Ремонтират участъци от магистрала "Марица" за рекордните 3.5 млн.лв./км

Търг не е правен, изпълнението е дадено на пътно-поддържаща фирма свързвана с Пеевски

Коловозите по магистрала "Марица" сн.Архив

Участъци от магистрала "Марица" ще бъдат ремонтирани за рекордните 3.5 млн. лв./км. Това става ясно от съобщение на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). За сравнение на тази цена по времето на първия мандат на Борисов бяха спечелени поръчките за доизграждане на магистрала "Тракия".

И ако те са от преди десетина години, то преди дни приключи ремонтът на 12 км от магистрала "Тракия", който също беше скъп, но излезе малко над 1.9 млн. лв./км. След критики в социалните мрежи пътната агенция призна, че дренажната система, която е трябвало да бъде направена, за да не стане магистралата отново на вълни, все още не е изпълнена, което поставя под риск качеството на извършения ремонт. Относно канавките пък АПИ реши, че те не са необходими, защото има естествен наклон на трасето. 

Ако по времето на "Батко и братко" от кумова срама се правеха поне обществени поръчки, които  се печелеха от близки до управляващите фирми, то сега те вече не си правят труда да обявяват търгове. Вместо това работата се възлага директно на пътно-поддържащите фирми, които са избрани по Закона за обществените поръчки. Този нов модел започна да се налага по време на втория кабинет на Борисов, а при третия му мандат стана обичайна практика.

Новината за рекордно скъпия ремонт на магистрални участъци на "Марица" дойде, докато премиерът бе на разходка по пуснатите преди дни 17 км от магистрала "Европа" между Драгоман и Сливница. В "джипката" този път до него бяха двама професори по медицина – здравният министър Костадин Ангелов и началникът на "Пирогов" Асен Балтов.  

Ремонт на 30-годишни участъци

Ремонтът на магистрала "Марица" също ще се прави на етапи, както се извършва в момента и на "Тракия".

Планирано е да бъде направен ремонт на три участъка в района около Свиленград, които са пуснати в експлоатация преди 30 години, съобщи АПИ.

Ще бъдат обновени общо 12.5 км в посока София и 3.6 км в посока ГКПП "Капитан Андреево" за 24.1 млн. лн. За монтиране на ограничителни системи, т.нар. мантинели, ще се дадат още 4.2 млн. лв., се казва в съобщението на АПИ.

Така общият размер на средствата става 28.3 млн. лв. за 8.05 км магистрала, което е малко над 3.5 млн. лв./км. Ако се махнат мантинелите, които също са част от магистралата, ремонтът излиза близо 3 млн. лв./км. Средствата се осигуряват от бюджета на пътната агенция, която целогодишно получава допълнителни пари от държавния бюджет след фиаското с "печатницата за пари", както премиерът Борисов наричаше тол системата.

В съобщението до медиите АПИ не обяснява каква е причината за толкова скъпия ремонт и какво ще се прави. Посочено е общо, че "проектът предвижда подмяна на асфалтовата настилка и подобряване на отводняването. Участъкът ще е с нова хоризонтална шумяща маркировка и ограничителни системи".

Строителството тръгва в петък с първия участък от 7 километра в платното за София в района на Свиленград (от 94-ти до 101-ви км). Шофьорите се предупреждават да карат с повишено внимание, да спазват пътната сигнализация и да карат с до 90 км/ч. Плановете са този ремонт да приключи до края на януари 2021 г.

До края на следващата година пък трябва да се ремонтират още две отсечки от магистрала "Марица". Едната е с дължина 1.8 км в платното за София (от 101-ви до 103-ти км), а другата е 3.6 км в двете платна (от 103-и до 107-ми км).

Изпълнителят – свързвана с Пеевски фирма

Изпълнението на ремонтните дейности е възложено на дружеството "АБ" АД. С него АПИ има договор по Закона за обществените поръчки за текущ ремонт и поддържане на магистрала "Марица" на територията на област Хасково.

Строителният бранш свързва хасковското дружеството "АБ" с депутата от ДПС Делян Пеевски, макар че няма директна връзка с него според фирмените регистри. То строи жп линията София – Елин Пелин, която трябваше да е готова в края на тази година, но срокът за завършването ѝ бе удължен заради коронавируса. За да започне работа, компанията получи заем от 29 млн. лв. от Българската банка за развитие.

"АБ" е и сред строителите на магистрала "Хемус", след като подписа рамково споразумение за изграждането на участъците до Велико Търново с държавната компания "Автомагистрали".  В края на септември "АБ" взе и находището на "Пътстрой-97" за андезити в област Хасково. 

Ограничителните системи на магистрала "Марица" ще бъдат направени от "Юпитер 05" ООД. С него АПИ има 5-годишен договор за доставка и монтаж на ограничителни системи за Южен централен район, в който е и област Хасково. Договорът е сключен по Закона за обществените поръчки.

Затворени връзки заради ремонта

Заради започващият в петък ремонт на 7-километровия участък от магистрала "Марица" в платното за София в района на Свиленград  (от 94-ти до 101-ви км) се прави временна организация на движението, като трафикът ще преминава двупосочно в платното за ГКПП "Капитан Андреево".

Ще бъдат затворени връзките за София и Свиленград на пътен възел "Свиленград" (при 97-ми км) в платното за столицата, съобщават още от АПИ. Пътуващите от граничния пункт "Капитан Андреево" за Свиленград могат да продължат до пътен възел "Ново село" (при 94-ти км), където да се върнат обратно на магистрала "Марица" в платното за  ГКПП "Капитан Андреево" и на п. в. "Свиленград" да слязат за града.

Може да ползват и обходен маршрут - от п. в. "Ново село" на магистрала "Марица" да продължат по второкласния път за ГКПП "Капитан Петко войвода" и по първокласния път София - Свиленград да стигнат до Свиленград.

Пътуващите от Свиленград за София трябва да преминат по първокласния път София - Свиленград, след това по второкласния път до пътен възел "Ново село" и от него по магистрала "Марица".

Споделяне

Още от Бизнес