Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Революцията на папата: не всички са доволни

11 коментара

Революцията на Франциск е в ход. Не всички обаче са доволни. Само четири месеца след като беше интронизиран, Франциск вече призова младите католици да издигнат духовните си оръжия срещу прашасалата доктринална църква, която губи следовници и връзка с действителността. Той заяви, че жените трябва да имат по-голяма роля - не като свещеници, а място в църквата, което да потвърждава, че Дева Мария е по-важна от който и да било апостол. Той освен това обърна Ватикана с главата надолу и сигурно изуми носителите на отровно-хомофобската култура като просто изрече думата "гей" и запита: какво от това?

Междувременно папата очарова милиони вярващи и традиционните новинарски медии като привлече втората по-големина маса от хора, събирана някога на папска литургия. Това трябва да му даде някаква увереност, когато се захване да върши онова, за което беше избран: реформа не само на нефункционалната ватиканска бюрокрация, но и на самата Църква като използва за модел собствената си личност и лична история.

"Той възстановява доверието в католицизма", твърди църковният историк Алберто Мелони.

Не всички обаче са във възторг. Предшественикът на Франциск, Бенедикт Шестнайсети, се харесваше на традиционните католици, привързани към старата литургия на латински и противопоставящи се на реформите за модернизация от Втория ватикански събор. Тези католици посрещнаха избирането на Франциск с безпокойство и сега виждат сбъдването на най-лошите си страхове. Франциск се изказа както публично, така и в в частни разговори срещу подобни "реставраторски групи", които той обвинява, че са вторачени в пъпа си ретроградни личности, изгубили връзка с мисионерската задача на църквата през 21-и век.

Неотдавнашното му решение да забрани на свещениците от един религиозен орден да отслужват старата латинска литургия без изрично разрешение изглежда отменя една от големите инициативи от папството на Бенедикт - декретът от 2007 г., с който беше разрешено на всички, които желаят, да използват по-широко литургията на латински от времето преди Втория ватикански събор.

Ватикана отрече, че Франциск се противопоставя на Бенедикт, но традиционните католици виждат заплаха в думите и делата му. Те са в нещо като отстъпление.

"Бъдете разумни. Ще дойде време, когато хората ще осъзнаят какво е искал и какво не е искал да постигне Вторият ватикански събор", предупрежди своите читатели-традиционалисти преподобният Джон Зулсдорф в блог пост неотдавна. "Но запомнете думите ми: ако се оплаквате точно сега, в сегашната обстановка, от Втория ватикански събор, ще загубите това, което сте придобили."

Дори по-умерените консервативни католици не са във възторг от Франциск. В интервю за "Национален католически репортер" (американско издание от Канзас, Мисури - б.р.), архиепископът на Филаделфия Чарлс Чапът заяви, че десните католици "като цяло не са били много доволни" от избора на Франциск.

В действителност, Франциск не промени нищо в църковното учение. Нищо от това, което каза или направи, не противоречи на докрината. Всичко, което каза и направи, защитава християнските концепции за любов към грешника, но не и към греха и за Църква, която е състрадателна, приветлива и милосърдна.

Но тонът и приоритетите сами по себе си могат да представляват промяна, особено когато се отнасят до въпроси, които се държат на по-заден план като например църковната доктрина за аборта, еднополовите бракове и други теми, често споменавани от Бенедикт и Йоан Павел Втори.

В статия, възхваляваща започнатата от Франциск промяна, ватиканският вестник "Осерваторе романо" употреби в сряда думата "гей" вероятно за пръв път в своята 150-годишна история . "Само с няколко думи нововъведението беше представено ясно и без заплаха за църковната традиция", писа вестникът по повод коментарите на Франциск за гейовете и жените. "Не можеш да промениш нищо без да промениш основните правила - тези, на които се основава католическата традиция."

Най-голямата новина дойде тази седмица от пресконференцията на Франциск в самолета на връщане от Бразилия , когато той беше запитан за монсиньор, който според някои твърдения някога е имал гей любовник. "Кой съм аз, че да съдя?", когато става дума за сексуалната ориентация на свещениците, стига те да търсят Бог и да имат добра воля, запита папата.

При нормални обстоятелства и предвид сексуалния морал, практикуван в католическата църква, едно толкова про-гей изказване би било равносилно на погребална камбана за кариерния напредък. Когато обмислят назначаването на високи длъжности, служителите на Ватикана често преценяват дали кандидатът е "ricattabile" - податлив на изнудване.

Но Франциск заяви, че лично е разследвал обвиненията и не е открил нищо, което да ги подкрепи. И че независимо от това, ако някой е гей и се покае, Бог не само ще прости, но и ще забрави.

Франциск каза, че това трябва да правят всички. Като нарече изнудването с името му, Франциск е възможно да е отрязал крилата на една грозна, но обичайна практика във Ватикана.

Франциск също така произведе новина с призива църквата да развие нова теология за ролята на жените. Като се има предвид важната роля, която жените имат за разрастването на църквата, не е достатъчно да има момичета, които да служат в олтара или жена начело на някой отдел в администрацията на Ватикана, заяви папата.

Макар че тези коментари се превърнаха в първа новина от 82-минутната пресконференция, папата разкри и множество други подробности, които подкрепят убеждението, че сегашният папски мандат е твърде различен от досегашните.

Анулиране на бракове: папата каза, че църковната съдебна система за анулиране на бракове трябва да "бъде ревизирана", защото църковните трибунали просто не се справят със задачата си. Това може да е добра новина за много католици, които нерядко трябва да чакат с години за анулиране - процеса, при който църквата определя, че бракът никога не се е състоял.

Развод и нов брак: с думите "време е за милосърдие" папата предложи отваряне на църковното учение, което забранява на един разведен и наново сключил брак католик да взема причастие, освен ако не е получил анулиране.

Управлението на църквата: папата заяви, че решението му да назначи осем кардинали за свои съветници е било основано на изричната молба на кардиналите от конклава, който го избра и които са искали "външни хора" - а не служители на Ватикана - да управляват църквата. Франциск се подчини като по същество наред с ватиканската бюрокрация създаде паралелно правителство на църквата: един папа и един кабинет от кардинали, представляващи църквата на всички континенти.

И тогава дойде Рио.

От момента, в който кацна на бразилска земя, беше ясно, че се случва промяна. Нямаше го бронираният папамобил – просто обикновен "Фиат" седан, около който се стълпиха възторжени фенове, след като той се отклони и попадна в трафика. Вместо да се отдръпне ужасен, Франциск свали стъклото. Като се вземе предвид, че доскоро папите биваха носени на носилка, за да са издигнати над гъмжилото, само този жест беше революционен.

Папата заръча на 35-те хиляди поклонници от родната си Аржентина да разтърсят из основи нещата в техните диоцези и да излязат на улиците, за да разпространяват вярата си дори с цената на конфронтация с техните епископи. Папата даде пример като се смеси с тълпата в един от най-бедняшките квартали на Рио.

"Или извървяваш пътя, така както трябва да го извървиш, или изобщо не правиш нищо", каза Франциск пред бразилската телевизия "Глобо". Той отбеляза, че просто не би могъл да посети Рио "затворен в стъклена кутия".

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #11

    На тези, които драскат против позицията на папа Франциск за хомосексуалистите мога само да кажа:

    Стига сте живели в тъмните векове и вземете прочетете библията отново!

    Първо дори хомосексуализмът да е грях, то в библията се казва, че Господ е любов, прощава и никога няма да ни обърне гръб. Това, което Франциск е казал е "И че независимо от това, ако някой е гей и се покае, Бог не само ще прости, но и ще забрави." и е напълно в стила на библията и този Бог, в името на който сте готови да убиете

  2. Анонимен
    #10

    Педофилските и хомосексуалните скандали не са патент на католическата ц-ва. Такива избухват периодично и в други църкви и вероизповедания, както и в различни институции. От няколко години насам ляволибералната преса поде кампания за охулване на Католическата църква заради позициите и против абортите,евтаназията и гей браковете. Тази кампания се, която вадеше от нафталина подобни случаи с 40-50 годишна давност се целеше в самия Бернедикт ХVІ известен с непоколебимите си морални и доктринални позиции. В резултат здравето му бе сринато и бе принуден да се оттегли, а на престола бе пробутан един неграмотник-популист,крайно непопулярен и в собствената си страна заради мижитурското му поведение.

  3. Анонимен
    #9

    Ген. Аугусто Пиночет: В САЩ през последните години, покрай педофилските и хомосексуалните скандали в църквата, много католици започнаха да се присъединяват към православната църква, която запазва позициите си по тези въпроси. много американски католици настояваха да се промени статута на свещениците им, коита да могат да се женят и имат деца. След като това не бе удобрено от Ватикана, по цели семейства напускат католическата църква и се присъединяват към православието, което е Америка не е свързано

  4. Анонимен
    #8

    Може да се обсъжда гейството, присъствието на жените в църквата, но не и на евреите! - Какво от това че е гей, аз ли ще го съдя - върви като канонично, макар че не е, но кокво е еврейското присъствие във Ватикана, кой повдига гейския и женския въпрос е забранено и да се помили. Все едно - католицицма отдавна е излязъл от християнството, и евреите го използват за да рушат самото християнство, а не него.

  5. Анонимен
    #7

    Типичен латино-популист и празнодумец. А интелектуалното му ниво е в пъти по-ниско от това Йоан Павел ІІ и Бенедикт ХVІ

  6. Анонимен
    #6

    Този папа отваря широко шлюзовете на популизма и тривиалността. И блаженият Йоан-Павел Втори го правеше, но несравнимо по-внимателно. Следващият път нека кардиналите да си изберат някой папа от Кения, да изпитат Светата Римокатолическа Църква с духа на времето.

  7. Анонимен
    #5

    Аз не знам изобщо за какво е цялата тая работа. Или човек вярва в Светите писания и прави всичко възможно да спазва написаното в тях максимално според силите си - кой колкото може - или просто не вярва в тях и не се нарича християнин. Аз не знам какво е това "търсене", "реформиране", "новаторство" че да се направи християнството по-приемливо за широки народни маси, като се прави компромис с написаното в библията, като по този начин се подменя същността му. Да сме наясно че християнско е не това което каже папата, а това което пише в Божия закон. Папата не е над закона, така както и "ученикът не е над учителя си; доста е за ученикът да бъде като учителя си".

  8. Анонимен
    #4

    Ето един от белезите на крайните времена - когато порокът стане по-приемлив от добродетелта. Никакъв християнин не е този човек, ако твърди, че хомосексуализмът е нещо нормално, защото с това си изказване той предава хилядолетната традиция на Стария и Новия Завет, в които ясно пише, че хомосексуализмът е грях. А грехът не е нищо друго освен болест на душата. Когато този, който е призван да е лекар на душата казва, че грехът е нещо нормално, то тогава ние нямаме нужда от този лекар, защото той очевидно

  9. Анонимен
    #3

    Новият папa вдъхна нов живот на застарялата църква.

  10. Анонимен
    #2

    Всички пътища към ада са осеяни с добри намерения. Новият папа проповядва разврат и антицърковни порядки. А дали той изобщо е християнин? Христос е ходил сред хората и ги е призовавал за покаяние, примери много. А този ходи сред хората за да им казва да правят каквото си искат. Лошото е, че не влиза в тресавището сам а повлича и други след себе си.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.