Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ремонтът на Централна жп гара-София тръгва до Нова година

Поредният план за преструктуриране на БДЖ ще се обсъди с кредиторите през септември

10 коментара
Ремонтът на Централна жп гара-София тръгва до Нова година

Ремонтът на Централна жп гара-София може да започне до Нова година, заяви в четвъртък министърът на транспорта Данаил Папазов, който участва в церемонията по подписването на договорите за изпълнител на проекта за рехабилитацията на столичния гаров комплекс и за негов строителен надзорник.

Обновяването на гарата ще бъде извършено от обединение "ГБС - Централна гара София”, а надзорът е поверен на обединение ТРТ. Проектът ще струва 57 007 874.21 лв. без ДДС и изпълнението му трябва да продължи 26 месеца или до края на октомври 2015 г..

Папазов изрази убеждението, че след рехабилитацията ѝ Централна жп гара-София, "което е сред най-оживените места на столицата, ще се превърне в гара с модерна градска архитектура и европейски облик“. "Близостта до Централната автогара и до метрото я превръщат във важен обект от столичната инфраструктура. Голямото ѝ значение може да се види от мястото, което заема в европейската пътна мрежа - оттук преминават европейските транспортни коридори 4, 8 и 10, каза транспортният министър.

Той добави, че първият етап от проекта за рехабилитация на Централна гара е за преструктуриране на сградата. "В момента се доразвива идейно и се надявам до Нова Година да стартира и реалната работа”, каза Папазов. Ремонтът ще е съобразен с графиците за движение на влаковете и няма да попречи на работата на железниците.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която е собственик на релсовия път и жп гарите у нас, се стреми не само да модернизира базисната инфраструктура, но и към обновяване на гарите и гаровите комплекси, каза шефът на дружеството Милчо Ламбрев. По думите му това е начинът за развитие на съвременна и напълно съответстваща на европейските си стандарти железница.

Първата сграда на жп гара София е построена през 1888 г. и за времето си е най-голямото съоръжение от подобен вид на Балканския полуостров, припомнят от НКЖИ. През 1964 – 1971 г. е изработен проект за нова гара и в периода 1972 – 1974 г. е построено сегашното приемно здание. 36 години обаче зданието не е санирано и не му е извършван основен ремонт и в момента отделните строителни елементи на сградата са силно амортизирани.

След рехабилитацията ѝ, Централна гара София ще бъде напълно архитектурно обновена и ще има собствен възобновяем енергиен източник. До всички нива на гаровия комплекс ще се осигури достъп на лица с намалена подвижност.

Предвижда се и изграждане на 11 хил. кв търговски помещения - съвременни магазини и заведения и изграждане на Координационен център за управление на железопътното движение в цялата страна, каза Андрей Цеков, изпълнителен директор на "Главболгарстрой" АД.

В рамките на реконструкцията ще се изградят и офиси за ръководството на БДЖ, което ще се раздели със сградата си в центъра на София, която е паментик на архитектурата и ще мине в активите на НКЖИ като част от сделка за погасяване на дълг за инфраструктурни такси. От своя страна НКЖИ смята да продаде сградата, което очевидна се очартава да стане след края на 2015 г.

"В бъдеще там ще поразместим малко структурите на БДЖ, като осигурим помещения, които да доведат ръководството на железницата до мястото, където те изпълняват оперативните си задължения и за да имат пряк контрол върху дейността на техните подчинени", коментира Папазов. Той каза още, че в тази връзка са се наложили малки промени в проекта за ремонт на гарата, с които да се осигурят тези помещения.

Пред журналисти транспортният министър съобщи още, че е изготвен поредният план за преструктуриране на "Българските държавни железници“ (БДЖ). В първите дни на месец септември ще го представим пред нашите кредитори, за да можем да обсъдим с тях дали този вариант, който предлагаме е добър и да почнем да го реализираме стъпка по стъпка, каза той.

По думите му се правят много неща и за подобряването на финансовото състояние на дъщерното на БДЖ дружество за товарни превози, чиято приватизация бе прекратена с идването на новия кабинет на БСП и ДПС на власт. Бих казал, че вече има добри предпоставки през следващата година да се почувства едно оживление в превозите на товари, допълни Папазов.

Той каза още, че новият шеф на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ще бъде определен след дискусии с браншови и неправителствени организации. Постът се оваканти след като досегашният шеф Валентин Божков беше арестуван при показна акция миналата седмица и след като получи обвинение в безстопанственост подаде оставка. За длъжността вече има десетина кандидатури, две от които са номинации на автомобилните превозвачи.

Вече се провеждат срещи с представители на гражданския и професионалния сектор, като тези разговори ще помогнат за избора на фигура, която да бъде добре приета от транспортния бранш, добави Папазов.

С избора на нов шеф ще започне и необходимата реформа за намаляване на корупцията в автомобилната администрация, заяви транспортния министър.

Той каза още, че името на новия шеф на ДАИ вероятно ще бъде съобщено до края на тази или в началото на следващата седмица.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #10
  2. Анонимен
    #9

    Вие какво бе, Медиапул? Правите се интересни?

  3. Анонимен
    #8

    Не е централна гара, а свърталище на човешка измет. Като в холивудските филми на ужасите.

  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #7
  5. Анонимен
    #6

    Тези сгрухани железници, трябва изцяло да се закрият! И да се направи транспорта отново начисто, а Бойко - министър на транспорта железниците и магистралите и всичко ще се учетвори! Той поне има пари, даде за 3-4 години толкова лични милиони за всичко. Кой друг го е направил. Ето това е истински социално ориентиран лидер, защото и до днес не си върнал партийната книжка от БКП и си е наш другар!

  6. Анонимен
    #5

    Вони ЦГ на ури. на през 3 квартала и това е (така хваща ли ме автоматичнат ситема). Пълна е с прос. титутки. Подлезите неосветени и мръсни. Архитект нека. дъърник се е подписал под проекта за велоалея минаваща през спирката на 213 ама толкова зле е проектирана че всеки ден му тег. лят м. айките много хора

  7. Анонимен
    #4

    Ех медиапул нищо обидно не съм казал в коментара ми - само истината!

  8. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  9. Анонимен
    #2

    Сава Динев - Централна гара София е един от най-нещастните социалистически мегапроекти. Коловозите са далеч от градския транспорт и такситата. Самите коловози са пълно недоразумение - вместо да са повечето челни отправни с по-човешка дължина, са проходни и с възможност влаковете да се топлят зимата изтеглени в края. При къси влакове е ад за пътниците, докато стигнат до тях. Градският транспорт можеше да спира и пред вратите на приемната сграда, но нямаше кой да се сети за такова елементарно нещо.

  10. Анонимен
    #1

    За съжаление това ще е поредният погребан проект, в който ще се излеят милиони без никакъв ефект. Много по-добре би било метрото да влезе в самата сграда, така ще се постигне ниво на интермодалност. Иначе, в сегашния проект, гарата си остава един паметник без каквото и да е бъдеще.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.