Резултатите от матурата по български език удариха ново историческо дъно

След 12 години в училище младежите се затрудняват да напишат текст

Сн. БГНЕС, архив

Слабите оценки на задължителната за завършване на средно образование матура по български език и литература се увеличават, а отличните намаляват. Средният резултат от изпита на практика е стигнал историческо дъно след леко подобрение от 2016 г., когато резултатите за последно бяха рекордно ниски. Според експертите от образователното министерство за тенденция на трайно влошаване не може да се говори, тъй като средната оценка е съизмерима с тези от предходните години, а випуските са различни, програмите - променени, а при изпитите се искало не толкова възпроизвеждане на знания, а демонстриране на умения.

Средната оценка по български език за явилите се на него над 49 300 младежи през 2019 г. е 4.06 - най-ниската от 2008 г., когато се проведоха първите задължителни зрелостни изпити.

Резултатът се дължи на по-голям процент слаби и средни оценки и в същото време на намаляване на добрите, много добрите и отличните резултати.

Най-големият проблем за младежите след 12 години в училище остава създаването на собствен текст, дори и кратък. Това се наблюдава не само на изпита по български език и литература, но и при матурите по чужди езици, където също има задачи за четене, разбиране и създаване на текст. За това и усилията на учителите щели да се насочат към развиването на умения за писане и четене с разбиране.

Това са основните изводи от резултатите от тазгодишните зрелостни изпити, представени в петък от Министерството на образованието и науката.

Щрих от общата статистика показва също и колко важно е отношението на преподавателите към учениците. Доказателство за това са резултатите на втората матура по избор на учениците от училището в рудоземското село Чепинци. Младежите от училището, което се намира в село с официално 2000 жители, са изкарали трети резултат от всички училища в страната на задължителния изпит по предмет по избор. Обяснението е доброто обучение по биология, довело до високи оценки на матурата по този предмет.

Писането на собствен текст е проблем

Резултатите от матурата по български език и литература показват, че около 34% от зрелостниците са получили двойка или тройка по предмета. Най-голям е делът на добрите оценки (между 3.50 и 4.49). Отличните резултати и пълните шестици все пак превъзхождат като процент двойките, но в рамките на 1.5 пункта.

По области традиционно най-високи са резултатите в София-град, Варна, Пловдив и Смолян, а най-ниски - в Ямбол, Силистра и Кърджали. В точки разликата между първата област (София-град) и последната (Кърджали) е 17 точки при максимум от 100.

"Не бих казала, че резултатите по български език и литература са ниски. По-скоро са съпоставими с тези от миналата година. Изпитният материал, както и випуските, са различни", коментира зам.-министърът Таня Михайлова. Тя отбеляза, че все пак се откроява "недокрай овладяното умение да се напише собствен текст".

И тази година учениците са се затруднили със задачите за слято, полуслято и разделно писане. Най-нисък процент верни отговори има и на задачата за определяне на уместното използване на думи в изречение, както и тази за разпознаване на чужда дума в текст - в случая става въпрос за думата хронометър, която не е посочена като чуждица. Най-голям проблем от задачите отново е представлявало правилното поставяне на запетайки.

Като цяло обаче експертите от образователното министерство продължават да отбелязват тенденцията, че завършващите средно образование се затрудняват със създаването на текст - кратък или дълъг, както и сбитото предаване на текст.

Впечатление отново прави, че сравнително голям дял зрелостници (21 на сто) не са написали нищо на последната задача за есе или интерпретативно съчинение върху "Косачи" на Елин Пелин. Освен това двойно по-голям процент (6 на сто) младежи в сравнение с миналата година са решили просто да препишат посочения текст вместо да разсъждават върху него. Част от младежите пък са преразказали произведението, което също не носи точки.

За да се преодолее този проблем и учениците все пак да придобият "ключови компетентности и умения, които се търсят", преподаването по всички предмети ще се фокусира върху повече писане. Михайлова намекна, че трябва да се променят и изпитите и вече да не съдържат толкова въпроси с избираеми отговори.

Резултат по английски - надолу

Неумението за създаване на текст се виждало и от резултатите от изпитите по чужд език, коментира Михайлова. Все пак оценките от матурите по чуждите езици са доста по-високи от тези по български език и литература, но на тях се явяват и много по-малко дванадесетокласници. Освен това голяма част от тях имат интерес и целенасочено се подготвят за препитвания по чуждите езици.

Данните показват, че тази година средният резултат от втората задължителна матура по предмет по избор е много добър 4.67. Традиционно най-високи са средните оценки по немски, френски, испански, италиански. Английският език, който миналата година беше с втория най-висок среден резултат, тази година изпада от тази класация. От обясненията на зам.-министъра се разбра, че това не се дължи на по-сложния изпит, а по-скоро на неподходящия избор на втори предмет за матура.

Изпитът по английски език събра доста критики от абитуриенти, които заявиха, че в него имало граматични грешки и неразбираеми текстове. Проверка на образователното министерство обаче показа, че проблеми няма.

Освен по чужди езици, високи оценки на втората матура се отчитат и по химия и опазване на околната среда. Най-малко точки са събрали младежите, явили се на препитванего по география. Данните там показват, че учениците с двойки са повече от тези с отлични оценки. Обяснението отново е недалновиден избор на предмет за матура.

Отличници от село Чепинци

Няма изненади в подреждането на първите 10 училища в страната с най-високи резултати от матурата по български език. Образователните институции в топ 10 са почти изцяло от София. Традиционно влизат по едно училище от Пловдив и от Варна, а обикновено разликата е в мястото, на което се намира конкретната гимназия. Разликите между средните резултатите на отделните училища също не са големи.

Тази година на първо място според средния резултат по български език и литература е 91-а Немска езикова гимназия "Проф. Константин Гълъбов" в София. Следва 73-о училище "Владислав Граматик", а на трето място е 164-а гимназия с преподаване на испански език "Мигел де Сервантес".

Изненадата в подреждането на топ 10 на училищата, според резултатите по втората матура, е училището в рудоземското село Чепинци. С отличен 5.66 то се нарежда на трето място по успех след Софийската математическа гимназия и Първа частна математическа гимназия.

"Резултатът на това училище е доказателство, че водеща е подготовката на учителите. От 2008 г. това училище има стабилни резултати по биология и здравно образование и на успеха по този предмет се дължи и резултатът от втората матура", обясни зам.-министър Таня Михайлова. Тя добави, че учениците от това училище участват в олимпиади по биология и имат добри резултати, част от тях са избрали да кандидатстват в университет с този предмет. А успехът им се дължи на преподавателя Даниела Куцева, която от 23 години работи в чепинското училище.

За сравнение по български език успехът на завършилите в Чепинци младежи е над 4 и е по-скоро в средата на резултатите за цялата страна.

Още по темата
Още от България