Ремонтът на опасните мостове започва без никаква идея за цената

5-6 родни компании могат да справят с поръчката, но не и в заложените срокове

Ремонтът на опасните мостове започва без никаква идея за цената

Ремонтът на трите опасни моста по магистралите “Тракия” и “Хемус” започва без никаква предварителна идея колко ще струва. Това става ясно от обява на пътната агенция, която даде ход във вторник на обществената поръчка за реконструкцията на виадукта “Вършилата” и този преди село Церово от магистрала “Тракия”, както и на виадукта “Бебреш” от магистрала “Хемус”. Поръчката ще се възложи чрез договаряне с обявление, а не след търг по ЗОП, за да се пести време.

За окаяното състояние на трите съоръжения се знае отдавна, но за спешния им ремонт се взе решение след инспекция на премиера Бойко Борисов на 28 май по време на обилните дъждове. Правителството дори отпусна 43 млн. лева от бюджета за реконструкцията на виадуктите, но дали парите ще стигнат, или са в повече, няма да се разбере в близките месеци.

Според пътната агенция, има “обективни обстоятелства”, които не позволяват цената на ремонта да се калкулира предварително. Ведомството не разполага нито с техника, нито с време за подробен оглед на пътните плочи, греди, ригели и др. носещи елементи на мостовете. Не е ясен и обхватът на критичните участъци. Поради тази причина агенцията не може да определи какви укрепителни дейности и конструктивни подобрения са необходими, за да се приведат съоръженията във вид, отговарящ на съвременните изисквания, се казва в обявлението. Обследването, проектът за реконструкция и изпълнението ще се извършат от избраните изпълнители.

Самата поръчка предвижда ремонт на пътното платно, връхната конструкция и долното строене, както и на прилежащите терени. Тя е разделена на три позиции – по една за трите виадукта. Фирмите-изпълнители ще бъдат избрани след предварителен подбор от пътната агенция, която е посочила финансови и технически изисквания към кандидатите.

5-6 родни фирми могат да се справят, но сроковете не са реалистични

За ремонта на трите моста могат да кандидатстват компании, които имат приходи от строителство и ремонт на мостове, виадукти и други пътни съоръжения за последните 3 години не по-малко от 7 млн. лв. без ДДС. Другото финансово изискване към кандидатите е да имат достъп до собствен финансов ресурс не по-малък от 700 хил. лв. без ДДС.

Техническите изисквания са фирмите да са изпълнявали договори за ново строителство и/или ремонт на 3 моста с отвор над 20 м и дължина над 100 м. Компаниите трябва и да разполагат с подходящ екип за проектиране и строителство.

Срокът за изпълнение на поръчката е 18 месеца.

Според инж. Румен Йовчев, експерт в пътния бранш, критериите към кандидатите не са високи, но реално в България няма повече от 5 фирми, които да извършат ремонта на сложните и високи съоръжения. От големите в бранша това са “Главболгарстрой”, “Трейс Груп Холд”. С изпълнението могат да се справят и по-малките “Мостремонт”, “Пътища и мостове”, Варна, както и “Автомагистрали Черно море”, Шумен, които са ремонтирали Аспаруховия мост, смята Йовчев. Други експерти от пътния бранш посочват и варненската “Хидрострой” като подходящ кандидат за поръчката. Разбира се, има много чужди компании, които отговарят на изискванията и могат да се включат в конкурса.

Според Йовчев обаче проблемът с поръчката е заложеният срок от 18 месеца. Той смята, че само обследването и проектирането ще отнемат 4 месеца. Остават 14 месеца, поне три от които през зимата, когато строителните дейности са невъзможни. Освен това ремонтът трябва да се извършва поотделно за двете платна на магистралите, така че да не се спира движението. Няма как в толкова кратък срок да се изпълни подобна поръчка качествено, смята специалистът.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?