Рисковете за Земята от падащи метеорити може да са по-големи от прогнозираното

Рисковете за Земята от падащи метеорити може да са по-големи от прогнозираното

Челябинският метеорит, който миналия февруари падна в централната част на Русия, причини наранявания на над 1600 души и потресе астрономите, е бил по-мощен отколкото учените мислеха досега, предадоха световните агенции, като се позоваха на две нови изследвания, публикувани в научните издания "Сайънс" и "Нейчър".

Метеоритът беше с диаметър 19 метра и тегло 11 хиляди тона. Той е навлязъл в земната атмосфера със скорост от 19 километра в секунда, което е по-бързо от изчисленото досега, допълват агенциите.

Експлозията на космическия обект на 15 февруари, станала на около 30 километра над гъстонаселения град Челябинск, е била толкова мощна, колкото 500-килотона тротил, тоест над 30 пъти по-силна от атомната бомба над Хирошима, посочва Ройтерс. Асошиейтед прес посочва, че силата е била дори като на 40 бомби от типа на тази от Хирошима.

В пика на взрива огненото кълбо е било около 30 пъти по ярко от слънцето и е породило достатъчно количество ултравиолетово лъчение, че да предизвика незабавно изгаряне, твърдят учените, публикували общо три статии в двете научни издания, посочва Ройтерс.

Ударната вълна от метеорита помля прозорците на 4700 сгради, а метеоритният дъжд беше наблюдаван в пет руски района - Тюменски, Свердловски, Челябински, Кургански и Башкирия, припомня ИТАР-ТАСС.

По време на разпада на метеорита неговите малки частици се движели със средна скорост от 30 километра в секунда и поради тази причина дори на хора намиращи се на 100 километра от падането на отломките, те са се сторили по-ярки от слънцето, добавя руската агенция.

Много фрагменти са изгорели в атмосферата, но все пак само на територията на Челябинск са открити части от метеорита с общо тегло от 4-6 тона. Най-големият фрагмент беше изваден през октомври от езерото Чербакул и той беше с тегло от 650 килограма.

При експлозията на метеорита от временна слепота са се оплакали 70 души, а десетки са получили такива изгаряния, че кожата им започнала да се бели насред зимата, допълва Асошиейтед прес.

Учени в това число и от службата към НАСА, специализирана в наблюденията на метеоритите, са събрали стотици кадри от мобилни телефони, от охранителни камери или от видеокамери, за да проследят пътя на Челябинския метеорит.

Според учените, анализирали и отломките от обекта, той е летял самотно от 1,2 милиона години, посочва Ройтерс. Учените подозират, че едно време  той е бил част от по-голямо небесно тяло, което се е разпаднало на две от гравитацията на Земята при предходно преминаване покрай нея.

Според учените Челябинският метеорит е помогнал за отваряне на очите за подобни опасности, грозящи Земята, както и за преоценка на броя на обектите обикалящи около нашата планета и из Слънчевата система. Досега се смяташе, че тези опасни обекти са около 500, но сега експертите предупреждават, че те може да са дори 20 милиона в Слънчевата система, предаде Ройтерс.

Учените предупреждават, че близка среща от типа на Челябинската може да се случи по-често от предполаганото досега, тоест веднъж на 30-40 години.

НАСА и американската Агенция за управление на кризите неотдавна направиха симулации на падане на метеорит на Земята с размери малко над тези на Челябинския. Симулациите показаха, че ако такова тяло падне край Вашингтон, жертвите ще са 78 000. Но ако подобно тяло падне в океана, ще има и 15-метрово цунами, посочва АП.

1. Анонимен

Каквото И да се cлучи няма да бъде в Европа И българия

2. Анонимен

Така някой ден някое самотно от 1 милион години метеоритче ще донесе някоя болест, която не се покрива от здравната каса, защото не се лекува...

3. Анонимен

Всичко, произвеждано в Челябинск е по-мощно, отколкото се смяташе досега.

4. Анонимен

Armageddon

5. Анонимен

Ето докъде ни докараха комунистите!