Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Решения на КС заложиха капани и обезсмислиха закона за досиетата

0 коментара
Министърът на външните работи Николай Младенов и депутатите от Синята коалиция обявиха в сряда две аналогични инициативи – внасяне на законодателни промени, които да не допускат хора, свързани с Държавна сигурност, да бъдат назначавани за посланици и генерални консули. Все още не е ясно дали става дума за един или два законопроекта, нито в каква степен на готовност са те.

Николай Младенов посочи, че не става дума за лустрационно законодателство, срещу каквото вече се обяви президентът Георги Първанов, осветен като агент Гоце от Първо главно управление на ДС.

В случая обаче не е толкова съществено каква е позицията на настоящия президент, тъй като от него зависи само назначаването и освобождаването на посланиците. По-големият капан е практиката на Конституционния съд (КС), който неколкократно се е произнасял по отношение на такива норми.

"Прегледът на създадената практика на съда показва, че липсва единно решение за противоконституционност на подобни текстове. Съдът се е произнасял с конкретни решения по всеки отделен случай", се посочва в последното решение на КС по лустрационен казус.

Става дума за решението от края на 2009 г., с което КС отмени  чл. 3 от правилника за работа на Народното събрание, с който се забраняваше на депутати с установена принадлежност към ДС да заемат ръководни постове в парламента и парламентарните комисии. КС отмени този текст с мотива, че народните представители представляват не само своите избиратели, а целия народ и всички депутати имат равни права.

Трима конституционни съдии обаче бяха на друго мнение. Владислав Славов, Благовест Пунев и Румен Ненков посочват: “Въвеждането на общо неперсонифицирано условие за заемане на определени длъжности в ръководството и комисиите на НС е за предпочитане пред индивидуалното решаване на същия въпрос, което не е гарантирано срещу субективизъм.”

"Принципът на правовата държава не изключва правото на законодателя да установява конкретни изисквания за заемане на определени постове и длъжности. В случая с чл. 3 от ПОДНС законодателният орган е допуснал ограничаване на права, които не са конституционно защитени, използвайки ценностни критерии извън признаците по чл. 6, ал. 2 от конституцията. С това не е нарушено гарантираното от нея право на труд и свободен избор на професия на бившите сътрудници на секретните служби на тоталитарния режим, както и правото им да бъдат избирани във висшия представителен орган на държавата и да притежават в пълен обем статута на народния представител."

"Рестрикцията се отнася само да заемане от тях на длъжност в ръководството на НС и в това на неговите комисии, както и членуването в международни делегации и в комисии, чиято дейност е относима към вътрешния ред, националната сигурност и външнополитическата ориентация на държавата. В единия случай това са почетни и представителни длъжности в помощни и спомагателни вътрешни органи на НС, а в другия – позиции, които имат пряко отношение към националната сигурност и външно политическите приоритети на страната, свързани и с достъп до класифицирана информация."

"Посочените ограничения са мотивирани от морално-политически съображения за целесъобразност, която се свързва с убеждението, че бивши сътрудници на секретните служби на тоталитарната държава не би трябвало да представляват демократичен парламент, както и със съмнението, че в дейността си те не биха се съобразявали последователно с принципите на демократичната политика в областта на сигурността и външнополитическата ориентация на държавата", се казва още в особеното мнение на тримата съдии.

С днешна дата, когато, поне от страна на външния министър и премиера е демонстрирана политическа воля да се затвори вратата за агенти на ДС да заемат посланически постове, е особено актуално заключението на конституционните съдии Славов, Пунев и Ненков.

Те посочват:

"Настоящето конституционно решение е симптоматично за причините за бавния и мъчителен преход на обществото ни към реално функционираща демокрация, резултат на липсата на категорична и последователна оценка на миналото и адекватни реформи в настоящето. След продължилия около две десетилетия дебат относно разкриване на документите за принадлежност на лицата, заемащи публични длъжности, към структурите на тайните служби на тоталитарния режим, който завърши с приемане на закон за осветляване на това сътрудничество, този дебат с решението на Конституционния съд се обезсмисля като безрезултатен, поради изключване на практическото прилагане на закона по отношение на народните представители."

КС вече е обявявал за противоконституционни съответните разпоредби от Закона за администрацията, Закона за банките и кредитното дело и Закона за пенсиите.

Отделен е въпросът, че както стана известно впоследствие, част от членовете на КС, гласували за отмяна на лустрационни текстове, са били сътрудници на бившата Държавна сигурност. Както и това как и от кои квоти се назначават членовете на КС.

Със свое Решение № 8 от 27 юли 1992 г. КК отменя и лустрационен текст в Закона за банките и кредитното дело. Отмененият параграф 9 от преходните и заключителните разпоредби на закона гласи, че не могат да бъдат избирани в ръководните органи на банките и не могат да бъдат назначавани лица, които през последните 15 години са били избирани в централните, областните, окръжни, градски и общински ръководни органи на БКП, ДКМС, ОФ, Съюза на активните борци против фашизма и капитализма, Българските професионални съюзи и БЗНС или са били назначени на ръководна щатна длъжност в ЦК на БКП, както и служители, платени или неплатени сътрудници на Държавна сигурност.

Отменен след кратко съществуване е и т.нар. закон “Панев“, автор на който е депутатът от СДС в 36-тото Народно събрание Георги Панев. Той цели лустрация на бившите членове на БКП като преподаватели във висшите учебни заведения. Той е приет през 1994 година и отменен през 1995 година преди да изтече законният срок за извършването на лустрацията.

В Закона за радиото и телевизията обаче има конкретен лустрационен текст. В чл. 26. ал 3 се посочва, че членове на Съвета за електронни медии не могат да бъдат лица, които са били щатни и нещатни сътрудници на бившата Държавна сигурност.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.