Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Резултатите от матурите за 7-ми клас по-добри по всички показатели от миналогодишните

Най-добре са се представили учениците от училищата с математически профил

4 коментара
Резултатите от матурите за 7-ми клас по-добри по всички показатели от миналогодишните

Резултатите от националното външно оценяване на учениците от седми клас са по-добри по всички показатели в сравнение с тези от миналата година. Има повече шестици, по-малко двойки, около 75% от децата са работили и по втория модул от теста. Това коментира Евгения Костадинова, директор на дирекция "Съдържание на предучилищното и  училищното образование" в Министерството на образованиетои науката (МОН) пред бТВ.

Резултатите от матурите на учениците от VІІ клас бяха публикувани преди седмица, а в четвъртък МОН публикуваха анализ на работите им. Той показва, че седмокласниците се отлепят леко от дъното, което удариха миналата година с рекордно ниските си резултати по български език и математика.

Въпреки че тазгодишните им средни оценки са малко по-високи от миналогодишните, все още всеки четвърти тийнейджър има двойка по математика, а младежите без базови познания по български език са 14.3%. От просветното министерство намират данните за положителни, като ги обясняват с "общото усилие на системата" и се надяват те да се превърнат в тенденция.

Все още е твърде рано да се заключи, че е започнала положителна тенденция. Не може веднага да се очакват чудеса, важно е всяка година да се върви "с малки крачки" напред, коментира Евгения Костадинова.

Средният успех по математика е "добър 4"

Въпреки че тази година има с 1000 шестици повече по математика, резултатите остават притеснителни. Средният брой точки, които са постигнали седмокласниците на първия модул, който се вписва като текуща оценка в бележниците, е 28.5 точки от 65 максимални, което се равнява на "добър 4".

Резултатът е с 2 точки по-добър от миналата година, но все пак той не успява да достигне нивото от 2014/15 г., когато средният резултат по математика бе 29 точки.

При втория, по-сложен модул, с който се кандидатства в гимназиите, средната успеваемост е 8.7 точки от 35 възможни. За сравнение миналогодишното ниво беше 7.5 точки.

Докато миналата година всеки трети седмокласник имаше двойка по математика, тази година делът на двойките е паднал до всеки четвърти. В цифри това прави около 4000 двойкаджии по-малко - 13 533 ученици от общо 53 000 явили се на изпита. През миналата година двойки получиха 18 000 ученици.

Получилите тройка по математика са се увеличили от 18.9% на 23.5%. Учениците с четворки, петици и шестици също нарстват.

Добрата новина е, че децата, получили максималните 100 точки от двата модула по математика, се увеличават близо шест пъти - от 37 на 251 души, а тези с максимум 35 точки от втория модул - около осем пъти - от 49 на 409 души.

Тази година от МОН не съобщиха средния брой точки общо за двата модула (кандидатства се именно с общия сбор) с мотива, че те не могат да се усредняват.

"Ако на първия модул са се явили 10 човека, а на втория - един, как да дадем общи резултати", аргументират се от министерството. Скалата за оценяване остава същата, като летвата за тройка отново е 16 точки на първия модул.

Най-голямата трудност за децата е решаването на текстови задачи по математика, коментира Евгения Костадинова.

След матурата по математика стана ясно, че една от задачите в теста е била с грешно условие. Никой седмокласник обаче не се е затруднил с нея, твърди Любка Раденкова, която е проверяващ учител по математика. По думите ѝ децата са се справили с нея, защото поначало те работят с чертежи, които служат само за онагледяване на задачите и не използват реалните им стойности.

По-добро представяне и на изпита по български език

Представянето на седмокласниците по български език също е малко по-добро от миналата година, но само по първия модул. На него средният брой точки е 34.6, което е с 2 точки повече от преди година.

При втория модул обаче учениците са постигнали средно 19.5 точки, което е с една единица по-малко от миналата година.

Двойките по български език също намаляват - от 9481 на 7761, или от 17.5% на 14.3%. Намаление има още на учениците с тройки и четворки, докато много добрите и отличните оценки се увеличат.

По български език учениците срещат най-големи трудности при разпознаването на главните части на изречението и правописа на гласните в неударени срички, каза Евгения Костадинова от МОН.

Учениците все още масово не могат да разпознават видовете сложно изречение по състав и трудно извличат информация от текст, особено когато не е пряко повторена, а е необходим анализ на внушението, показват резултатите.

Впечатление на оценителите е направило и неумението им да разсъждават и да структурират логически издържана и пунктуационно оформена теза.

Седмокласниците все по-успешно изпълняват дидактическата задача (писане на текст), но допускат традиционни грешки - не съвместяват правилно глаголните времена, не умеят да се изразяват точно, допускат най-различни правописни грешки. Тази година за преразказ се падна откъс от "Войната на таралежите" на Братя Мормареви.

От МОН отдават леко подобреното представяне на учениците на "комплекс от фактори". Според експертите причините не могат да се търсят в учебната програма, която е била еднаква, а по-скоро в "по-упоритата работа на учениците, по-фокусираната работа на учителите и като цяло общото усилие на цялата образователна система".

Училищата с математически профил се справят по-добре

Като цяло децата от училищата с математически профил са се справили по-добре, показват още данните. Най-високият резултат на изпитите за национално външно оценяване са постигнали учениците от математическата гимназия "Д-р Петър Берон" във Варна.

Най-добре в националното външно оценяване за ІV клас пък са се представили учениците от област Смолян, следвани от тези в София-град и Кюстендил. При седмокласниците първа е София, Смолян е втори, а Варна - трета.

Най-ниски резултати на изпитите и за ІV и за VІІ клас са показали учениците от област Сливен.

Показателно е, че разликата между регионите с най-високи и най-ниски резултати нараства през тази година, достигайки 19.9 точки.

Положителна тенденция е, че всички области у нас са подобрили представянето си по български език с изключение на Търговище. Най-голям скок в оценките си имат учениците от Враца и Пазарджик, следвани от тези от Варна, Благоевград, Добрич, Кюстендил и Плевен.

По математика в 27 от 28 области са постигнали по-високи средни резултати спрямо миналата година. По-ниски оценки имат само габровските ученици. За най-голямо повишение на резултатите по математика могат да бъдат похвалени децата в Кърджали, както и тези в Смолян.

Резултатите на учениците са ниски там, където има проблем с обхващането на децата в образователната система и има ранно отпадане на ученици от уязвими групи, коментира Евгения Костадинова.

Според нея "няма регионално разпределение на по-високите и по-ниските резултати". По думите ѝ традиционно София, Смолян и Варна са регионите, в които учениците показват най-високи резултати, а Разград, Сливен и Ловеч – най-ниски.

"Има разлика между социално-икономическото положение  на родителите, образователния статус, майчиния език и съответно образователните резултати", каза Костадинова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Димитър Пушкаров
    #4

    И още СКАНДАЛНО! Този път за оценяването по български език. Една "мъдра мисъл", с която никой не би се затруднил, ако не знае български: "Има разлика между социално-икономическото положение на родителите, образователния статус, майчния език и съответно образователните резултати", каза Костадинова. Какво е искала да каже г-жа Костадинова?

  2. Димитър Пушкаров
    #3

    Това вече е СКАНДАЛНО!
    След матурата станало ясно, че едната задача е с грешно условие, но според проверяващата учителка Любка Раденкова "никой седмокласник не се е затруднил", защото по начало децата "поначало" работели с чертежи "само за онагледяване на задачата и не използват реалните им стойности". Само че към задачата има УКАЗАНИЕ да се направи чертеж, отговарящ на ВСИЧКИ условия на задачата. Колко точки е получил този, който не е могъл да построи остроъгълен триъгълник по данни за тъпоъгълен?

  3. pstoychev
    #2

    Резултатът направо плаче за два пъти по-високи премиални и заплати на "учителите". " 28.5 точки от 65 максимални, което се равнява на "добър 4"" - си е резултат направо за завиждане. Тодор Колев пееше "Как ще ги стигнем американците..." - много просто догодина се приема че 20 т. от 60 възможни е за шестица. Така и м-вото доволно и учителите и родителите и учениците.

  4. exx
    #1

    Wikipedia: Думата матура произлиза от латинското maturitas, в превод „зрелост“. За какво наричате изпитите след 7-ми, а вече и след 4-ти клас, матури?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.