Ремонтът на жп линията Пловдив-Бургас се забатачи още

Ремонтът на жп линията Пловдив-Бургас се забатачи още

Два консорциума – участници в търга за ремонт на жп линията Пловдив – Бургас, обжалват решението на възложителя Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да анулира процедурата, става ясно от регистъра на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Жалбоподатели са обединенията, които трябваше да си поделят поръчката за 400 млн. лева от Оперативна програма 'Транспорт", ако НКЖИ не я беше блокирала и то след настояване от Брюксел. Това са консорциум между италианската "Салчеф" и българската "Енергоремонт Холдинг" и обединението "Леонард Вайс (Германия) – Транспортно строителство и възстановяване – Главболгарстрой".

В един от най-скъпите търгове, обявявани у нас през последните години, оферти подадоха осем компании и сдружения, но до отваряне на ценови предложения бяха допуснати 3 от тях. Освен двата консорциума с българско участие до втори кръг на процедурата стигна и френската "TSO" с оферта за една от позициите на поръчката и то за много висока цена. Сред отстранените участници са едни от най-големите австрийски, италиански, чешки компании и т.н.

Последваха куп сигнали от отстранените участници до Европейската комисия и оплаквания от страна на чуждестранни посланици у нас. Обвиненията са, че има нередности при провеждането на търга, конфликт на интереси (заради участието на държавната "Транспортно строителство и възстановяване") и компрометиран държавен служител в състава на тръжната комисия.

Министърът по еврофондовете Томислав Дончев докладва на Министерски съвет за съмненията на ЕК за законността на търга и транспортното министерство назначи проверка. Тя не откри нередности и въпреки това ведомството нареди на НКЖИ да спре търга. Официалният мотив е високата цена, предложена от кандидатите – тя надхвърля с цели 107 млн. лв. предвидения бюджет от 319 млн. лв. Целият проект е за 366 млн. лв., но той включва освен ремонт още строителен надзор и сигнализация в района на Бургас.

Заради поръчката от поста си е отстранена Десислава Георгиева, директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ. Тя е в сивия списък на Агенцията за обществени поръчки за нарушение при разходването на средства по програмите на ЕС. Оглавявала е дирекция "Изпълнителна агенция - програма ФАР" и е била зам.-ръководител на програма ФАР в регионалното министерство по времето на зам.-министър Савин Ковачев. След смяната на правителството е помолена да напусне регионалното министерство, но впоследствие е назначена в НКЖИ на пост, отговорен за усвояването на 580 млн. евро.

В крайна сметка договорът ѝ с НКЖИ е прекратен на 4 юни, но по взаимно съгласие.

Сега най-вероятните кандидати за спечелване на поръчката за 400 млн. лева обжалват спирането ѝ. От КЗК обясниха, че не могат да обявят мотивите в жалбите на двете обединения, докато не се произнесат по същество. От ГБС обясниха, че със случая е запознат изпълнителният директор Павел Калистратов, който е в чужбина и не бе открит за коментар.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес