна, изготвено "Транс Гео" - фирмата в момента изпълнява авторския надзор по подмяната на релсите. От "Джи Пи Груп" твърдят, че материалът, който полагат под релсите не е рециклиран, а "суровината, от която е произведен, е получена вследствие на доказана и утвърдена технология на компанията "Пандрол". "Изборът за вид и дебелина на подложката е направен на база изчисления на "Пандрол", които гарантират постигането на показателите, заложени от възложителя", допълват от компанията и обощават, че "вложеният материал е най-подходящият и най-устойчивият, предлаган за подобен тип конструкции".

Неофициално хората в бранша знаели, че синът на проектанта инж. Борисов е неофициален представител на австрийската фирма "Гетцнер", каза Тасев. Mediapool до момента не успява да се свърже с проектанта инж. Румен Борисов или със сина му Виктор. Експерт от Университета по архитектура строителство и геодезия обаче коментира, че той се занимава с проектиране на трамвайни трасета от години и почти всички такива обекти в София са правени от него. В същото време обясни, че не е нужно виброизолацията да се огъва лесно, тъй като това трябва да става при натиск от 5 - 10 тона.

Проблем за сградите

Според "Спаси София" предпочетеното в последствие изделие от рециклирани материали няма да предпази сградите по ул. "Граф Игнатиев" от вибрациите на минаващите трамваи. Причината е, че материалът би "сработил" при натоварване от 10 тона на една трамвайна ос. В същото време реалното натоварване е не повече от 8 тона на ос. Освен това продуктът от рециклирани материали е много по-тежък от първоначално заложения в поръчката и това намалява възможността му да редуцира вибрациите.

Тези заключения на "Спаси София" са направени на базата на мнение от първоначално избрания за проектант на обекта инж. Румен Борисов. Според организацията той сам се е оттеглил от работата, след като общината се отказала да изпълнява неговия технически проект. Преди това той е упражнявал авторския надзор при подмяната на релсите. Според изявление на Борисов пред "Спаси София" той е сигнализирал, че промяната на проекта и по-точно на материала за виброизолация, ще има негативен ефект.

"Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми – трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации. По проект тя трябваше да е с много малка коравина и да осигури над 80% намаляването им, в сравнение със съществуващото положение преди реконструкцията. Доставената и монтирана вече подложка е много корава за трамвайни линии и няма да виброизолира сградите в опасния за тях нискочестотен диапазон от 20 до 80 Нz. Вместо да се обърне внимание на подмяната на материалите, възложителят организира съвет, който да я легитимира. Замяната на виброизолационните елементи и подложката ме поставиха в невъзможност да постигна параметрите в проекта ми, поради което взех решение да се оттегля", твърди проектантът.

Друг проблем според експерт, с който Mediapool разговаря, е полагането на бетон под пешеходната настилка в съседство с релсите. Ако виброизолацията не върши достатъчно работа, по бетона вибрациите ще отиват директно в основите на сградите. Досега под плочките по "Граф Игнатиев" имаше само пясък, който не предава вибрациите по този начин.

Според зам.-кмета Крусев обаче проектът е променен, защото не е ставал и било нормално проектантът да спре да работи по ремонта на ул. "Граф Игнатиев". Той обясни още, че подобна виброизолация е използвана и при ремонта на други трамвайни трасета в София и е достатъчно качествена, а производителят ѝ е световна фирма - сред най-добрите, които може да се осигурят за София. по-късно той обяви, че представител на фирмата "Пандрол" идвал в България, за да обори неверните твърдения за материалите на компанията.

Подведени доставчици

От цялата тази история подведени са били и от австрийската фирма "Гетцнер", която очаквала да получи поръчка за доставка на виброизолация за проекта на София. След като това не се случило, от дружеството писали писмо до кмета Йорданка Фандъкова и зам.-кмета Евгени Крусев с въпрос каква е причината общината да се откаже от техния продукт. След като не получили отговор, препратили въпросите си през посолството на Австрия в София. Според "Спаси София" отговор не се получил. Според зам.-кмета по транспорта такъв е изпратен около месец след получаването на запитването.

От неправителствената организация твърдят, че с подмяната на материала са спестени и около 160 000 лева. Те са в полза на изпълнителя "Джи Пи Груп", тъй като в неговата ценова оферта е включено полагането на по-скъпия материал на "Гетцнер".

Искане за оставка

Поредният скандал с ремонта на ул. "Граф Игнатиев" доведе до поредното искане за оставка на кмета Фандъкова. То дойде от общинските съветници от БСП, които досега само искаха тя да се оттегли след края на мандата си през следващата есен. Конкретната причина е, че общината "не разполага с необходимия административен капацитет, за да се справи с управлението на града". "А вече стана ясно, че и безобразно нарушава Закона при провеждането на обществените поръчки, както и при реализирането на самия инвестиционен процес", твърдят от БСП.

Според общинските съветници промяната на проекта след избора на изпълнител е "нагло нарушение на закон, което е престъпление". А тъй като реконструкцията на "Граф Игнатиев" се прави с европари, нарушението може да доведе до спиране на всички или част от тях. Така разходите ще останат за сметка на общинския или държавния бюджет.

"Затова кметът Йорданка Фандъкова трябва персонално да поеме отговорността и да подаде оставка. Няма да приемем ново бягство от отговорност на кмета с възможността удобно да се скрие зад "бушон", за какъвто може да бъде използван заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев. Няма да приемем и ново прехвърляне на отговорността на изпълнителя на обекта и несправедливо опетняване на строителния бранш в България", пише в позицията на съветниците.

Те питат и дали е вярно, че материалът, който се слага под релсите, е бил закупен предварително - преди изменението на проекта. Искат прокуратурата и отговорните за еврофондовете институции в страната да се самосезират по казуса.

Още по темата
Още от България