Решението за преминаването на турските тирове се отлага за края на месеца

Решението за преминаването на турските тирове се отлага за края на месеца

Заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев ще покани браншовите сдружения за международен автомобилен превоз в петък, за да обсъдят отново проблема с разрешителните за превоз между България и Турция. Това съобщи в сряда транспортният министър Петър Мутафчиев на заседание на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации.

Окончателното решение за товарните превози между двете страни ще се решат на 30 март. Преди това – на 15 март ще се срещнат браншови сдружения от двете страни, за да предоставят предложенията си.

Председателят на комисията Йордан Мирчев (НДСВ) беше поканил представителите на ведомството да информират народните представители за проблема с автомобилните превози за товари между България и Турция.

Министерството на транспорта е защитавало максимално оцеляването на малките и средните български фирми в преговорите с турската страна при проведената на 28 февруари работна среща в Истанбул, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Той се обърна с молба към народните представители да го посъветват дали да наложи разрешителен режим за турските транзитни камиони или да ги пуска свободно.

Според заместника му Георги Петърнейчев, малките фирми оцеляват благодарение на превозите до и през Турция. Общо 550 малки фирми извършват товарни международни превози, уточни Петърнейчев. Над 3200 разрешителни са ползвали превозвачи, които разполагат с един до три камиона. По-големите компании – от 4 до 10 камиона, са ползвали над 6400 разрешителни, а големите автопревозвачи – с над 20 машини - са поискали само над 2300 разрешителни.

По данни на транспортното министерство, 40% от българските превозвачи продължават да купуват ТИР-карнети, което означава, че возят до страни извън общото европейско пространство. Ако наложим разрешителен режим за превоз на повечето от транзитно преминаващите турски камиони, които са около 260 хиляди на година, то всички останали страни извън ЕС, като Украйна, Сърбия и Македония ще се обединят с Турция и ще ни наложат също толкова строг режим за преминаване, каза транспортният министър Мутафчиев. Таксите за преминаване, които ще трябва да плащат малките и средните фирми, ще са толкова непосилни, че има опасност те да фалират, коментира заместник-министър Георги Петърнейчев.

Така и не стана ясно, защо останалите страни ще се солидаризират с турската страна, след като товарните автомобилни превози се извършват на базата на двустранни споразумения и квотите се договарят с всяка отделна страна. По време на заседанието представителите на транспортното министерство твърдяха от една страна, че няма европейска директива, която да им налага точни правила как да се споразумяват за товарните автомобилни превози със страните извън ЕС, а след това пък обясняваха, че ако България наложи разрешителен режим за турските тирове, ще е длъжна да въведе същия разрешителен режим и за останалите страни извън общото европейско пространство.

По време на дискусията в парламентарната комисия стана ясно, че единственото, за което страната ни се е борила, е да освободи българските камиони, които се връщат празни през Турция, от разрешителен режим (обратните превози) като срещу това стои обещанието ни да освободим от разрешителен режим около 260 хил. турски камиона годишно, които минават транзитно през страната ни. Турската страна обаче е отказала. На заседанието стана ясно и че опитът да експертите от Министерството на транспорта да “натиснат” представителите на югоизточната ни съседка е довел единствено до нова заплаха от тяхна страна, че те пък ще ограничат до 800 разрешителните за превоз през тяхна територия.

Част от народните представители от опозицията се възмутиха и коментираха, че след като споразуменията се сключат на равни квоти, то Турция също трябва да получи от българското министерство 800 разрешителни за транзитни превози през България, а всички останали да се плащат.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: