Риск от евросанкции заради негодни сметища

Риск от евросанкции заради негодни сметища

Към откритата наказателна процедура срещу България заради балирания боклук на София съвсем скоро Европейската комисия ще прибави и такава заради продължаваща експлоатация на сметища, които не отговарят на европейските изисквания. Страната е поела ангажимент да ги затвори до 16 юли 2009 г., но няма да спази срока.

Това означава милиони евро санкции за страната, защото Министерството на околната среда и водите (МОСВ) не е успяло да изгради навреме договорената с ЕК схема от 55 регионални депа за отпадъци. От тях са готови едва трийсетина, които покриват 55 на сто от населението. В същото време няма да бъдат затворени всичките близо 200 сметища, които на практика вече ще са извън закона.

В четвъртък, седмица преди влизането в сила на евростандарта, МОСВ внесе на последното заседание на настоящия кабинет план за справяне със ситуацията, въпреки че беше наясно с проблема от миналата есен.

Планът предвижда от 191 депа на 16 юли незабавно да спрат работа 76. за тези 76 са осигурени регионални депа, но досега те не са возили отпадъците си там, защото им излиза по-скъпо от това да ползват собственото си старо сметище.

От останалите 115 сметища ще се определят 20-30, които са най-ниско рискови и те ще продължат да работят през следващата година и половина, съобщи след заседанието на кабинета зам.-министърът на околната среда и водите Чавдар Георгиев. Другите 89-90 депа постепенно ще бъдат затворени до края на 2009 г.

Зам.-министърът не посочи конкретни критерии, по които ще се преценява кои депа ще останат да работят, а други ще бъдат закривани.

Големият боклучен тур

Останалите без сметища общини ще трябва да транспортират отпадъците си до депото, в което ще им излезе най-евтино. Докато в момента боклукът обичайно пътува 5-10 км до депо, сега по оценки на МОСВ сметта ще се извозва най-много на 50-60 км разстояние. Това е двойно по-късо от първоначално предвиденото в схемата на екоминистерството.

Макар и с оптимизирани километри, по думите на Георгиев, голямото возене на боклука ще струва на общините 6-6.5 млн. лв. - толкова, колкото бе обявило МОСВ и при по-дългите разстояния. А именно аргументът за финансирането е бил водещ, както твърди Георгиев, за допускането на компромиса с “ниско рисковите“ депа, които ще бъдат оставени да работят.

По оценки на кметствата обаче тези непредвидени разходи ще са много по-големи. В условия на криза и намалели приходи в местните бюджети парите няма как да бъдат осигурени, твърдят общините.

Според Георгиев общините може да пренасочат други приходи или да вдигнат таксата смет по средата на годината. Като възможност той посочи и искането на пари от Министерството на финансите за непредвидените разходи.

Съмнително е обаче удовлетворяването на подобни искания предвид силно намалелите приходи в националния бюджет, чийто миналогодишен излишък е изяден.

Възможна национална криза с отпадъците

При очерталата се липса на финансиране на цялото возене за отпадъците из страната, твърде голяма е опасността общините, чиито сметища се закрият, да изпаднат в кризата, която сполетя София по време на затварянето на сметището в Суходол, и улиците им да се заринат с отпадъци. Това застрашава дори кметства, които разполагат с някакви пари, тъй като тепърва трябва да предоговарят условията за оскъпеното сметоизвозване със съответните фирми.

Освен това е реален рискът в общините, на чиито територии са изградените 22 регионални депа, както и оставените да работят “ниско рискови“, да започнат протести срещу приемането на чуждия боклук, който ще доведе до по-бързо запълване на капацитета им.

Георгиев обаче успокои, че няма да се стигне до отказ на депа да приемат чужда смет, тъй като регионалните екоинспекции имат правомощия да задължат общините и операторите на депата да вземат отпадъците.

Той смята още, че няма да се допусне въвеждане на по-високи такси за депониране за чуждите общини.

Оставените за работят още година и половина 20-30 депа обаче ще трябва да инвестират по 10-15 хил. лв. всяко в системи за улавяне на газовете.

Признания и оправдания

Чавдар Георгиев призна, че има опасност Брюксел да открие наказателна процедура срещу България заради неспазен ангажимент по закриване на сметищата. Освен това планът, одобрен от отиващия си кабинет, не е бил представен на ЕК. Това ще стане до края на юли, каза зам.-министърът и не отговори защо не са водени предварителни преговори.

В същото време Георгиев се оправда, че нито една от новите членки на ЕС не била изпълнила на 100 процента изискванията на тази евродиректива. Освен това придвижването на процедурата до фазата за завеждане на дело в Съда на Европейските общности отнемало година и половина, колкото трябва и на България, за да довърши останалите регионални депа според договорката с ЕК и тогава вече нямало да има за какво да ни съди ЕК, направи сметка зам.-екоминистърът.

След настояванията на журналисти да каже все пак каква може да е санкцията за България, Георгиев даде за пример Гърция, която е отнесла 20 млн. евро годишна глоба за три-четири незатворени депа.

София със свой принос в санкциите

Друга глоба се задава и по откритата вече наказателна процедура срещу България заради балирания боклук на София, стана ясно на заседанието на Столичния общински съвет (СОС) в четвъртък.

За около 200 хил. т балирани отпадъци, складирани на незаконни площадки край София, не може да се намери решение засега, призна на сесията зам.- кметът по екологията Мария Бояджийски.

Със съдействието на правителството столицата успя да се освободи от около 250 хил. т бали до момента, други 100 хил. т предстои да бъдат извозени до сметищата в Ловеч и Харманли, но за остатъка няма вариант да се намери законно депо за складирането им.

Така няма да бъдат изпълнени изискванията за прекратяване на започналата наказателна процедура от Брюксел и по всяка вероятност в средата на октомври ЕК може да заведе дело срещу държавата.

Бояджийска съобщи, че около 6.5 млн. лв от общинския бюджет ще бъдат предназначени за превоз на 100-те хил. т. балирана смет за складиране в депа в Харманли и Ловеч.

СОС се съгласи в четвъртък да бъдат сключени договори с двете общини за приемане на по 50 000 т. опакован боклук.

Транспортирането им до Ловеч ще става от общинската фирма "Чистота-Искър", а за извозването на другото количество до Харманли ще бъде обявена обществена поръчка.

По думите на зам.-кмета МОСВ ще трябва да оптимизира комплексните разрешителни на двете регионални депа, които ще приемат софийските отпадъци.

Единствената положителна новина за софиянци, но не и за жителите на Суходол, е планираното за септември отваряне на нова клетка на сметището в квартала.

Нейният обем ще е 650 хил. куб. м и ще стигне за приемане на отпадъците на София до отварянето на завода за боклук и прилежащото депо.

До 16 юли ще има и актуализация на план сметката на шестте фирми, които извършват сметопочистване. Ще им се възложат допълнителни задачи за 18 млн. лв. които са спестени от сепарираните на боклука в Суходол.

Споделяне
Още по темата
Още от България