Ремонтът на трите опасни виадукта започва в края на месеца с 10 млн. лв.

След реконструкцията съоръженията ще издържат на 8-ма степен по Рихтер

Ремонтът на трите опасни виадукта започва в края на месеца с 10 млн. лв.

Ремонтът на трите опасни моста на магистралите "Хемус" и "Тракия" ще започне в края на месеца. Това обеща вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева пред Mediapool. Тя увери, че пари има и няма пречка дълго чаканите ремонти на съоръженията да се случат.

Общо необходимите средства са 32 млн. лв., но за тази година от бюджета ще бъдат отпуснати 10 млн. лв. Те ще стигнат за извършването на най-неотложните дейности. Останалите ще бъдат довършени през 2014 г., отговориха от агенция "Пътна инфраструктура" на въпросите на Mediapool.

Ако хората видят какво е отдолу, няма да смеят да карат

"Ако хората видят това днес тук и онова на "Витиня", няма да смеят да карат по автомагистрали. Трябва да убедим колегите в Брюксел, че това би било по-лошо от всяко бедствие да пропадне такъв важен мост и да загинат хора". Това каза бившият премиер Бойко Борисов на 29 май 2012 г. Той е отведен под виадукт на магистрала "Тракия" след труса в Перник. Вижда огромни цепнатини, стърчаща арматура и се хваща за главата. В типичния си стил нарежда ремонта да започне веднага.

Близо година по-късно трите най-опасни виадукти - "Бебреш" на магистрала "Хемус", "Вършилата" и този до село Церово на магистрала "Тракия" са на същото положение, а "спешните" ремонти все още не са започнали.    

32 млн. лв. – само на хартия

Предварителните разчети сочеха, че за ремонта на трите моста ще са нужни около 43 млн. лв. Правителството на ГЕРБ реши тогава парите спешно да бъдат отпуснати. Управляващите настояваха тогава за да не се губи време изпълнителите да бъдат избрани без търг, а с пряко договаряне заради "форсмажорни обстоятелства".  Борисов поиска депутатите от различни парламентарни групи да се съберат и единодушно да вземат решение коя фирма ще ремонтира опасните мостове. Опозицията не се съгласи да даде "политическа индулгенция" на Борисов.

Така се стигна до провеждането на търг по Закона за обществените поръчки. Заради сериозните изисквания за оборот и опит, на критериите отговориха най-големите български компании в бранша. Участваха и фирми от Гърция, Италия, Германия, Франция и Русия. На 14 септември 2012 г. изпълнителите бяха ясни. Поръчката беше поделена между "ГБС Инфраструктурно строителство", австрийската "Порр Бау“ и сдружение "Геострой-Мостремонт 97-Пътстрой 92". Ефектът от провеждането ѝ беше, че планираните 43 млн. лв. не само ще стигнат, но ще има и икономия за държавата. Общата сума за ремонта на трите съоръжения възлезе на около 32 млн. лева с ДДС.

Поръчката беше на инженеринг – проектиране и строителство. Проектните заданията са одобрени от експертния съвет на пътната агенция още през февруари. Плановете бяха като свърши зимата ремонтите да започнат веднага. За да е сигурно, че служебният кабинет няма да отложи "спешния" ремонт на 6 февруари 2013 г. правителството на ГЕРБ прие постановление за отпускане на общо 150 млн. лв. за довършване на важни инфраструктурни обекти, сред които бяха и виадуктите.

Сега предстои да видим дали ремонтите ще почнат в края на май, както обеща вицепремиерът Захариева.

Повишаване на устойчивостта на мостовете при земетръс

Пътните специалисти са единодушни, че и трите моста се нуждаят от ремонт. Съоръженията са строени през 70-те и 80-те години на миналия век, като последен през 1985 г. в експлоатация е пуснат виадукта "Бебреш" на магистрала "Хемус".  От тогава не са ремонтирани основно. Пълнени са само дупките по пътното платно.

Според пътните експерти мостовете са сигурни при нормална експлоатация, но има риск при земетресение. Затова и една от основните задачи при рехабилитацията им е да се повиши тяхната сеизмична устойчивост с една степен. Планирано е мостовете "Вършилата" и този при село Церово на "Тракия" да издържат на 8-ма степен по скалата на Рихтер, докато "Бебреш" на магистрала "Хемус" на седма степен.

Според председателя на управителния съвет на АПИ Лазар Лазаров в най-критично състояние е моста на 67-ми километър при село Церово на "Тракия". Този мост е корозирал, на места бетонът се е разпаднали той вече не изпълнява своите защитни функции. Рискът при него е от счупване на някоя греда. "Там видяхме на едни от ригелите, това са всъщност стъпките на колоните, където лягат тези греди, висяха железа, които се бяха откачили от самата конструкция. Изобщо наистина положението е отчайващо", каза Лазар Лазаровв края на май 2012 г. По думите му предстои да бъде подменено "горното строене на моста - бетонната плоча, върху която е асфалтът, отдолу носещите греди, които стъпват върху колоните".

За това ремонтът на съоръжението при село Церево на 67 км на магистрала "Тракия" ще продължи най-дълго – година и половина. Изпълнител е австрийската "Порр Бау", а стойността на договора е 7.24 млн. лв. без ДДС. Строителният надзор ще се изпълнява от сдружение "Виадукти 2012" срещу 18 450 лв. По време на строително-монтажните работи ще бъде подменена цялата връхна конструкция с нови греди и настилки. Ще бъдат заздравени разрушените ригери и стълбове на виадукта, казаха от пътната агенция.

Виадуктът "Вършилата" на 61-и километър на магистрала "Тракия" е в най-добро състояние от трите моста, за това и ремонта му е най-евтин – близо 6 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е година. Търгът беше спечелен от сдружение "Геострой-Мостремонт 97-Пътстрой 92". Строителният надзор ще се изпълнява от "Рутекс" срещу 14 850 лв. без ДДС.  Ремонтните дейности включват отстраняване на повреди по елементите от конструкцията, вследствие корозия в армировката и бетона, възстановяване на бетоновото покритие на армировката, ремонт на лагери, демонтаж на компрометирани дилатационни фуги и монтаж на нови, подмяна на компрометирана хидроизолация и изпълнение на нова пътна настилка, изграждане на нови тротоарни блокове, подмяна на предпазни огради и парапети, както и ремонт на отводнителната система, обясниха от АПИ.

Най-скъп ще е ремонта на виадукта "Бебреш" на 30-ия километър на магистрала "Хемус". Стойността на договора е близо 13 млн. лв., а изпълнителят е "ГБС Инфраструктурно строителство". "Пътинвест-инженеринг" ще упражнява строителния надзор, като стойността на договора с тях е 24 894 лв. без ДДС. Строително-монтажните работи включват ремонт на вертикалните повърхности на стълбовете и усилване с въглеродни нишки, ремонт на опорните устройства (почистване и консервиране, както и влагане на нови ), ремонт на опорни зони на главните греди (импрегниране, възстановяване на бетонно покритие, усилване с въглеродни ленти), цялостен ремонт на пътното платно, казаха от АПИ.

Заради натоварения трафик по двете магистрали, ще бъдат въвеждани временни организации на движението през виадуктите, като движението няма да се спира, казаха от пътната агенция. Според обясненията им винаги едно платно ще бъде оставено отворено за движение. По този начин ще се осигури безопасност при пътуването по време на ремонтните дейности.

Още 60 цъкащи бомби

И ако за ремонти по пътищата се отделят пари, то положението с мостовете у нас се неглижира от управляващите вече повече от десетилетие. В предаварийно състояние са не само тези три виадукта, а общо 64 моста от републиканската пътна мрежа. Това показа проучване направено от френската компания "Фресине" през 2003 г. с пари на френското правителство. Тогава бяха изследвани 4000 мостови съоръжения по българските пътища. Необходимите средства за рехабилитация се оценяват между 120 и 200 млн. лв.

През годините различните ръководства на пътната агенция се опитваха да издействат приемането на цялостна програма за решаването на проблема с осигуряване на нужното финансиране. За съжаление сериозността на проблема не се оценява и дежурният отговор е няма пари. Така през 2005 г. голямото наводнение заличи моста на Стряма, а през 2012 г. се срути и мостът на Струма при село Рибник.

"Аварийният" списък беше представен през 2010 г. и на тогавашния регионален министър и настоящ президент Росен Плевнелиев. Той го нарече "програма за рехабилитация на мостовете". Той също не успя да намери пари за нея. Идеята му беше да се включи за финансиране по оперативна програма "Регионално развитие", но не успя. Мостовете не са включени и в новите оперативни програми за финансиране през следващия планов период 2014-2020 г. Причината е, че Европа вече не дава пари за ремонт на пътни съоръжения, а само за изграждане на нови. Така може да се окажем в ситуацията да построим магистралите "Тракия" и "Хемус", но мостовете  в старите им участъци да рухнат.

От списъка предоставен от пътната агенция се вижда, че 11 моста от "Хемус" се нуждаят от ремонт в спешен порядък. В най-опасно състояние са мостовете по третокласните пътища, много от които са корозирали. Вместо да се оттича, водата навлиза в основите на съоръженията. С нея се смесват абразивните материали, с които пътищата се чистят зимно време и всичко това разяжда бетона.

За да решим проблема искахме да кандидатстваме за заем от Световна банка, но тогавашният финансов министър Симеон Дянков не разреши, каза Лазар Лазаров. Сегашният финансов министър Калин Христов не е по-сговорчив.  Просто защото всички искат пари, а в бюджета няма. Трябва ли обаче да се случи най-страшното, за да се осъзнае сериозността на проблема, питат се пътните специалисти. Със сигурност тогава ще ни излезе много по-скъпо....

Споделяне

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?