Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ресторантьори ще съдят клиента, платил 490 лв. за три пържоли (обновена)

23 коментара
Ресторантьори ще съдят клиента, платил 490 лв. за три пържоли (обновена)

Сдружението на Заведенията в България и Българската асоциация на заведенията обявиха, че ще бъде потърсена отговорност по съдебен път от клиента, който през седмицата се оплака, че е платил 490 лв. за три пържоли в ресторант във Варна. 

В съобщение до медиите двете организации настояват да бъде прекратяване на проверката срещу заведението. Те настояват още за обявяването на практиката за продажба на скъпи храни за стандартна и лоялна, както и за извинение от директора на Комисията за защита на потребителите.

"По съдебен път ще бъде потърсена отговорност от клиента, опитал се да навреди на конкретния ресторант, с цел да получи своята минутка слава", пише в позицията на ресторантьорските организации.

Преди дни мъж пусна видео във фейсбук, в което се вижда как плаща близо 650 лв. сметка в ресторант във Варна. Основната част от нея е за три (по думите на потребителя) пържоли, които струват 490 лева. Те са били от специално месо - говежди рибай стек блек ангъс, с което се обяснява и високата му цена. От видеото става ясно, че обявената цена е 35 лв. за 100 грама месо, а не за една порция. На касовата бележка се вижда, че поръчаните три пържоли са отбелязани като 14 бр. продукт по 100 гр., тоест 14 Х 35 лв. = 490 лв. Освен това на клиента е обяснено, че въпросните 100 гр. са теглото на месото в сурово състояние. Така от 1.4 кг сурово месо, което не е претеглено пред него, клиентът е получил (по негови твърдения) 3 пържоли.

От КЗП започнаха проверка, а в петък оттам обявиха, че по предварителни данни цената не е била обявена на потребителя по коректен начин

"Цената е била обявена за 100 грама, т. е. потребителят няма никаква информация как тя ще бъде изчислена, точно колко ще бъде грамажът. Може сервитьорът да му е обяснявал, но потребителят трябва да има предварителната информация", каза преди ден пред бТВ Игнат Арсенов, директор "Контрол на пазара" в КЗП.

Именно заради това изказване сега от Сдружението на Заведенията в България и от Българската асоциация на заведенията настояват за извинение.

Реакция на КЗП: Проверката ще приключи след края на сезона

Последва реакция на председателят на КЗП Стоил Алипиев, който посочва, че позицията на двете организации може да доведе "единствено до трупане на негативи и напрежение, а не до конструктивно разрешаване на даден проблем".

От позиция на Алипиев се разбра, че проверката на заведението ще приключи след края на летния сезон:

"С даване на насоки по евентуалния изход на производството и създаване за очакване КЗП да се произнесе за нелоялна практика, се поставя даден търговец в условия на нелоялна конкуренция, което може да доведе до тежки последствия за бизнес, особено от сезонен характер, поради факта че произнасянето на контролния орган е обвързано със срокове, които ще изтекат след летния сезон".

От КЗП посочват още, че не смятат за уместно чрез коментари в публичното пространство да се правят внушения за изхода от административно производство по индивидуален казус. "Като Председател на КЗП винаги съм готов да дискутираме, обсъждаме и решаваме принципни проблеми, като нелоялно поведение на търговци в бранш, сектор или отрасъл на икономиката, а не индивидуални казуси", посочва още Стоил Алипиев.

"В КЗП не работи нито един професионален готвач"

Според двете организации в КЗП не работи нито един професионален готвач, или най-малкото бивш собственик на ресторант от висок клас. Затова ресторантьорите решиха да обяснят защо някои видове храни в менютата на ресторантите, се предлагат на тегло от 100гр.

"Висококачествените стекове, а не обикновените пържоли, и някои риби и морски деликатеси, пристигат от доставчиците в различни калибровки по грамаж и размер. Няма скъпи омари, риби и предварително нарязани стекове, които да тежат абсолютно еднакво, за да може да се изчисли тяхната крайна цена към клиента. Предлагането на тези артикули по 100 гр. в менютата, е именно в защита на потребителя, а тази практика не е иновация на българския предприемач", отбелязват от организациите на заведенията и посочват, че тази практика съществува във всички ресторанти в Европа и по света.

"Ресторантьорският бранш не може да носи отговорност за липсата на образование и култура на хранене у някои клиенти. Имаме достатъчно служители, които могат да отговорят на въпросите на нашите клиенти, стига те да имат нужния интелект, за да попитат", смятат ресторантьорските организации.

В позицията на двете организации се подчертава още, че подобни скъпи и качествени стекове могат да бъдат консумирани само в около 10 заведения на територията на град Варна. "Това е и едно от нещата, които отличават елитните ресторанти. И ако искаме да насърчаваме развитието на кулинарията и предлагането на така наречения гурме туризъм, както вътрешен, така и международен, то по никакъв начин не би следвало да се атакуват умишлено, още повече от държавни институции, ресторантите, които се стремят да предлагат високо качество на храна на съответната цена", пишат те. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

23 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. badabum
    #23

    Точно това поведение и действия на "ресторантьорите" обясняват всичко в развитите на туризма в България в последните години. После се чудят защо всички бягат на море в Гърция.

  2. Milenca
    #22
    Отговор на коментар #1

    Така е, но само на пръв поглед. Приготвянето на рибай стек не е като на вратна пържола. Няма майтап, в повечето случаи става като подметка.

  3. Milenca
    #21
    Отговор на коментар #6

    Всъщност случката е раздухана от медиите, които дори командироваха репортери до с. Беломорци в Търговищко, за да интервюивират мангото. Интересното е, че в София един Стан предлагаше кафе за 50 лв чашката, и нито едно буулгар джурнале не се възмути.

  4. асен
    #20

    това онзи ричард с излъчване на питекантроп ли го измисли? крайно време е да им върнат ДДС на 20%.

  5. roko_s_granata
    #19

    ДУХАЙТЕ СУПАТА КРЪЧМАРе И РАЗНИ ГОТВАЧе..... НИЕ ЩЕ СИ ХОДИМЕ НА ПОЧИВКА В ГЪРЦИЯ, ТУРЦИЯ, ХУРВАТСКА И КЪДЕТО СИ ИСКАМЕ, И МОРЕТО НЕ Е ЗАМЪРСЕНО ОТ УКРАИНСКИ БОКЛУЦИ..... МУ-ХА-ХА

  6. мила
    #18
    Отговор на коментар #6

    Така , като слушате и гледате Алибегов, колко трябва да си загубен....

  7. Бугараш
    #17

    "... Сдружението на Заведенията в България и Българската асоциация на заведенията..." пожелават на всички българи добър път и приятна ваканция в Гърция и Турция, изпълнена с невероятни преживявания и незабравими спомени!

  8. fantom
    #16

    Да съдиш клиента си, който си е платил, само защото е показал сметката, е висша степен на олигофрения. Бих запитал този ресторант колко ДДС плаща (9%?), за тези фокуси. И как 14 -те парчета по 100 грама се разпределят по равно на 3. Или двама са яли по 500 гр. а едната порция е със 100 грама по-малка. Как ресторантът е решил, че е една порция трябва да съдържа 500 гр. месо? Това има ли го в менюто? Поръчал ли е клиентът порция с 500 грама месо? И т.н.

  9. sloth
    #15

    Тук е спестено авангардното предложение на заместник-председателя на сдружението за справяне с подобни клиенти: "Нека от НАП да проверят откъде въпросният човек има подобни джобни пари да яде стекове", поиска зам.-председателят на Сдружението на заведенията в България Марин Сотиров." Ако някой има съмнения за какви индивиди става дума...

  10. Bira
    #14

    ще съдят клиент, защото е споделил сметката, която е платил. че даже искът щял да бъде колективен - от всички ресторантьори (с извинение) в страната ни. ... някой прочел ли е на касовия бон да има споразумение за конфиденциалност? или да има закон, който обявява кръчмарските сметки за класифицирана информация? ... тези хора, дебили ли са? или да?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.