Ремонтът на Су 25: Грабеж от МО или "бомба" на БСП

Каракачанов твърди, че сделката няма да надхвърли 100 млн. лева и заподозря действия в полза на руска компания

Самолети Су 25

ВМРО и БСП си размениха серия взаимни обвинения около ремонта на старите съветски щурмоваци Су 25, които обаче не изясниха напълно ситуацията около бъдещата сделка на военното министерство. Към момента все още не е ясна максималната цена на договора, като от военното министерство твърдят, че тя няма как да надхвърли 100 млн. лева с ДДС.

От БСП обаче обвиниха военния министър Красимир Каракачанов, че се готви поредния грабеж от Министерството на отбраната, който според техни изчисления ще е на стойност от 180 млн. лева.

"Що за сделка е тази, която започва от 41 млн. лв., скача на 80 млн. лв. в стремеж да бъде заобиколен парламента, защото сделки под 100 млн. лв. не се гледат от парламента, и в един момент, когато победител е предизвестеният участник, той дава цена от над 300 млн. лв. В крайна сметка си стискат ръцете за 180 млн.лв. Що за сделка е тази, в която милионите хвърчат с космическа скорост?", попита депутатът от БСП Атанас Зафиров.

"Виждаме състезание с един кон“, добави колегата му Николай Цонков.

Военният министър Красимир Каракачанов обаче отхвърли всички обвинения на БСП и дори заподозря левицата, че лобира в полза на руска компания и "хвърля бомби"

За какво става въпрос?

Военното министерство пусна поръчката за ремонта на 14 самолета Су 25 с прогнозна стойност до 41 млн.евро без ДДС и покани само две компании - 558-ми авиационен ремонтен завод - Беларус и Обединена авиостроителна корпорация – Русия. В крайна сметка само беларуският завод подаде оферта, която изненадващо са оказа за около 310 млн. лева.

Сделката още не е сключена, но от БСП казаха, че се очаква да е за 180 млн. лева. От партията не дадоха информация как са стигнали до тази цифра. Само няколко часа по-късно обаче зам.-военният министър Анатолий Величков обясни, че в момента се водят преговори с беларуската фирма, и цената няма да нахвърли 99 млн. лева с ДДС.

Така той опроверга депутатите от БСП, които смятат, че се прави опит да се заобиколи парламента. Според Закона за отбраната поръчките на министерството над 100 млн. лева изискват санкция на парламента. Разходите над 50 млн. лева се одобряват от Министерския съвет.

Въпреки всички обяснения обаче още не е ясно колко ще излезе бъдещата сделка, нито колко самолети ще бъдат ремонтирани по готвеното рамково споразумение. Според МО с решение на Министерския съвет сумата по рамковото споразумение може да нарасне най-много до 82.5 млн. лв. без ДДС. Офертата на беларуския завод за ремонта на 14 самолета обаче възлиза на около 310 млн. лева.

В същото време в документите по поръчката се посочва, че разминаването в цените не е проблем, тъй като възложителят не е обявил изрично, че посочената прогнозна цена е максимална.

"Максимално определена е единствено сумата, която може да разходва възложителят и то след решение на Министерския съвет на България. Нещо повече, обстоятелството не е посочено като основание за отстраняване в условията на поръчката", посочват от комисията по поръчката.

Състезание с един кон?

Според депутата от БСП Николай Цонков по казуса възникват редица въпроси, но един от най-важните е защо само една компания участва в поръчката.

Военният министър Красимир Каракачанов обясни, че са били поканени само две компании, тъй като според оценката на Военновъздушните сили само те са в състояние да се справят с поръчката. Руската компания въобще не е подала оферта. 

В същото време според БСП поръчката може да се изпълни и в наскоро национализирания завод "Авионамс".

"Настояваме сделката за ремонт на бойни самолети Су-25 да бъде преразгледана, да се защити българският национален интерес и българският завод "Авионамс" да участва в ремонта", посочиха от БСП.

Кой за кого играе?

Каракачанов коментира обаче, че няма как "Авионамс" да се включи в поръчката към момента. Според него заводът към момента няма нито нужното оборудване, нито лиценз, нито специалисти.

Той обясни, че от "Авионамс" му били обяснили, че от юли са в преговори с руснаците за получаване на лиценз, но според военния министър заводът ще е в състояние да изпълни подобна поръчка най-рано след 2 години.

По думите на Каракачанов "целият напън" около "Авионамс" и неучастието на руската компания е да не се стигне до договор и после поръчката "по стара българска традиция да отиде там, където трябва".

Българската армия в момента разполага с общо 14 руски щурмоваци Су 25 и според МО всичките те трябва да бъдат ремонтирани.

Каракачанов вече сключи договор с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на старите изтребителите МиГ 29, чиято цена през годините ще достигне до 81 млн. лева.

В същото време проектът за купуване на нов тип изтребители на стойност 1.8 млрд. лева вече е на финалната права. Въпреки напредналата работа по конкурса все още има скептици дали България ще успее да придобие най-накрая съвместими с НАТО изтребители или парите отново ще изтекат към съветските машини. 

Още по темата
Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?