Ремонтът на жп линията София-Видин пак изпадна от еврофинансирането

Направлението Драгоман-София-Септември ще погълне всички предвидени от ЕС пари

Ремонтът на жп линията София-Видин пак изпадна от еврофинансирането

България ще довърши жп направлението Калотина-София-Пловдив за около 1 млрд. евро до 2023 г., за сметка на модернизацията на жп линията София-Видин.

Страната ни е избрала този участък, защото европейските средства не достигат, за да бъдат направени и двата коридора. Безвъзмездната помощ за жп проекти по оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) е 673 млн. евро, като още 359 млн. евро идват по новия механизъм "Свързана Европа" (МСЕ).

Това заявиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) в отговор на въпрос на Mediapool по повод сигнал на "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт", че страната ни се е отказала от жп линията Видин-Медковец и може да бъдат загубени европейски средства от МСЕ.

От ОПТ 2014-2020 ще бъдат финансирани жп участъците Елин Пелин-Ихтиман и Ихтиман-Септември, както и оставащите участъци по жп линията Пловдив -Бургас (фаза 2).

Инвестициите в жп направлението от сръбската граница - Драгоман - София - Елин Пелин ще се финансира от Механизма за свързаност на Европа. По този начин ще бъде довършена "железопътната магистрала София – Пловдив, която е важен елемент от националната и основната транс-европейска транспортна мрежа (ТЕN/T) и е част от коридора Ориент/Източно-Средиземноморски", посочват от транспортното министерство в ОПТ.

Според ведомството на министър Ивайло Московски "трасето е сред най-важните жп връзки в страната с голямото регионално, икономическо и стратегическо значение и е най-пряката връзка на Западна и Централна Европа с Близкия изток и Азия". С реализирането на проекта ще се даде възможност за качествена железопътна връзка на Анкара, Истанбул и София с останалите европейски столици.

Плюсовете за София - Септември

Аргументите в полза на довършването на това жп направлението са няколко. Основният е, че по-голямата част от трасето беше основно реконструирано по предприсъединителната програма ИСПА и през изминалия програмен период. По-голямата част от стоките минават по направлението турската граница (ГКПП "Капитан Андреево") през София към сръбската граница (ГКПП "Кулата").

Освен това от сръбска страна вече има изградена връзка, докато румънската към момента няма планове за инвестиции след моста "Нова Европа", посочиха от НКЖИ.

Макар реконструкцията на жп линията Видин-Медковец да струва около 400 млн. евро, държавата няма средства за довършването на направлението до София, което накланя везните в полза на довършване на линията до Пловдив, обясниха още от НКЖИ пред Mediapool.

Аргументите за София - Видин

От "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" обаче са на друго мнение. Според тях рехабилитацията на жп линията София-Видин трябва да бъде абсолютен приоритет (бел.ред. - така беше планирано в първия програмен период 2007 – 2013 г., но отпадна за сметка на жп магистралите "Марица" и "Тракия"). Те предлагат разделянето му на фази, като за първата – отсечката от Видин до Медковец да се кандидатства по механизма "Свързана Европа".

Аргументите им са, че през 2014 г. беше пуснат в експлоатация вторият мост над Дунав между Видин и Калафат, до който в момента няма изградена довеждаща инфраструктура. Осъществява връзката със Западна Европа по най-прекия път и минава през най-бедния регион. Гърция и Румъния също развиват проекти по това направление и са кандидатствали за финансиране по МСЕ, посочват от неправителствената организация.

Гърция кандидатства пред ЕС за изграждането на последната част от високоскоростната жп линия между Атина и Солун (за 250 км/ч) на стойност 444 млн. евро, както и участък от линията Атина-Патра за 297 млн. евро.

Те са част от същия коридор "Ориент/Източно Средиземноморие", на който се намира и жп линия Видин - Медковец- София – Кулата. Част от този коридор и е трасето от София – Пловдив – турска/гръцка граница, на което очевидно държи правителството.

Неправителствената организация посочва, че Румъния предвижда за финансиране две стратегически проучвания по отношение за свързаност с България. Едното е модернизация на жп линиите Крайова – Калафат и към Филиаши - Турну Северин – Карансебеш в направление към Тимишоара и Будапеща от същия жп коридор. Като потенциален проект е посочена и реконструкцията на трасето Брашов – Сигишоара за близо1 млрд. евро.

На практика се оказва, че поради липсата на политическа воля, незаинтересованост от развитие на европейския път на България, или поради некомпетентност и въпреки изготвените и одобрени проекти, страната не се възползва от възможностите, които предоставя членството в ЕС и пренебрегва съвпадащите национални и европейски приоритети, смятат от "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" .

Според тях е по-добре страната ни да кандидатства с повече проекти по СМЕ и час по-скоро, отколкото с по-малко. За сравнение посочват, че Гърция вече е представила проекти за 700 млн. евро, Румъния – за над 1 млрд. евро, докато България за едва 179 млн. евро.

Проектите по "Свързана Европа"

България разполага с бюджет от 359 млн. евро по механизма "Свързана Европа" за периода 2014 – 2020 г.

По първата покана, страната ни кандидатства с три проекта - за реконструкции на жп линиите София – Волуяк (104.5 млн. евро за 8 км) и на София – Елин Пелин (57.7 млн. евро за 23 км), както и проучване за корабоплаването по река Дунав (7 млн. евро).

На 16-ти февруари изтича срокът по втората покана по механизма "Свързана Европа".

Все още не е взето решение с кои проекти ще кандидатстваме, но със сигурност няма да подадем за Видин – Медковец, коментираха от НКЖИ пред Mediapool.

В момента се обсъждат няколко проекта. Те са за жп линиите София – Драгоман, София – Перник – Радомир – Кулата, както и отсечката между Елин Пелин и Ихтиман. Последната е заложена за финансиране в програма "Транспорт" и се преценява дали да бъде извадена от там.

Жп линията София – Септември поглъща цялото еврофиннасиране

Модернизацията на жп линията София – Септември на практика ще погълне целия ресурс за жп мрежата по оперативна програма "Транспорт" до 2020 г. Съгласно индикативната годишна програма за него са предвидени 643 млн. евро. Останалите около 50 млн. евро са за довършването на жп линията Пловдив – Бургас (фаза 2).

Жп линията София – Септември е разделена на три подучастъка. Единият е София – Елин Пелин с дължина от 22 км с индикативна стойност 61.5 млн. евро. Той е посочен за финансиране през МСЕ.

Другите два проекта, заложени за финансиране в ОПТ, са Елин Пелин – Ихтиман с дължина от 30.5 км за 345 млн. евро и Ихтиман – Септември с дължина 45 км за 523 млн. евро.

Изграждането на новото трасе между Елин Пелин и Септември ще е предизвикателство за строителите, защото минава през труден планински участък – Ихтиманска Средна гора. Това е причината и за високата цена, която излиза над 11 млн./евро на километър, твърдят експертите от НКЖИ.

Жп линията от гара Елин Пелин съвпада със съществуващата до гара Побит камък, където се отклонява в нова линия в южна посока и заобикаля гара Вакарел. След това жп пътят максимално се придържа към стария, като на места са предвидени корекции. В проекта между Елин Пелин – Ихтиман – Септември е заложено изграждането на 13 тунели и
45 мостове и виадукти. Най-високият виадукт по новото трасе ще е при гара Костенец с височина от 58 метра.

След реализирането на проекта влаковете между София и Септември ще се движат с максимални скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните. В момента настоящите скорости варират между 50 и 110 км/ч. Ефектът за пътуващите ще е спестяване на 40 минути, сочи анализът на НКЖИ.

Споделяне
Час Пик
Фиксинг
26 февруари 2020