Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Резултатите на седмокласниците по математика се влошават

5 коментара
Сн. БГНЕС, архив

По-лоши резултати на изпита по математика след VII клас отчитат от Министерството на образованието и науката (МОН). Средният брой точки тази година е 35.32 от максимум 100 и за първи път той е по-лош на годишна база. Миналата година резултатът беше 37.94 точки.

Средният брой точки на изпита по български език и литература през тази година е съизмерим с този през миналата година – 53.63 точки от максимум 100 спрямо 53.83 през 2021 г.

Индивидуалните постижения вече са достъпни на сайта на ведомството.

Ефектът на дистанционното обучение

От министерството обясняват ниските резултати по математика с продължителното онлайн обучение по време на пандемията от Covid-19. Седмокласниците учиха от вкъщи през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас. Като аргумент за влиянието на дистанционното обучение се посочва "по-слабият резултат при задачите, свързани с математически умения, които се очаква да се придобият в VI клас – например задачата за намиране на страна на триъгълник, като се използва Питагоровата тройка числа". "На изпита по български език и литература такъв дефицит се наблюдава при определянето на времето на глаголна форма", допълват от министерството.

Данните показват, че седмокласниците успешно се справят със задачи за пресмятане на числов рационален израз, тъждествено преобразуване на изрази, решаване на линейно уравнение. Близо две трети от учениците могат да пресмятат класическа вероятност, а повече от половината не срещат затруднения да извличат информация от текст и да моделират с израз.

Близо 40% от децата обаче са се затруднили да извлекат информация от диаграма и да намерят ъгли чрез използване на линейно уравнение.

Задачите със свободен отговор, изискващи разчитане и преработка на информация от диаграма и записване в числов вид или прилагане на основни формули и теореми, свързани със свойствата и характеристиките на триъгълници са били предизвикателство за всеки двама от трима ученици. Задачите с разширен свободен отговор са затруднили по-голямата част от седмокласниците.

Преразказът не е предизвикателство

Анализът на резултатите от изпита по български език и литература показва, че седмокласниците се справят по-добре със задачите с избираем отговор. Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.

При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързвана с поправяне на грешки в текст.

Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика.

"Преразказът на разказа "Талисманът" като цяло не е затруднил седмокласниците. Те показват умения за изграждат текст, макар че невинаги предават съдържанието подробно. Все още има ученици, които се затрудняват при прилагането на правилата на книжовния език. Наблюдават се проблеми и с графичното оформяне на текста", обясняват от министерството.

Най-всоки резултати в София, Варна и Смолян

Традиционно най-висок среден резултат и по двата предмета имат учениците от София-град, Варна и Смолян. Най-малък среден брой точки имат седмокласниците в Сливен, Видин и Силистра, а през тази година към тях се присъединява и Монтана.

Максималният брой от 100 точки и по двата предмета са постигнали трима ученици - толкова, колкото и през предходната учебна година. Намалял е броят на децата с 0 точки и на двата изпита. Сега те са 33 ученици, а преди година са били 44.

Седмокласниците с максимален брой точки по български език и литература са 9, а по математика – 284. Нито една точка не са успели да получат 214 ученици по български език и литература и 240 по математика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milanova Magda
    #5

    Математика без поне два часа упражнение след темата , не се учи.

  2. .text
    #4

    Ами докато го карат на "под игото" и 14кг. учебници по история от които нищо не се разбира ще е така. И ще си мислят че хомоморфизъм е заболяване по гейовете...

  3. Des
    #3

    Ами като им изсипват цялата геометрия 2-ри срок на 7 клас, без да имат време за упражления, а в изпита ,тя носи най- много точки, така ще е.

  4. Спомних си онзи виц, за едн дето карал в насрещното и когато се обадила жена му с думите "внимавай, че един идuот карал в насрещтното", той отговорил: "Не е един идuот, много са, много са!" Когато 70% от учениците не разбират една материя или отказват да я възприемат, кой е виновен - учениците или тези, които са направили програмата? Всъщност, въпросът е риторичен. :)))

  5. Димитър Мавров
    #1

    Не самопо математика,а по всички предмети защото такава е политиката напоследък.Много по-лесно се управляват неграмотни.За това е така.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.