Рестарт на приватизацията на "БДЖ Товарни превози"

Пътническите отиват в НКЖИ, за да може заедно с ремонта на линиите да се купува подвижен състав с европари

Рестарт на приватизацията на "БДЖ Товарни превози"

Вероятно процедурата за приватизация на дружеството за товарни превози на "холдинг БДЖ" ще бъде рестартирана, а пътническите превози ще отидат в структурата на Национална компания" Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), за да може държавният превозвач да подобри финансовите си показатели и да ползва европари за подновяване на състава от локомотиви и вагони заедно с ремонта на релсовия път. Това обясни пред БНТ транспортният министър Ивайло Московски, доразвивайки идеята си от предишната седмица.

Ако бъде обявено  продажбата на БДЖ "Товарни превози", това ще е третият опит за раздържавяване на дружеството, на което в момента "Холдинг БДЖ" разчита да осигурява по-съществените приходи, но се намира в тежка конкурентна среда,  която от години изяжда дял от пазара на държавните железници.

Втората приватизационна процедура бе прекратена с идването на власт на правителството на Пламен Орешарски с мотива, че няма движение по уреждането на въпроса със запора върху сметките на дружеството, наложен от негови кредитори. Аргументът обаче бе формален, тъй като тогавашният транспортен министър Данаил Папазов още с встъпването си в длъжност заяви, че смята, че "БДЖ Товарни превози" трябва да остане държавно дружество. Това стана ден преди изтичането на срока за внасяне на депозити и обвързващи оферти от четиримата кандидат-купувачи. Това бяха румънската “ТД Груп Феровиар Роман“, която у нас притежава мажоритарния дял във втория по големина жп превозвач у нас - “Българската железопътна компания“, австрийската “Донау-финанц транспорт и Бетейлигунгс” ГМБХ, “Бългериан Карго Експрес” на братята Кирил и Георги Домусчиеви и софийската “Болкан файненшъл сървисис”, чийто едноличен собственик на капитала бе “Първа инвестиционна банка“..

При първия опит за продажба на товарните жп превози в средата на 2012 г. се яви регистрираното няколко седмици преди процедурата дружество "Дует реълуей България", което обаче бе преценено като несериозен кандидат.
 
Сега Московски, при чието предишно управление на транспортното министерство се случиха двата опита за продажба на "БДЖ Товарни превози" коментира, че иска през следващите месеци и години да се обнови техническият състав на пътническите превози. В момента локомотивите и пътническите вагони са на възраст над 30 години, през последните години заради финансовите проблеми на железницата се купуват в малки количества рецикрилани пътнически вагони, докато клиентите на БДЖ намаляват. В същото време "Холдинг БДЖ" има стари дългове за около 500 млн. лв., след като разрешена това лято държавна помощ от Брюксел стопи част от борчовете.л

Затова сега отново усилията ще бъдат насочени към оздравяване на дружеството с реформи, заради което и миналата седмица на върха в БДЖ бяха върнати шефовете от предишното управление на Московски. Владимир Владимиров и Велик Занчев обаче се посрещат на нож от синдикалистите и част от железничарите заради радикалния им подход за оздравяване на превозвача със съкращения на работници, закриване на нерентабилни линии и свиване на разходите.

Транспортният министър обясни, че оздравяването но БДЖ може да стане с различни механизми. Може да се разчита на капиталов трансфер от държавния бюджет, който в случая е недостатъчен, но би могъл да бъде повишен в определени параметри, заемни средства и по оперативна програма "Транспорт", но за целта товарните жп превози трябва да се прехвърлят в холдингово дружество, където се намира и НКЖИ, за да може финансовите показатели общо като числа ще бъдат подобрени.

Той даде за пример структурата на общинското дружество "Метрополитен София. "Метрото освен, че възлага изграждането на инфраструктура си закупува и подвижен състав", обясни . Московски, но уточни, че предстои да обсъди това решение не само с колегите си в правителството, но и с банките-кредитори на дружеството и тези, които го подпомагат. Трябва и разрешение от Европейската комисия, тъй като БДЖ бе разделена на холдинг, извършващ превозите, и на НКЖИ, която държи инфраструктурата, заради изискванията за либерализация на жп пазара в Европейския съюз.

Така, както е структурирано БДЖ, никой не може да го изправи на крака, каза Московски. Това, за което той каза, че може да положи усилия, е да направи компанията за пътнически превози една стабилна, нормална компания.

"Първият ден, в който отидох в министерството, от едните кредитори, част от облигационерите - KFW, немската банка, бяха блокирали 5 млн. евро средства на железниците в една от банковите сметки", каза Ивайло Московски. "Да, във фаза на напрежение са преговорите, включително и аз лично ще поема ангажимент за разговор с тях. Там нашето настояване ще бъда за разсрочване в рамките поне на 2 г., да компенсираме малко тези негативни показатели. В тази посока ще работим. Рано или късно трябва да се платят тези пари, това е ясно", каза транспортният министър.

Той заяви още, че в България има девет гари с риск от влакови инциденти. Опасните участъци са по линиите Пловдив-Бургас и Пловдив-Свиленград, а причината са ремонтни дейности. Екипи на транспортното министерство на място ще оцени риска при тези гари и при необходимост ще спре движението.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?