"Репортери без граници" искат дълбока реформа в БНТ заради пристрастията към ГЕРБ

Организацията е силно притеснена заради небалансираната редакционна политика на телевизията

Емил Кошлуков

Обществената телевизия БНТ, финансирана с парите на данъкоплатците, е нарушила законовите си задължения при отразяването на предизборната кампания за извънредния вот на 11 юли, като е допуснала преимуществено отразяване на ГЕРБ.

Това се казва в позиция на международната неправителствена организация "Репортери без граници" (RSF), която призовава 46-ото Народно събрание да направи "дълбоки, системни реформи за укрепване на независимостта на обществените медии".

Според доклад за изборите от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) БНТ не е изпълнила задълженията си като обществена телевизия и е предоставила повече ефирно време на ГЕРБ - управляващата партия в България до април.

"В ефира на БНТ1, по време на сутрешните и вечерните новини в праймтайма, всички кандидати на народни представители получиха общо 28 минути отразяване, които до голяма степен бяха съсредоточени върху ГЕРБ (17 минути), главно с положителен тон", се казва в доклада на ОССЕ.

"Неуспехът на БНТ да спазва неутралитет и равенство в представянето на конкуриращите се политически партии беше още по-безсрамен, защото малко след парламентарните избори, проведени на 4 април, правителството на премиера Бойко Борисов отпусна допълнителни 10 млн. евро на телевизионния оператор за покриване на натрупаните дългове", пише в позицията на "Репортери без граници". Според респондентите на ОССЕ това е "награда за благоприятната редакционна политика".

Неправителствената организация припомня, че политиката на БНТ предизвика сблъсък между служебния министър на културата Велислав Минеков и генералния директор на БНТ Емил Кошлуков,за когото се отбелязва, че е "политическо назначение". Минеков призова за оставката на Кошлуков с мотива, че БНТ е нарушила закона с благоприятното отразяване на кампанията на ГЕРБ.

Припомня се също, че на 28 юни Ивелина Димитрова подаде оставка като член на Съвета за електронни медии (СЕМ), заявявайки, че се е оказала безсилна да направи нещо по отношение на медийните пристрастия преди изборите.

Липсата на независимост на БНТ се усложнява от отказа за удължаване на договорите или пък принудителното напускане на десетки служители на телевизията при управлението на Кошлуков, посочват още от RSF.

"Ние подкрепяме тези журналисти в усилията им да постигнат реформа на обществената телевизия", заявява Павол Шалай, ръководител на бюрото на Европейския съюз и Балканите на RSF.

Сред многото си препоръки през март "Репортери без граници" заявиха, че независимостта на обществените медии трябва да бъде подсилена чрез гарантиране на тяхната финансова независимост, по-голяма прозрачност на разходите и промяна на процедурите и критериите за избор на техните ръководители, за да се гарантира, че те са медийни специалисти без политически връзки.

България е на 112-о място от 180 държави в Световния индекс за свобода на пресата на "Репортери без граници" за 2021 г.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?