Ревизоро обяви офроуд "Седемте рилски езера" за затворен

Ревизоро направи първа копка на информационно-спасителния пункт, сн. МОСВ

"Офроуд "Седемте Рилски езера" се затваря. Ние сме Министерство на околната среда и водите, опазваме природата, а не издаваме лицензи и не узаконяваме незаконна дейност за превоз на пътници", заяви министърът на околната среда и водите Емил Димитров – Ревизоро, който в четвъртък направи първа копка на строеж на сграда на информационен и спасителен център в близост до хижа "Рилски езера".

Той се закани да реши проблема с навлизащите в националния парк "Рила" джипове, които превозваха туристи срещу заплащане незаконно не само като дейност и като нарушаване на забраната за влизане на моторни превозни средства в защитената територия.

Димитров заяви, че пътят, по който досега са се качвали джипове да превозват туристи, е сервизен и движението на МПС-та по него може да бъде ограничавано и да бъде разрешавано от РИОСВ и дирекцията на парк "Рила. По думите му автомобили там вече ще се  допускат само в извънредни случаи – при пострадали лица, при пожари и горско-стопанска дейност.

Екоминистърът показа пред присъстващите подписана от него Заповед за създаване на Защитена зона "Рила буфер", в сила от 17 март 2020 г., и обясни, че пътят от началната станция на лифта до 17-ти стълб, където е границата на парка под хижа "Рилски езера" вече влиза в тази територия. Така в този район са разрешени автомобили само при бедствия, извънредни ситуации и за провеждане на селскостопански, горскостопански, ловно-стопански, противопожарни, аварийни, спасителни и контролни дейности или по предварително съгласувани със съответната РИОСВ маршрути.

Ревизоро разясни и функциите на бъдещия Контролно-информационен център, който трябва да е готов за 12 месеца и струва близо 600 хил. лв. с ДДС. 

"Едната е информационен център, за да може туристите да се запознаят какво и къде може да видят. Втората е база на Планинска спасителна служба при БЧК за осигуряване на целогодишно дежурство от планински спасители за по-бърза и своевременна реакция при обезпечаване на пострадали туристи. Ако имаме случай за спасяване те трябва да дойдат от Дупница или там където живеят, което им отнема около 2 часа и едва когато пристигнат започва спасителната операция. Тази база е признание за техните усилия", каза той, цитиран от пресцентъра на ековедомството.

Димитров обяви обяви още, че се подновява реновирането на туристическите пътеки в парка, което бе спряно след качването на багер в планината от изпълнителя на проекта за над 3 млн. лв.

"Заимствали сме от международния опит - за да не се наруши природата там в парковете се върви само по пътека и се гледа от наблюдателни площадки. Така хората ще могат да се любуват на природните красоти без да им навредят. Неприемливо е да забраним достъпа или да оставим, както досега – всеки да си ходи, където си иска и да нанася щети. Природата трябва да остане за идните поколения. Искаме хората да могат да ѝ се любуват, като в същото време я пазят. Компромисът е този – да направим пътеки, по които да се върви", заяви Ревизоро.

По думите му никога не е предвиждано да има асфалт и бетон по пътеките и такъв няма да има, а багери и булдозери нямат място горе.

Шефът на парка Красимир Андонов обясни, че огромният туристически поток е ерозирал съществуващите екопътеки и сега те ще се укрепят и разширят до 1.60 м, за да издържат движението на хората. По думите му пътеките се застилат с характерния за цяла Рила гранит, който е натрошен на ситно.

"В началото беше бял и хората останаха с погрешно впечатление, че материалът е нетипичен за района. Сега обаче след окисляването той е потъмнял и напълно се слива с околния пейзаж и скалите наоколо, които са изцяло от гранит. Идеята е единствено борбата с ерозията в района", декларира Андонов.

Споделяне
Още от България