"Репортери без граници" ще отсява истинските медии с печат за надеждност

"Репортери без граници" ще отсява истинските медии с печат за надеждност

Неправителствената организация "Репортери без граници" поде инициатива за борба с дезинформацията, която ще посочва кои медии спазват критериите за честност и етичност. Въпросните средства за информация ще получат своеобразна щампа за надеждност, а критериите, които ще се съгласят доброволно да спазват, ще се дефинират с международни разисквания. Това съобщи Франс прес, цитирана от БТА.

"Инициативата за надеждност на информацията" се обсъжда от месеци като реакция на разпространяването на лъжливи новини в социалните мрежи. Тя представлява система, която се основава на саморегулирането на медиите, обясни в изявление "Репортери без граници".

Проектът е подкрепен от агенция Франс прес, Европейския съюз за радио и телевизия, който обединява обществените европейски медии, и Световната мрежа на главните редактори, която е с 2300 члена.

Целта е да се определят референтни норми, чието спазване ще позволи на медиите да получат нещо като щампа за надеждност. Според неправителствената организация това ще позволи да се привлече вниманието върху медиите, които работят надеждно.

Социалните мрежи като Фейсбук и Туитър и търсачките в интернет биха могли да решат да дадат предимство в своите алгоритми на утвърдените от тази инициатива медии пред други източници на новини.

Рекламодателите също биха могли да дадат предимство на тези медии в рекламните си кампании.

"Репортери без граници" предлага още нормите на инициативата да са референтни и за медийните регулатори, както и за отпускането на държавни субсидии за медиите.

Според организацията тези норми или стандарти за качество ще измерват прозрачността на медиите от гледна точка на акционери или финансиране, редакционната им независимост, ползването на журналистически методи и спазването на етичните правила. Те ще се дефинират с консултации под егидата на Европейския комитет по стандартизация.

Очаква се консултациите да завършат в края на 2019 г. Те ще са отворени за участие на медии, сдружения и синдикати на журналисти, инстанции за саморегулация, дигитални платформи, рекламодатели и представители на потребителски асоциации.

Споделяне
Още от Свят