Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ремонтът на тунел "Витиня" струва колкото строежа на нов тунел

При "изключително мобилизирана работа" може да приключи за 5 години

18 коментара
Ремонтът на тунел "Витиня" струва колкото строежа на нов тунел

Ремонтът на тунел "Витиня" на магистрала "Хемус" с дължина 1195 метра ще струва около 72 млн. лв. - почти колкото е цената на нов тунел. Реконструкцията му започна през юни 2016 г. и се очаква да приключи до края на 2020 година. Това става ясно от съобщение на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Перманентните ремонти на тунелите и виадуктите по магистрала "Хемус" продължават вече повече от седем години. Те предизвикват километрични задръствания. По време на дълги празнични дни шофьорите губят по няколко часа в тях.

Ремонтните дейности се изпълняват от "Автомагистрали", избрана без търг и поръчка на базата на вратичка в закона. От пътната агенция уверяват в прессъобщение, че държавната компания "работи изключително мобилизирано" по ремонта на тунел "Витиня".

Как два месеца ремонт станаха 4 години

Тунел "Витиня" е най-дългият пътен тунел у нас - 1195 м. В експлоатация е от 1984 г.

Възстановителните дейности по тръбата в посока за Варна започнаха на 27 юни 2016 г. и приключиха през септември 2017 г., т.е. малко повече от година.

При пускането на лявата тръба на 20 септември 2017 г. тогавашният министър на регионалното развитие и благоустройството и настоящ заместник-министър Николай Нанков обеща, че ремонтът на лявата ще продължи само два месеца. Причината е, че състоянието на тръбата към София е много по-добро, защото е била ремонтирана в периода 2005 - 2006 г., обясни тогавашният шеф на АПИ Дончо Атанасов.

На 14 февруари 2020 г. от АПИ съобщават, че се "очаква строителните дейности да завършат през втората половина на 2020 г."

Причината обещаните два месеца да станат повече от четири години е, че при "започването на ремонтните дейности в тръбата са били открити множество пукнатини в облицовката и кухини", се казва в съобщението на АПИ.

За запълването им, за да се заздрави съоръжението, са използвани над 2500 куб. метра бетон. Ще бъдат използвани и 55 км анкери, за да бъде укрепена тръбата за София. Дължината на един анкер е 12 метра и се вкарва в стените на тръбата за връзка между облицовките и скалния масив, се казва още в съобщението на АПИ.

За да отговаря на европейските изисквания за безопасност на тунелите ще бъдат направени и три напречни връзки - две пешеходни и една пътна, които ще свързват двете тръби на тунела. Те ще се използват в случай на пътен инцидент. По този начин съоръжението изцяло ще отговаря на европейските изисквания, посочват от АПИ.

Освен това ремонтираната тръба ще е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент, каквито има в тръбата за Варна.

От 22 млн. лв. за лявата тръба, дясната вече струва около 50 млн. лв.

Ремонтът на тръбата в посока Варна продължи малко повече от една година и струваше на държавния бюджет 22 млн. лв.

Сега обаче от АПИ посочват, че индикативната стойност на аварийно-възстановителните работи на тръбата в посока София ще е "около 50 млн. лв." Това означава, че до приключването на ремонта може да поскъпне и още.

Така общо реконструкцията на тунел "Витиня" ще струва около 72 млн. лв.

За сравнение строителството на двойно по-дългия тунел "Железница" на магистрала "Струма" струва 185 млн. лв. Той се изгражда с европейски средства.

Няма публична информация как "Автомагистрали" харчи държавните пари. През последните години държавната компания получи обекти за над 3 млрд. лв. без търг. По големите от тях са строежа на магистрала "Хемус" за над 2.7 млрд. лв. и 450 млн. лв. за укрепване на свлачища по пътищата.

*Снимките са на Агенция "Пътна инфраструктура"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. инж. Ганев
    #18

    "Перманентните ремонти на тунелите и виадуктите по магистрала "Хемус" продължават вече повече от седем години.", казва Медиапул. Само че аз не го виждам по тоя начин. От 90-те години насам редки и кратки са били периодите, когато всички тръби са били отворени и се е пътувало нормално. И след първите 20тина години имитиране на дейност с цел оправдаване на кражби, съоръженията вече се нуждаят от спешни и дори аварийни ремонти. Каскетът що не го разследва това, като иска да прави ретроспекции?

  2. т€еритория на Мики Маус
    #17

    Комунистите сторяха бавно и некачествено. Капиталистите строят само некачествено и скъпо.

  3. pstoychev
    #16

    Ако не се лъжа Тунелите бяха започнати 1978 или 79 г. Цялото трасе на Хемус до Ботевград и Правец беше одобрено през 1975 г. Изборът на трасе беше императивно свързан с родното място на Живков, въпреки протестите на няколко професори от ВИАС, които знаеха че избрания район е свлачищен. Това се доказа сано 2 години след пуска и се започна ... инжеции, анкери, укрепване и т.н вече 35 г. Много ми се иска да се намери икономист който да пресметне колко пари са загробени в тази част на Хемус само заради родното място на Тато. Със сигурност тунелите и магисталата в този участък надхвърлят стойността на същите в Швейцария.

  4. QMTIKVA
    #15

    За това ли бавят години? Уж към камъка и градежа поне да имаха интерес.

  5. Бивши комунисти НЯМА!
    #14

    От тях цената от нас парите. Някой против? И какво ще направиш? Иди поблей на предварително регистрирано мирно протестче с останалите безсилни овце, че господарите да разберат, че можеш и да блееш... ако изобщо ви отразят де. Ей! Ей! Може и хоро да подрусате нали :D :D Не се притеснявай гражданино алтернативите са страхотни все хора с чест и достойнство деца на комунисти!

  6. Десен бесен
    #13

    Куче влачи, диря няма!

  7. [email protected]
    #12
    Отговор на коментар #10

    А кой е казал че при направата на един път,после не трябва да се поддържа минимум 10 години?Да не мислите че,"на запад" поддръжката и рехабилитацията е на 50 години?Вярно имат по добри пътища,но не гледат както в България,най евтиния вариант а най качествения.И само не ми обяснявайте как там строителните фирми,работят без пари за благото на родината!

  8. т€еритория на Мики Маус
    #11

    От САЩ ни научиха "изкуството на усвояването" на средства.

  9. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #10
  10. Българофил
    #9

    Най лесно се краде през ,,ремонтите"! Мафията ГЕПИ го е направила своя политика! А после идва ремонт на ремонта, и още веднаж!.. Гласувайте за ГЕПИ!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.