Състоянието на виадукта на магистрала “Тракия” на 67-ми километър се оказва много по-критично, отколкото предполагат хилядите шофьори преминаващи всекидневно по него. Това стана ясно от думите на шефа на пътната агенция Лазар Лазаров пред БНТ в четвъртък.
Мостът на 67-ми километър заедно с този на 61-ви на “Тракия” и моста “Бербеш” на магистрала “Хемус” след тунел “Витиня” са трите съоръжения, за които правителството осигури 43 млн. лева за спешен ремонт.
“Тези виадукти, за които сега говорихме, специално този на автомагистрала "Тракия" на 67-и километър, горното строене, а като казвам горно строене, това са плочата, бетонната плоча, върху която е асфалтът, отдолу носещите греди, които стъпват върху колоните,
По настояване на премиера Бойко Борисов парламентът прие декларация, с която даде подкрепа на правителството да извърши незабавни ремонти на опасните мостове по магистралите "Тракия" и "Хемус", както и да се заеме със спешни ремонтно-възстановителни работи след земетресението, поройните дъждове и наводненията.
Тази работа така или иначе е задължение на изпълнителната власт, но първоначалната идея на ГЕРБ беше да осигурят политическата подкрепа на всички парламентарни сили за пряко договаряне на многомилионни поръчки.
На въпрос на водещата как ще успокои шофьорите след това признание, Лазаров отговори: “Успокоението е, разбира се... няма гаранция и това никой не можа и вчера да го каже, че наистина утре ще падне мостът”.
От последващите му обяснения и от допълнителен коментар, изискан от Mediapool от пътната агенция, става ясно, че реален риск от срутване на моста съществува при земетресение от порядъка на това в Перник, но с епицентър по-близък до съоръжението. При липса на извънредни ситуации и нормална експлоатация на моста няма опасност да се разруши, увериха от пътната агенция. На този етап пътят няма да се затваря, казаха още от АПИ.
Ремонтът на моста на 67-ми км би могъл да започне в рамките на месец след процедура по Закона за обществените поръчки за договаряне без обявление при извънредна ситуация (чл. 90, ал. 4 от ЗОП). По същия начин бе възложено изграждането на разрушените къщи в наводненото през февруари с. Бисер. Преди процедурата, сходна с търг за обществена поръчка, но с много по-съкратени срокове, вицепремиерът и вътрешен министър Цветан Цветанов заяви, че парите от дарения за къщите трябва да се дадат на фирмите, участвали безвъзмездно в разчистването на с. Бисер, за да не се губи време в конкурси. Това бяха “Главболгарстрой” и “Балканстрой”. Наложи се шефът на “Главболгарстрой” Симеон Пешов да обясни на Цветанов, че е редно да има търг и процедурата за извънредна ситуация е разписана в закона.
От обясненията на Лазаров за критичното състояние на трите моста, които ще се ремонтират спешно, стана ясно още, че те са проектирани в началото на 70-те години за доста по-ниска степен на земетръс, отколкото са нормативните изисквания в момента.
“В момента се проектират по девета степен на Шпонхойер – Медведев скалата, а тогава са проектирани за шеста, тоест все едно не са отчитани, че са в земетръсна зона”, каза Лазаров.
“Ако съоръжението падне, тези 43 милиона няма да стигнат само за едното да бъде възстановено, т.е. тогава многократно ще се надхвърли тази сума, да не говорим за загубите за икономиката. Недай си боже, пък да има и човешки жертви, ако в момента на инцидента има коли отгоре, а тези магистрали са най-натоварените в България в тези си участъци, така че мисля, че не случайно е тази загриженост”, каза още шефът на АПИ.
Пет години бездействие
От думите на Лазаров стана ясно още, че за окаяното състояние на 64 моста, включително и трите на “Тракия” и “Хемус”, се знае от 5 години. Пътната агенция дори разполага с инвестиционен проект за ремонта им, който две поредни правителства, а предишното и в условия на бюджетни излишъци, не намери воля да финансира.
“Това се разбра още в края на 2007 година, като тогава беше приключил един основен доклад, който беше провеждан през няколко години за обследване на всички мостове на територията на България, и с окончателния доклад от това обследване се разбра, че има мостове, които са в аварийно състояние. Това беше направено с помощта тогава на френското правителство, с френски експерти, наши експерти, експерти на пътната агенция, експерти на университета по строителство. Така че беше така широкообхватна комисията и изобщо комисиите, които се занимаха с това нещо, и наистина всички бяха много притеснени”, каза шефът на АПИ.
На въпрос защо притеснението не е довело до реални действия, Лазаров отговори, че най-вероятната причина е липса на средства, но и честата смяна по върховете на пътната агенция. Само по време на управлението на ГЕРБ пътната агенция смени петима шефове.
Инвестиционният проект на АПИ за ремонт на 64 моста е на стойност 130 млн. лева. Идеята на правителството през 2010 г. беше проектът да се финансира със заем от Световната банка за 60 млн. евро и около 9 млн. евро (15%) българско съфинансиране. През юли 2010 г. кабинетът дори одобри държавна гаранция за заем от 88 млн. лева за ремонт на 64-те моста, който щеше да се тегли от Международната банка за възстановяване и развитие. Заемът или не е изтеглен заради притеснения за бюджета или парите за държавната гаранция са пренасочени по друга линия.
Земетресението от 22 май била последната капка, довела до решението за спешен ремонт на мостовете, въпреки че трусовете нямат нищо общо с лошото състояние на съоръженията, каза Лазаров. По думите му цената за рехабилитацията на първите три моста може да падне под предвидените 43 млн. лева, а за ремонт на всичките около 70 моста ще са необходими 150 – 200 млн. евро.
За ремонта на следващите осем съоръжения в програмата на кабинета ще се пусне обща обществена поръчка за проектиране и строителство, каза Лазаров и уточни, че това ще отложи работата за следващата година.
Шефът на АПИ каза още, че за ремонта на мостовете ще бъдат поканени компании от чужбина, специализирани в тази дейност, тъй като родните компании, способни да рехабилитират сложните съоръжения, се броят на пръсти.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
36 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Виедукта на 67 клм от "Тракия" може да падне ,може и да не падне - зависи дали ще има още земетресения,дали по него няма да минават танкове или нещо подобно...,но след 5-7 години когато кородира оголената арматура и бетона се изрони ,при липса на "предизвикателства" ,със сигурност ще падне.За да не стане това,грижата вероятно ще я поеме "Главболгарстрой",която ще го ремонтира за ....няколко десетки или стотин милиона,със свой "проект",който ще бъде съставен от фотоснимки и калкулаций на участъците за ремонт.Останалото ще го правят и решават как дюлгерите на място.Няма да се виждат голи арматури,нито по гредите ,нито по панелите,даже ще бъдат боядисани...
Прочете моят коментар под № 20. Той е много кратък и верен.
Реален е само в мозъците на неграмотните, а този Лазаров трябва да се уволни, че това е негово задължение поддръжката и ремонтите на мостовете, а не да ходи по телевизиите и да дрънка глупости.Стомано-бетоновите мостове са проектирани и изграждани по всички технически норми и правила, няма да паднат. Жалкото е , че сега нямаме такива екипи за построяването на такива съоръжения.
Измислиха начин да се попълнят поизпразнените каси! Толкова е прозрачно! Не го ли виждате!
Що за наглост е да казваш, че е реално да паднат мостовете!!! Тези виадукти са проектира при действието на старите правила за проектиране в земетръсни райони и са осигурени на 7 степен по скалата на МШК! С една дума ако стане разрушително земетресение, например 9 степен по МШК явно ще паднат. Аз като човек, който пряко се занимавам от години с тази проблематика мога да успокоя всички, че тези виадукти НЯМА КАК ДА ПАДНАТ, заради откритата крайна мрежа на армировката. Само, че допълнителното осигуряване …
на 9 степен на земетръс по скарата на МШК не се води авариен ремонт, а основен ремонт и реконструкция и следва да се направи много умно и грижливо, което с авариен ремонт не може да стане. Отвратен съм от начина, по който ГЕРБ прави политика с толкова важна тема и как определени специалисти, които до вчера уважавах, а някои от тях познавах от ВИАС /УАСГ/ се поставят в услуга на скандалното невежество, обхванало всички нива на ПП "ГЕРБ". Уважаеми гербаджии, на всички е ясно, че е привилегия за вас да сте тъпи и необразовани, но вие започнахте да прекалявате с тази си ваша привилегия!
Реален е меракът на герберите да гушнат някой и днруг милион, за да ги изхарчат за изборите догодина
Няма чл. 90, ал. 4. Има чл. 90, ал. 1, т. 4 която гласи, че поръчка чрез договаряне без обявление може да се възлага само ако е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, породени от настъпване на събития от извънреден характер, което възложителят ПРИ ПОЛАГАНЕ на дължимата грижа не е могълили не е бил длъжен да предвиди или предотврати
Къде сте спали бе тъпанари толкова години???? Всяка година си плащаме данъците за колите, винетки и всички други налози!!! Защо не сте ремонтирали, какво сте чакали!!!??? Некадърни малоумници!!! Ако не беше това земетресение, така щяха да паднат тия мостове след някоя и друга година!!!!
Нещо журналистите са се объркали... Не може да се пише 'последните 5 години бездействие'... Трябва да е политически правилен израза - пет години предното правителство е бездействало, а ето сега само за 3 години разбрахме проблема и работим по него... Ами тъй де... Ще стане някоя грешка..
Десетилетията "развит" и всякакъв друг СОЦИАЛИЗЪМ си показват едно по едно рогата. ТЕ СЕ ПРАВЯТ, ЧЕ НИ ПЛАЩАТ, НИЕ СЕ ПРАВИМ, ЧЕ РАБОТИМ. Това отдавна е известно. ЛОШОТО Е, ЧЕ БОЛШИНСТВОТО ОТ ДЪРЖАВНИТЕ ОРГАНИ ПРОДЪЛЖАВАТ ДА РАБОТЯТ КАТО ТОГАВА. ДОКОГА - ВЕРОЯТНО ДОКАТО ПРОДЪЛЖАВАМЕ ДА ИМ ПЛАЩАМЕ ТЛЪСТИТЕ ЗАПЛАТИ.